Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

125gr Speer TNT och räv

Featured Replies

Publicerat

I lördags sköt jag för första gången en Speer 125gr TNT mot vilt, skott på en räv på kanske 120 meters håll. Jag har min ljusstarkaste glugg på .308an och då blev den mitt val för att vaka i en åkerkant efter kringströvande räv. Jag valde just Speer TNT för att jag gillar de ökade marginaler man har med varmintkulor på småvuxet vilt. Har jagat en dell med Sierras och Noslers varmintkolor och de har fungerat finfint, men jag har bara använt dem i .224.

Den här gången blev effekten dock lite i överkant. Kulan gick in framifrån i bröstkorgen i någon liten vinkel från vänster, men det var i princip ett sidoskott. Utgångshålet, om man skall säga det så, gjorde till och med könsbestämning omöjlig. :(:D

Det kändes rätt så kymigt. Räven är ett ädelt vilt av högsta valör och även om jag vill ha så många som möjligt fällda på min jaktmark vill jag inte behandla dem hur som helst. Jag räknar med att alla förstår vad jag menar. Men å andra sidan så vill jag påstå att med den effekten så är alla skott dödande om de inte sitter i svans, tass eller nosspets. Det finns en etik på det också, rävar är små och hållen kan bli dryga.

Går jag ner till min .222a och skjuter lättare varmintplugg så har jag inte samma kikarsikte där, med belysning och grejor. Så även där finns det en etisk aspekt av att fortsätta använda min .308a.

Så jag vet inte, men jag lutar åt att jag forstätter att använda kulorna. Det minskar risken för skadskjutningar och när räven väl är död är problemet mitt och inte rävens, så att säga. Men jag vet inte. Att komma fram till en räv som är sprängd i bitar och som bara hänger ihop i ryggraden är inte roligt alls. :)

Hjälp mig här, hur skulle ni göra?

MVH

/HerrBerg

Publicerat

Det är väl precis som du säger att "när räven väl är död är problemet mitt och inte rävens". Och om jag vore räv hade jag nog valt att du fortsätter med dessa kulor. Tror det skulle kännas värre om du får ett eftersök som slutar med att räven gått i gryt där det är svårt att avsluta dess lidande. För detta handlar om vilt vård för att annat vilt skall få det lite lättare. inte att ta hand om viltet (kött/skinn).

Det är vad jag tycker iaf. Vet inte om det hjälper..

Publicerat

"Kul" att kulan funkar för dig. Jag smacka på en rävvalp (skyddsjakt) för 2-3 år sen ute på en nyslagen klövervall. Hållet var väl 80-90 meter och jag sköt med gott stöd (benstöd, stod uppepå en trave ensilagebalar) och skottet tog i femettan. Räven for som besatt runt runt, hoppa och for och kulfånget (eller bristen av det med stugor här och där) omöjliggjorde vidare eldgivning. Efter en halvminut så var det stilla men jag blev förvånad av att räven var så pass hel. Några kvällar senare sköt jag en med 11.7 grams Alaska... Där kan vi prata effekt.

Så min erfarenhet är att den inte öppnade särskilt mycket trots att jag hade kryddat dessa med 47 grs N-202 om jag inte missminner mig. Måndagsexemplar gissar jag, men ändå.

I övrigt håller jag med dig, inte kul att komma fram till ett vilt som ser ut att ha klivit på en truppmina.

Publicerat

I min bok gör du rätt som fortsätter att använda dessa kulor.

Den effekten ger dig färre skadskjutningar vilket ändå måste vara det absolut viktigaste att eftersträva.

Min gissning är att det som ser illa ut för oss att ta reda på antagligen känns bra mycket mindre för viltet än en halvtaskig träff eftersom de rimligen bör dö ögonblickligen av en sådan träff som du beskriver.

Publicerat

Skjuter med Sierra Varminter 110 grs i min 3006:a effekten är ganska påtaglig men inte i närheten av vad du beskriver av Speer TNT´s effekt.

Testa du kulan igen, det kan ju varit en tillfällighet att resultatet blivit som det biltt. Kanske blir effekten inte lika påtaglig om du laddar ner något.

Annars kan jag varmt rekommendera Sierran. Har haft den till både 6.5:an om min nuvarande 3006:a och inte en räv har lämnat platsen förutom om det vait bom :P Utgångshålen varierar i storlek från en tennisboll till ett tefat.

Publicerat
  • Författare
"Kul" att kulan funkar för dig. Jag smacka på en rävvalp (skyddsjakt) för 2-3 år sen ute på en nyslagen klövervall. Hållet var väl 80-90 meter och jag sköt med gott stöd (benstöd, stod uppepå en trave ensilagebalar) och skottet tog i femettan. Räven for som besatt runt runt, hoppa och for och kulfånget (eller bristen av det med stugor här och där) omöjliggjorde vidare eldgivning. Efter en halvminut så var det stilla men jag blev förvånad av att räven var så pass hel. Några kvällar senare sköt jag en med 11.7 grams Alaska... Där kan vi prata effekt.

Så min erfarenhet är att den inte öppnade särskilt mycket trots att jag hade kryddat dessa med 47 grs N-202 om jag inte missminner mig. Måndagsexemplar gissar jag, men ändå.

I övrigt håller jag med dig, inte kul att komma fram till ett vilt som ser ut att ha klivit på en truppmina.

Det där var konstigt. Min erfarenhet av varmintplugg på vilt upp till bävers storlek är att det är som att släcka lyset bara. Det måste ha varit något fel på din kula, om det nu var en 125gr TNT du använde på rävvalpen. Jag laddar mina till 920 m/s så det är rätt heta laddningar, men högre hastighet betyder inte större genomslag med varmintkulor...

Publicerat

125 grs TNT ja. 308w.

Numera bekymrar jag mig inte om sånt där och skjuter dom med 9.3x62 och 18.5 gram bly. Funkar också :P

Publicerat

Jag lockade ut en ungräv 1aug ett år och skött framifrån på ca 50m med 30-06 med en 12gr laupa mega och den var helt

flådd på ryggen och ena sidan! Inte mycket sönderskjutet men jag hittade inte pälsbiten!

Jag stod länge och undrade hur detta kunde hända....

Mvh Nicke