Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Motion

Featured Replies

Publicerat

Jag såg en intressant fråga på ett annat forum och tänkte att jag tar upp den här oxå.

Hur mycket motion är ok för hunden, givetvis beroende på vilket stadium i livet den är? Vilken sorts motion kan man köra och vad ska man undvika vid olika åldrar.

Finns många faktorer som kan spela in oxå. Hur mycke kan man motionera hunden vid kyla? Var går "köld gränsen" för när man bör ta det lite lugnare med motion av hund. Samma gällande motion när det är varmt.......

Ös på mer era kunskaper i ämnet motion av hund! :D

Publicerat

Jag brukar börja träna hundarna när de är runt året och i början blir det några km i lugnt tempo, men med kortare tempohöjningar för att det inte ska bli samma monotona nötande rörelse hela tiden.

Höjer successivt längden på rundorna och som färdigvuxna i kroppen (runt 15 månader) och bra grundtränade blir det (oftast) drygt 1 mil/ vända i varierande tempo.

Försöker lägga upp det så att träningen ska vara rätt skonsam för unghundarna, men att musklerna ändå ska få jobba.

Måste ju också säga att hundarna brukar ha ganska bra grundkondition och muskler redan innan et års ålder eftersom de ofta är lösa och springer det de själva vill under uppväxten.

Före 1 års ålder anser jag inte att man ska motionera hunden alls egentligen. Med motionera tänker jag mig då regelbunden träning ex. löpning, cykling, skidåkning, drag etc., men givetvis behöver även valpar ochväxande hundar röra på sig. Då gärna fritt och i kuperad miljö för att skonsamt belasta leder etc. vilket behövs för deras utveckling, men går man till överdrift så kan det leda till negativa händelser ffa ledmässigt då.

Publicerat

Tycker Jämta beskriver det sunt. :)

Regelbunden monoton motion börjas först när hunden är runt ett år, kanske lite äldre om den är storvuxen. Före det får den röra på sig mycket, men då i löst tillstånd. Skogspromenader osv.

Angående värme/kyla tycker jag det är svårt att ge ett generellt svar, det är ju så himla olika hur känsliga de är.

Men på ett ungefär: Är det kallare än -15 mår inte lungorna särskilt bra av att ansträngas hårt, så de dagarna är åtmintone inte jag ute och kör hårt med hunden "så tungan hänger". I sommarvärmen brukar jag använda sunt förnuft, se på hunden och är det gränsfall hellre vänta till sent på kvällen och fara ut då. Alternativt kliva upp i gryningen, eller så åka till sjön och simma. :)

Har förresten lyckats med att få både värmeslag och kyla ner min stackars hund. :P

I somras befann vi oss i skogen, och i slutet av promenaden blev han slö och "märklig". Hade pytsat i honom vatten då och då från flaska, men det gick upp ett ljus att det kanske var värmen han påverkades av... Befann oss i närheten av vatten, så jag slängde honom i älven och upp kom en ny hund! ;)

Nu i vinter har stackarn också fått kramp i sina "ädla juveler" :) då jag fastnade i ett samtal och han råkades bli kvar i bilen tio minuter för länge. *skäms*

Inget allvarligt något av det, jag kände mig dock som en jättedålig matte men fick samtidigt mått att gå efter. :)

Publicerat

att motionera sönder en hund är svårt tycker jag såvida man själv inte sitter i bilen och kör eller äger en fet utställningshund...

Men så länge du antingen springer,skidar eller promenerar..så orkar hunden mer än dig och därmed anser jag inte att man behöver vänta tills hunden är 1 år som jämta skrev men kanske inte ska rivstarta med en allt för ung hund och fara ut å tokspringa... så konditionsmässigt och muskelmässigt så ser jag ingen fara i att motionera mycket, men vänta gärna tills den är fullvuxen innan man börjar låta hunden dra extravikt..

sen sommarvärmen är ju ett gissel men då får man vara smart och stiga upp tidigt på morgonen eller sent på kvällen om man vill motionera intensivt...eller varför inte fara ut och simma med hunden? det brukar jag göra när det är varmt.

vintern måste man oxå vara smart och se på termometern innan man går ut...anpassa sig därefter är det -20 så räcker det fint med en vanlig löspromenad i t.ex skogen,,,,man behöver inte spänna på pulka och skidor och tok köra,då är det bättre å vänta på bättre väder...

Bara man tänker slipper kroppen lida=)

Publicerat

För att få fina rörelser kan hunden simma också. Skall han/hon ha det lite tyngre kan man hänga på vikter ivattnet också.

Har hunden simmat i salt/bräckvatten så skölj av era hundar efteråt då saltet kan torka in i pälsen och orsaka skavsår. Speciellt i ljumskar och under armbågarna.

Eller kanske apportera uppför i en grusgrop med lös sand, och inte alltför brant stigning.

Hellre då att sanden är riktigt lös så hunden får jobba ut ordentligt. Se även till att det inte blir som ett häng i överkanten utan att hunden kan komma över toppranden utan problem eller risk för ras av sanden.

Kanske låte den springa över en riktigt våt myr också, så de får in rörelsemönstret ordentligt och att den även här får jobba mycket. Detta gungfly liknande underlag gör att hunden får långa och ordentliga rörelser och att den sträcker ut ordentligt.

Sedan vanlig hederlig cykelmotion är görbra, även i olika tempon. Fast undvik "tokrusningarna".

Tänk på utomhustempen och gör det skönt för hunden att röra på sig. Undvik asfalt om möjligt också. Springer hunden mest på grusväg eller håller sig i väg-grenen så slits klorna samtidigt också, fast mest bak förstås. :rolleyes:

GLÖM INTE ATT MASSERA OCH STRECHA ERA HUNDAR EFTER DEN HAR VARVAT NER EFTER MOTIONEN!!!!

Kolla även över trampdynor etc och smörj dem väl, samt känn efter fästingar vid massagen på hela hunden.