Publicerat Mars 9, 200917 yr Var och sköt lite med 22:an i helgen jag och min sambo. Sköt in bössan på 50m och sedan passade jag på att skjuta lite övningar som Henrik postat. Jag försökte även lära min sambo att skjuta liggande och det gick ju faktiskt riktigt bra. Nåja såhär vart resultatet. Först sköt jag på denna tavla för att kunna jämföra skottställning vid senare tillfälle. Det gick väl sådär, kan ha varit vinden som tog skott nr 3 för allt kändes bra och riktmedlet låg rätt vid skottet. Sedan gick jag vidare till själva övningarna. Givetvis skulle första skottet dra ner och till höger, har ingen förklaring till detta och fenomenet kommer tillbaka. Hade nog kanske klarat 30 poängaren men man ska inte chansa. Dessutom syntes knappt 20 poängaren bakom korset på 7ggr förstoring. På första skottet har jag också lågt träffläge samt lite till höger. Stående skytte är min största fiende vilket syns. Här kommer den låga träffen till höger än en gång annars gick det bra, skjuttid 56 sekunder. En rolig dag på skjutbanan, sköt inte så mycket eftersom jag coachade min sambo och det är roligt när hon skjuter bra dessutom. Har en 22 snurra som jag byggt själv som hon pangade på och lilla plattan är 50mm och det var träff alla gånger när hon låg och sköt. Vapnet var en Brno 453 med ett Leupold 2-7x33 och den matades med Winchester Wildcat. Nu behöver ni inte skämmas för era resultat när ni fått se mina
Publicerat Mars 9, 200917 yr Bra jobbat, Johan att skjuta med 22;a är litet annorlunda från att skjuta med centralantänd ammo, du har ju koll på läget. Nu är det bar att göra om det hela igen, perfekt träning ger perfekt resultat. /Christian
Publicerat Mars 9, 200917 yr Ja, 22-träning äger! Nu börjar dessutom dagarna bli så långa att det går att köra ett pass efter jobbet
Publicerat Mars 9, 200917 yr Gaaahrg.. licenstant!!! Jag vill ha hem MIN 453:a.. exabit.. whats your secret? well hung?
Publicerat Mars 9, 200917 yr Gaaahrg.. licenstant!!! Jag vill ha hem MIN 453:a.. exabit.. whats your secret? well hung? Njae, men det hjälper kanske att skicka in ansökan i ett guldigt kuvert och skicka med en redig fruktkorg och blommor
Publicerat Mars 9, 200917 yr Njae, men det hjälper kanske att skicka in ansökan i ett guldigt kuvert och skicka med en redig fruktkorg och blommor Du har säker koll på gränsvärdet för när en gåva räknas som muta oxå va? Ursäkta trådkapningen, är bara så grymt avis att jag inte kan skjuta med MIN 453:a än.. =)
Publicerat Mars 9, 200917 yr Författare Ja det är skoj med 22:an, betydligt lättare att ha olika mål och variera träningen. Priset på ammo spelar ju också in. Jag brukar skjuta mellan 1500-2500 skott med 22:a varje år med t ex 308:an blir det ju lite dyrt fast man laddar själv. Finns det någon idé om vad felet kan vara på skotten som sitter lågt ner till höger? / Johan
Publicerat Mars 9, 200917 yr Läs gärna i tråden om månadsträffen, förklaring följer i korthet, en kan vara att du haft olika mycket luft i lungorna, en kan vara att du förladdat benstödet olika, en tredje och ganska skön förklaring för dig är att 22 ammo är lite ojämn och det är det som har orsakat bommen. /C
Publicerat Mars 9, 200917 yr Författare Läs gärna i tråden om månadsträffen,förklaring följer i korthet, en kan vara att du haft olika mycket luft i lungorna, en kan vara att du förladdat benstödet olika, en tredje och ganska skön förklaring för dig är att 22 ammo är lite ojämn och det är det som har orsakat bommen. /C Luften i lungorna kan ha varit olika men jag tror inte det, benstöd använde jag inte utan hade stöd på en väska. Kan vara ammon eller givetvis vapnet. Jag får se om det återkommer vid annat tillfälle. Dock så brukar jag ha lite oförklarliga bommar när jag skjuter på 22 snurran, jag vet att avfyrning var rätt och jag vet att riktmedlena var rätt och lika fullt så bommar man. Det är ju inte världens bästa ammunition men jag gillar att ha en sort och denna ammunition är nog billig för mängdträning och så är den tillåten för jakt.
Publicerat Mars 10, 200917 yr Författare Var och sköt lite med 22:an i helgen jag och min sambo. Sköt in bössan på 50m och sedan passade jag på att skjuta lite övningar som Henrik postat. Jag försökte även lära min sambo att skjuta liggande och det gick ju faktiskt riktigt bra.Nåja såhär vart resultatet. Först sköt jag på denna tavla för att kunna jämföra skottställning vid senare tillfälle. Det gick väl sådär, kan ha varit vinden som tog skott nr 3 för allt kändes bra och riktmedlet låg rätt vid skottet. Sedan gick jag vidare till själva övningarna. Givetvis skulle första skottet dra ner och till höger, har ingen förklaring till detta och fenomenet kommer tillbaka. Hade nog kanske klarat 30 poängaren men man ska inte chansa. Dessutom syntes knappt 20 poängaren bakom korset på 7ggr förstoring. På första skottet har jag också lågt träffläge samt lite till höger. Stående skytte är min största fiende vilket syns. Här kommer den låga träffen till höger än en gång annars gick det bra, skjuttid 56 sekunder. En rolig dag på skjutbanan, sköt inte så mycket eftersom jag coachade min sambo och det är roligt när hon skjuter bra dessutom. Har en 22 snurra som jag byggt själv som hon pangade på och lilla plattan är 50mm och det var träff alla gånger när hon låg och sköt. Vapnet var en Brno 453 med ett Leupold 2-7x33 och den matades med Winchester Wildcat. Nu behöver ni inte skämmas för era resultat när ni fått se mina Ändrat så det står lågt och till höger istället för vänster, vettefasen vad jag tänkte på när jag skrev vänster.
Publicerat April 20, 200916 yr Ja det är skoj med 22:an, betydligt lättare att ha olika mål och variera träningen. Priset på ammo spelar ju också in. Jag brukar skjuta mellan 1500-2500 skott med 22:a varje år med t ex 308:an blir det ju lite dyrt fast man laddar själv./ Johan Det blir dyrt med 22'an har jag kommit fram till. Köpte mig en 453'a nyligen och hela familjen skjuter med den. Har haft den ca1 månad och är redan uppe i 1500skott. Kanske 1200 på miniälgen
Publicerat April 20, 200916 yr Det blir dyrt med 22'an har jag kommit fram till. Köpte mig en 453'a nyligen och hela familjen skjuter med den. Har haft den ca1 månad och är redan uppe i 1500skott. Kanske 1200 på miniälgen Då ska du inte skaffa en Ruger 10/22 med 25-skottsmag och snabbladdare. Jag brände 500 skott på en timma en gång. Det var verkligen kvalitetsträning... eller ett dyrt smatterband
Publicerat April 20, 200916 yr Då ska du inte skaffa en Ruger 10/22 med 25-skottsmag och snabbladdare. Jag brände 500 skott på en timma en gång. Det var verkligen kvalitetsträning... eller ett dyrt smatterband Känner igen mig, hade en Marlin automat. Tack o lov bara 10-skotts magasin
Publicerat April 20, 200916 yr Nääe det är inte riktigt min stil. Vet inte om det finns någon bra svensk passande översättning till det men jag är mer för "Make every shot count" Inte för att jag lägger ner mitt liv o själ i varje skott direkt i alla tillfällen på tavlan men jag har ett bestämt mål för varje skott. Jag var sugen på en halvauto ett tag men såg att de flesta hade en i mitt tycke ur precisionssynpunkt osund konstruktion och att min nattsömn inte klarar det. Var hemskt sugen på en Anschutz 64 men det slutade med att jag tog den som i stockning och övrigt stämde bäst överens med övriga kulvapnen jag hade eftersom den skulle vara först och främst för jaktskytteträning. Så det blev en 453 varmint som viktmässigt också matchade bra. Enda stora skillnaden är att pipan slutar 10cm tidigare. (lite kortare pipa och lite kortare låda) Sen kunde jag rent ekonomiskt lättare motivera den också......
Publicerat April 21, 200916 yr Vet inte om det finns någon bra svensk passande översättning till det men jag är mer för "Make every shot count" Jag hör dig - varför tror du jag har en Finnfire nu? Insåg att halvautomaten inbjuder till automateld på ett sådant sätt att jag inte kunde motså frestelsen. Sen så passar Finnfiren mig mycket bättre rent ergonomiskt, samt bättre trycke etc.