Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjägare skjuten till döds

Featured Replies

Publicerat

Citat Expressen

http://www.expressen.se/index.jsp?a=450159

Älgjägare ihjälskjuten

En man sköts på måndagen till döds i samband med älgjakt i trakterna kring Dannemora i norra Uppland. Polisen fick larm om händelsen strax före klockan 13.

- Mannen ingick i ett jaktlag och enligt preliminära uppgifter så skedde detta i samband med eftersökning av en älg, säger Uppsalapolisens presstalesman Christer Nordström till Expressen.se.

Polisen fick larmet strax före klockan 13 i dag. En ambulanshelikopter sändes till platsen.

- Läkare på platsen konstaterade att han har avlidit till följd av de skador han fått, säger Christer Nordström.

Vad som orsakade olyckan är ännu oklart.

- Vi har inga detaljer om vad som har hänt ännu. Det pågår förhör därute just nu, säger Christer Nordström.

Slut citat

:'( :'( :'(

Publicerat

Förbannat tråkigt att sådana olyckor skall måsta hända :-[

Publicerat

:'( :'( Fy fn...Fruktansvärt bedrövligt att något sådant skall hända.

..vi har en vingelpelle i vårt lag som jag måste prata med. Jag vill inte bli en rubrik i Expressen :-

Publicerat

Det är bara att beklaga sorgen till hans anhöriga och jag tycker att det är väldigt tråkigt att sådant händer. >:(

Publicerat

Fruktansvärt, det får bara inte hända och ändå händer det varje år.  :(

Publicerat

synd att sådan skall hända...min fafar omkom i en likande olycka - 97...

Publicerat

:-

Mycket tråkigt.

Publicerat

fruktansvärt.

regel nummer 1 är väl ändå att identifiera vad man skjuter på?

Sen är det ju så att hade det varit en älg är det ändå förkasligt att bara slänga iväg ett skott. Först ska man se vad det är för djur sen ska man givetvis leta i kikaren efter vitala delar, att bara slänga iväg skott så fort det rör sig eller prasslar är förkastligt.

Publicerat
fruktansvärt.

regel nummer 1 är väl ändå att identifiera vad man skjuter på?

Sen är det ju så att hade det varit en älg är det ändå förkasligt att bara slänga iväg ett skott. Först ska man se vad det är för djur sen ska man givetvis leta i kikaren efter vitala delar, att bara slänga iväg skott så fort det rör sig eller prasslar är förkastligt.

...och regel nummer 2 är kulfånget.

Publicerat

Japp >:( >:(

Publicerat

Jepp!

>:( >:( >:(

Publicerat

Jaa...vad ska man säga... :-[

Publicerat

Vad ska man säga, tragedi. Det ska bli intressant att få hela bilden av förloppet, något måste gått väldigt galet i kommunikationen. Hur kan det vara skyttar i skogen vid eftersöket.

Publicerat
Vad är detta ???

http://expressen.se/index.jsp?a=450425

En till skjuten.  ??? >:(

så mannen satt i jaktstugan och vart skjuten ? :S  låter mer som ett mord än en olycka tycker jah :S

Publicerat

detta hände ca 700 meter från där jag bor å jagar det kom som en smärre chock när tv4 reportern dök upp mitt i älg jakten å började snacka om en jägare som var skjuten här :o

Publicerat

Ja det har man inte hört så mycket om, antingen ett vådaskott eller kombinationen sprit o vapen, den e sällan bra.

Publicerat
Ja det har man inte hört så mycket om, antingen ett vådaskott eller kombinationen sprit o vapen, den e sällan bra.
Det var ett vådaskott. Han är nu släppt av polisen i väntan på åtal.
  • 10 months later...
Publicerat

Inte roligt med dom tråkigheterna  :'( tycker att man först ska identifiera sitt mål, och sen när man ser klart så skjuter eller håller inne.

???

Publicerat

jag har med mina hundar jagat rätt mycket på marker där jag varit inbjuden på kortjakter för jägare utan mark. Som inhyrd hundansvarig borde man inte ha speciella tankar på säkerheten utan mera ägna sej åt varför man är där,nämligen se till att jägarna som pröjsat för detta får valuta för pengarna...

Visst sörru,jag har till o med fått rätta ansvariga för själva uthyrningen av mark,då dessa stått med ihop slagna bössor när jag som hundförare kommer fram. Jävla idioter..har talat om för dessa herrar vad jag tycker om detta,o vet ni vad jag hört ibland!!!!

Du.....jag har jagat innan du vart torr om öronen,eller du...säkring,hört talas om det?.

Har lämnat dessa puckon nu o jagar mest med kompisar,mina kompisar är som jag själv är,dvs.lite socialt störda men ändå ansvarsfulla :D

Publicerat
Citat Expressen

http://www.expressen.se/index.jsp?a=450159

Älgjägare ihjälskjuten

En man sköts på måndagen till döds i samband med älgjakt i trakterna kring Dannemora i norra Uppland. Polisen fick larm om händelsen strax före klockan 13.

- Mannen ingick i ett jaktlag och enligt preliminära uppgifter så skedde detta i samband med eftersökning av en älg, säger Uppsalapolisens presstalesman Christer Nordström till Expressen.se.

Polisen fick larmet strax före klockan 13 i dag. En ambulanshelikopter sändes till platsen.

- Läkare på platsen konstaterade att han har avlidit till följd av de skador han fått, säger Christer Nordström.

Vad som orsakade olyckan är ännu oklart.

- Vi har inga detaljer om vad som har hänt ännu. Det pågår förhör därute just nu, säger Christer Nordström.

Slut citat

:'( :'( :'(

Var det inte där som nån blev ihjälskjuten i fjol fast i byn Film

det ligger ju bara ett stenkast ifrån dannemora ganska skrämmande tycker jag  :- :-[

Publicerat

Aldrig trevligt att läsa om sånt här, tragiskt

Publicerat

Tragiskt minst sagt  :(

Det händer nästan varje år olyckor med allvarliga skador eller dödlig utgång under älgjakten. Visst är antalet jägare som då är ute mkt högt unde några få veckor per år

men jag kan ändå inte dra mig till minnas att jag läst speciellt många dödsnotiser vad det gäller övrig jakt (vilket ju är bra).

Finns det något samband? Är helt enkelt älgjägarna (nu menar jag den del av jägarna som ENDAST jagar älg, och det under några få veckor per år) vårslösare med vad dom släpper iväg skottet mot?

Vill med dessa rader absolut inte starta något krig mellan småviltsjägare och älgjägare utan bara höra era åsikter.

Publicerat

Jag vet inte.

Tragiskt är det i alla fall. :'(

Dåligt omdömme är sannolikt lika omfattande bland jägare som annat folk, tyvärr.

Sen är det det där med jaktstugor och spriten och något som går snett. Det är en farlig blandning. Jaktilska kan sitta i länge.

/H