Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vildsvinsetablering och påverkan på annat vilt?

Featured Replies

Publicerat

Vi har sedan något/några år börjat få vildsvin på markerna och första föryngringen (vad vi vet) skedde någon gång i januari. Jag har letat efter studier hur etablering av vildsvin påverkar annat vilt utan att lyckas, vet ni om några sådana gjorts? Den information jag fått från andra jägare med vildsvin på markerna är att det inte påverkar överhuvudtaget. Det låter bra, men kan det vara möjligt att en allätare skulle kunna "knö" in sig på en outnyttjad ekologisk nisch? Jag skulle kunna tänka mig att markhäckande fåglar borde ta en del stryk... Eller kan grisarna vara samma framgångssaga som kanadagässen :D ?

Publicerat

Vi har precis finansierat och håller på att starta upp en studie om vildsvinens eventuella predation på rådjurskid. De första resultaten kommer kanske i höst.

Personligen tror jag att den största påverkan på annat vilt från en vildsvinsetablering kommer indirekt via den utfodring / åtling som vi människor står för. Utan alltför mycket fantasi kan man tänka sig att vår utfodring gynnar räv, grävling, kråkfågel, mink, mård mm mm. Detta kommer ofelbart att påverka småviltet genom predation. Vi har här studier på gång på främst predationen på skogsfågel.

Så sammanfattningsvis, vi vet väldigt lite men vet snart mer. Flera studier är på gång och du lär få resultaten snabbt via Svensk Jakt.

Publicerat
  • Författare
Vi har precis finansierat och håller på att starta upp en studie om vildsvinens eventuella predation på rådjurskid. De första resultaten kommer kanske i höst.

Personligen tror jag att den största påverkan på annat vilt från en vildsvinsetablering kommer indirekt via den utfodring / åtling som vi människor står för. Utan alltför mycket fantasi kan man tänka sig att vår utfodring gynnar räv, grävling, kråkfågel, mink, mård mm mm. Detta kommer ofelbart att påverka småviltet genom predation. Vi har här studier på gång på främst predationen på skogsfågel.

Så sammanfattningsvis, vi vet väldigt lite men vet snart mer. Flera studier är på gång och du lär få resultaten snabbt via Svensk Jakt.

Tack för snabbt svar och bra att studier ska göras! Femhundringen känns väl investerad!

Publicerat

INstämmer med Linkis, men självfallet tar vildsvin också bon från markhäckande fåglar som du föreslår kallel. Utfodrar man med spannmål där det finns vildsvin och goda förutsättningar för exempelvis fälthöns och änder att häcka så kan man räkna med att vildsvinen kommer att klippa bon. Precis som grävlingarna för den delen, som också kommer lockas dit. Utfodra om möjligt i fattig skogsmark där man inte har markhäckande fåglar!

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.