Publicerat Mars 10, 200917 yr Tänkte fråga lite inför nästa säsong, jakttiden går ut 15:e april i värmland på nämnda vilt. Min tanke var att jaga kråka och skata med .22lr och jag har enbart tillgång till jakt i skog eller på hyggen. Vart ska man säkrast söka fågeln i denna miljön? Mitt inne i gammelskogen, ungskog, blandskog, blötmarker, ledningsgator..? Är det kanske idé att hitta en öppen yta i skogen och åtla med brödskivor och liknande? Alla tips välkomna =)
Publicerat Mars 10, 200917 yr Inte för att jag är någon expert men enligt mina små iaktagelser så är det nog mest kråkfågel nära bondgårdar! Annars på nyslagna ängar och dyligt.. inne i skogen så ser då inte jag många kråkor.. men visst, om du åtlar så lär dom komma dit du vill!
Publicerat Mars 10, 200917 yr Författare Inte för att jag är någon expert men enligt mina små iaktagelser så är det nog mest kråkfågel nära bondgårdar! Annars på nyslagna ängar och dyligt.. inne i skogen så ser då inte jag många kråkor.. men visst, om du åtlar så lär dom komma dit du vill! Det ör ju kärnan av mitt problem BoJo =) Jag har ingen sådan mark att jaga på.. alltså måste jag hitta det mest lämpliga stället i skogsmiljö att hitta fågeln.. =)
Publicerat Mars 10, 200917 yr finns det någon granplantering så skulle jag kolla där, men jävligt svårt att skjuta där. Granarna ska stå tätt och vara ca3-4m höga. Annars skulle jag åtla in dem på ett hygge. (men jag är ingen kråkexpert)
Publicerat Mars 11, 200917 yr Författare finns det någon granplantering så skulle jag kolla där, men jävligt svårt att skjuta där.Granarna ska stå tätt och vara ca3-4m höga. Annars skulle jag åtla in dem på ett hygge. (men jag är ingen kråkexpert) Ja.. nått hygge borde man ju kunna få in dem på med lite bröd tycker jag. Sen ska jag nog ta och utforska ledningsgator lite mer, det finns det en del av här, och det är ju som smal men låååång åkermark
Publicerat Mars 11, 200917 yr Åtminstonde på sommaren så brukar skatorna ha en förkärlek till lövskog, gärna i anknytning till öppnare marker typ åkrar eller ängar. Å inte allt för långt ifrån bostadshus
Publicerat Mars 11, 200917 yr Författare Åtminstonde på sommaren så brukar skatorna ha en förkärlek till lövskog, gärna i anknytning till öppnare marker typ åkrar eller ängar. Å inte allt för långt ifrån bostadshus Det borde gå att finna här, gränserna till gärdena från mina jaktmarker går väl oftast vid gärdeskanterna.
Publicerat Mars 11, 200917 yr Jag skulle nog inte åtlat med bröd. då lär de bara swisha förbi. ta en bröd bit och försvinna samt att det skall lyckas hitta dem. Jag gör alltid julskinga varje år. Då brukar jag skära av svålen innan grilljering. Så då får man en nätstrumpa som skinkan legat i samt en ganska stor svål. Så jag lägger svålen i nätkassen och häner upp i ett träd rill fåglarna. Och dit hittar även skator. fördelen är att de inte kan ta en med sig. utan blir kvar på plats då det liksom hackar bort små fett bitar. Sedan skulle jag nog sätta den i kanten på ett hygge så man får lite öppet. Dels för att själv få skott chans samt att jag tror att det blir lättare för fåglarna att hitta dit.. Men jag har ingen aning eftersom jag aldrig provat det. bara lite tankar..
Publicerat Mars 11, 200917 yr Mitt förslag är att du lägger lite energi på att få tillgång till andra marker för den här jakten. Brukar sällan vara svårt att få loss kråkjakt från jakträttsinnehavare.. Den miljö du beskriver känns rätt nattsvart för en sugen kråkjägare.. Visst kan du kanske dra några enstaka fåglar med div åtlar men risken är väl att du får länets fetaste nötskrikor odyl. Mvh!
Publicerat Mars 11, 200917 yr Författare Mitt förslag är att du lägger lite energi på att få tillgång till andra marker för den här jakten. Brukar sällan vara svårt att få loss kråkjakt från jakträttsinnehavare.. Den miljö du beskriver känns rätt nattsvart för en sugen kråkjägare.. Visst kan du kanske dra några enstaka fåglar med div åtlar men risken är väl att du får länets fetaste nötskrikor odyl.Mvh! Jag smäcker iofs gärna på en nötskrika eller två också Ska ta och kolla lite som du säger, med de som äger åkrarna omkring här.. Inte en aning om hur de ställer sig till sådant.. men men.. hälften vågat =)
Publicerat Mars 11, 200917 yr Författare Jag skulle nog inte åtlat med bröd. då lär de bara swisha förbi. ta en bröd bit och försvinna samt att det skall lyckas hitta dem. Jag gör alltid julskinga varje år. Då brukar jag skära av svålen innan grilljering. Så då får man en nätstrumpa som skinkan legat i samt en ganska stor svål. Så jag lägger svålen i nätkassen och häner upp i ett träd rill fåglarna. Och dit hittar även skator. fördelen är att de inte kan ta en med sig. utan blir kvar på plats då det liksom hackar bort små fett bitar. Sedan skulle jag nog sätta den i kanten på ett hygge så man får lite öppet. Dels för att själv få skott chans samt att jag tror att det blir lättare för fåglarna att hitta dit.. Men jag har ingen aning eftersom jag aldrig provat det. bara lite tankar.. Svålen..? Nu är det ju inte talgoxe jag ska jaga Hehe, nej då.. men det var ingen dum idé.. ska spara svålen nästa jul och testa. Innan dess kanske man helt enkelt kan prova vanligt matavfall från hemmet och diverse fiskrens. Borde ju kunna locka skräpfågel dagtid och med lite tur en och annan räv på kvällar och mornar.
Publicerat Mars 11, 200917 yr Nötskrikor är skitkul att jaga och de finner du alltid inne i skogen - de gillar bl.a. att sitta i större granar. Luriga, smarta, rätt små mål = krävande men mycket spännande jakt! Du kan locka in dem med harskrik och andra ljud, men det krävs en del jobb och eftertanke då de inte bara kommer och sätter sig framför en och väntar på att bli skjutna. Skjuter du en och låter den ligga så blir ofta nästa som passerar rejält nyfiken när den ser sin döda kompis på marken vilket kan ge en del intressanta lägen.
Publicerat Mars 11, 200917 yr Författare Nötskrikor är skitkul att jaga och de finner du alltid inne i skogen - de gillar bl.a. att sitta i större granar. Luriga, smarta, rätt små mål = krävande men mycket spännande jakt! Du kan locka in dem med harskrik och andra ljud, men det krävs en del jobb och eftertanke då de inte bara kommer och sätter sig framför en och väntar på att bli skjutna. Skjuter du en och låter den ligga så blir ofta nästa som passerar rejält nyfiken när den ser sin döda kompis på marken vilket kan ge en del intressanta lägen. Låter perfa, en dag med smygjakt med 22:an.. hur mysigt är inte det på en skala? =) Vad nära kan man hoppas komma utan att vara det smidigaste kylskåpet på siba?
Publicerat Mars 12, 200917 yr Har skjutit en skata från balkong en gång. Åtlade på en gräsmatta med brödbitar & smulor, och sen låg jag och väntade med .22:an. Tanken var att få bra kulfång (som jag sedan slösade bort genom att skjuta fågeln i ett träd ) och att fågeln lätt skulle upptäcka brödbitarna. ...kan påpekas att det var på sommarstugan där det är glest mellan grannarna.
Publicerat Mars 12, 200917 yr Låter perfa, en dag med smygjakt med 22:an.. hur mysigt är inte det på en skala? =) Vad nära kan man hoppas komma utan att vara det smidigaste kylskåpet på siba? Kan nog variera en hel del mellan individer beroende på vart dom håller till. Har en åtel bakom huset där det brukar samlas rätt bra med fågel. Trots att jag smyger och är klädd i ett 3-D camoställ så är det ändå i princip omöjligt att smyga sig på fågeln. Dom på själva åteln brukar inte upptäcka mig, däremot så finns det alltid någon fågel i ett högt träd som har full koll på vad som händer i omgivningen. Ska man skjuta fågel med studsare så tror jag mer på att skjuta dom på åtel och att vara där innan fågeln kommer. Att smyga i skogen tror jag kommer att ge ett klent resultat tyvärr...
Publicerat Mars 13, 200917 yr Kapten. Gör en rund ringning till grannarna, det gjorde jag och efter första samtalet fick jag 700hk till at jaga räv och kråka på. mvh Waxin
Publicerat Mars 13, 200917 yr Författare Kapten. Gör en rund ringning till grannarna, det gjorde jag och efter första samtalet fick jag 700hk till at jaga räv och kråka på. mvh Waxin Ja, det får nog lov att bli ngt dylikt.. har även funderat på om man ska ta och åtla i någon kraftledningsgata i skogen.. de är ju hyffsat breda och öppna.
Publicerat Mars 16, 200917 yr Kapten. Gör en rund ringning till grannarna, det gjorde jag och efter första samtalet fick jag 700hk till at jaga räv och kråka på. mvh Waxin Jag har tillgång till en plätt mark ca: en mil utanför Umeå och har varit dit på skidor och rekat samt gjort i ordning ett par lämpliga ställen att locka på. Testade förra helgen med fick bara in två nyfikna nötskrikor och inget annat. Förmodligen inte säsong än för skata/kråka i skogsmiljö än... Ringa runt, bra idé! Sagt och gjort, jag ringde svärfargubbens kompis som har en odling alldeles utanför stadskärnan och då snackar vi alldeles utanför. Frågade lite försiktigt om han hade problem med skata, kråka och kaja. Han är jägare själv så svaret kom blixtsnabbt: - Vill du komma hit och jaga? Här hos mig får du skjuta så mycket du vill... Jag berättade att jag skaffat mig en lockpipa och hur pass bra den fungerar samt en uv och han tände på alla "cylindrar". Han säger då: -Åfan! men du! vi måste ju bygga oss några skydd, jag har material å grejer, fan det här blir ju skitkul. När kommer du? Jag frågar då: - Du vill alltså vara med och testa? -Klart som fan att jag vill det, men du får vara här hur mycket du vill ändå även om jag inte har tid själv... Så, nu har man lite drygt 100 ha inom gångavstånd att vara och bedriva viltvård på.
Publicerat Mars 16, 200917 yr Författare Jag har tillgång till en plätt mark ca: en mil utanför Umeå och har varit dit på skidor och rekat samt gjort i ordning ett par lämpliga ställen att locka på. Testade förra helgen med fick bara in två nyfikna nötskrikor och inget annat. Förmodligen inte säsong än för skata/kråka i skogsmiljö än...Ringa runt, bra idé! Sagt och gjort, jag ringde svärfargubbens kompis som har en odling alldeles utanför stadskärnan och då snackar vi alldeles utanför. Frågade lite försiktigt om han hade problem med skata, kråka och kaja. Han är jägare själv så svaret kom blixtsnabbt: - Vill du komma hit och jaga? Här hos mig får du skjuta så mycket du vill... Jag berättade att jag skaffat mig en lockpipa och hur pass bra den fungerar samt en uv och han tände på alla "cylindrar". Han säger då: -Åfan! men du! vi måste ju bygga oss några skydd, jag har material å grejer, fan det här blir ju skitkul. När kommer du? Jag frågar då: - Du vill alltså vara med och testa? -Klart som fan att jag vill det, men du får vara här hur mycket du vill ändå även om jag inte har tid själv... Så, nu har man lite drygt 100 ha inom gångavstånd att vara och bedriva viltvård på. Gôtt mos =)
Publicerat Augusti 30, 201015 yr Köp ett par burkar surströmming. "fäst" burken i ståltråd o häng i träd. Ta Hagelbössan o dra en salva i burken (Inte för nära). Jag lovar dig! INGET levande vilt mostår den odören