Publicerat Mars 11, 200917 yr Hej! Jag har försökt att köpa PBP (performance bullets) men efter många turer så verkar det som om dom inte är så aktiva. Dom gör inte mycket för att få nya kunder i alla fall. Jag mailade ett tag med herrn som äger företaget men han hänvisade mig bara till Torsbohandels som ska ha deras kulor i lager (dom hade dock inte vad jag sökte). Då skickade jag ett till mail som han inte svarade på. Och nu för några månader sedan ett till som inte heller blivit besvarat. Tänkte då att han kanske tröttnat på jobbiga privatpersoner och jag ringde därför till Torsbo och bad dom ta hem ett gäng 70grs kulor i 6mm. Dom skulle höra av sig. Detta för TRE månader sedan och jag har inte hört något ännu. Jag valde då att be Långås jakt och skytte som jag förövrigt är väldigt nöjd med. Dom ställer upp till 150%...... Något man inte kan säga om torsbo när det handlar om sådana här "små saker". Han har nu i 4 dagar försökt ringa till PBP och har inte fått något svar. Så nu börjar jag fundera på ifall dom gått omkull eller vad det är frågan om. I vilket fall som helst så har vi nu på jobbet beslutat att eftersom det är så lite att göra inom den industriella verksamheten så kan vi ju tillverka lite kopparkulor i CNC-svarvarna. Allt är helt klart. Det som återstår är att beställa meterial och då var vi helt nollade allihopa. Men i och med att jag vet att här finns en hel del killar med bra materialkännedom så tänkte jag höra vad ni tror är lämpligast att beställa. Alltså vilken koppar är bäst vad det gäller att göra kulor? Ange gärna betäckningen så kan vi beställa lite stänger en dag här i veckan.... Med vänliga hälsningar Joacim
Publicerat Mars 11, 200917 yr Hej!Jag har försökt att köpa PBP (performance bullets) men efter många turer så verkar det som om dom inte är så aktiva. Dom gör inte mycket för att få nya kunder i alla fall. Jag mailade ett tag med herrn som äger företaget men han hänvisade mig bara till Torsbohandels som ska ha deras kulor i lager (dom hade dock inte vad jag sökte). Då skickade jag ett till mail som han inte svarade på. Och nu för några månader sedan ett till som inte heller blivit besvarat. Tänkte då att han kanske tröttnat på jobbiga privatpersoner och jag ringde därför till Torsbo och bad dom ta hem ett gäng 70grs kulor i 6mm. Dom skulle höra av sig. Detta för TRE månader sedan och jag har inte hört något ännu. Jag valde då att be Långås jakt och skytte som jag förövrigt är väldigt nöjd med. Dom ställer upp till 150%...... Något man inte kan säga om torsbo när det handlar om sådana här "små saker". Han har nu i 4 dagar försökt ringa till PBP och har inte fått något svar. Så nu börjar jag fundera på ifall dom gått omkull eller vad det är frågan om. I vilket fall som helst så har vi nu på jobbet beslutat att eftersom det är så lite att göra inom den industriella verksamheten så kan vi ju tillverka lite kopparkulor i CNC-svarvarna. Allt är helt klart. Det som återstår är att beställa meterial och då var vi helt nollade allihopa. Men i och med att jag vet att här finns en hel del killar med bra materialkännedom så tänkte jag höra vad ni tror är lämpligast att beställa. Alltså vilken koppar är bäst vad det gäller att göra kulor? Ange gärna betäckningen så kan vi beställa lite stänger en dag här i veckan.... Med vänliga hälsningar Joacim Hej Joacim! Inte för att jag är någon expert på material men laddar endel själv. Jobbar inom industrin så lite material kunskap har jag. Programerar även CNC-maskiner. Vore jag som du skulle jag inte ge mig på att svarva egna kulor Pågrund av materialets kvalitet, ytfinhet och nogrannheten i vikten på kulorna. //
Publicerat Mars 11, 200917 yr Författare Hej Joacim!Inte för att jag är någon expert på material men laddar endel själv. Jobbar inom industrin så lite material kunskap har jag. Programerar även CNC-maskiner. Vore jag som du skulle jag inte ge mig på att svarva egna kulor Pågrund av materialets kvalitet, ytfinhet och nogrannheten i vikten på kulorna. // Det bör inte vara några större problem. Kulor tillverkas genom svarvning. I vart fall på PBP och kan dom så kan vi på arbetsplatsen där jag jobbar. Har en pappa som arbetet med cnc-maskiner i 27år snart vilket gör att jag känner ingen osäkerhet inför detta! Går det inte få fram kulor på annat sätt som passar min räffelstigning då får man helt enkelt göra sig lite kulor. Givetvis kommer vi att gå varsamt till väga med denna processen. Det jag söker från forumet just nu är bara vilket material som kan tänkas passa bäst. Det är givetvis även kul med in-put i frågan MVH/Jocke
Publicerat Mars 12, 200917 yr Författare Och har bara jobbat med CNC-masiner i 22 år. Då har du ju cirka 5år kvar innan du kan känna samma självkänsla MVH/Jocke
Publicerat Mars 12, 200917 yr Då har du ju cirka 5år kvar innan du kan känna samma självkänsla MVH/Jocke Du kanske ska be nån annan ringa torsbo
Publicerat Mars 12, 200917 yr Hej Joacim! Har du fått fram några kulor ännu? Kanske redan provat. Är nyfiken på eventuella resultat... Väntar med spänning.
Publicerat Mars 12, 200917 yr Har hållit på i CNC i många år nu ska se efter ifall jag kan hitta något bra koppar som är lätt att svarva. Vet att koppar som man gör sänkgnist elektoder i är lätt att jobba i. Du kan kolla med någon materialleverantör. Kan kolla lite på jobbet jobbar natt för tillfället så jag träffar inte folket som sköter material beställningarna på jobbet men är tillbaks dag tid om en vecka då kan jag kolla efter. Lasse
Publicerat Mars 13, 200917 yr Författare Har hållit på i CNC i många år nu ska se efter ifall jag kan hitta något bra koppar som är lätt att svarva. Vet att koppar som man gör sänkgnist elektoder i är lätt att jobba i. Du kan kolla med någon materialleverantör. Kan kolla lite på jobbet jobbar natt för tillfället så jag träffar inte folket som sköter material beställningarna på jobbet men är tillbaks dag tid om en vecka då kan jag kolla efter.Lasse Tack. Jätte schyst! Än så länge så är det fullt i alla svarvarna så det tar ett litet tag innan det drar igång. Men det tar ju tid att beställa material osv också. Jätte snällt att du vill kolla. Med vänliga hälsningar Joacim
Publicerat Mars 13, 200917 yr Var uppe en sväng på jobbet när jag vaknade var tvungen och åka på ett möte. Kollade upp lite om koppar vi har svarvat i några koppar material inga problem med dessa kan kolla upp material beteckningar senare. Man måste ha hög matning och skärhastighet och väldigt skarpa verktyg för att få en spånbrytning så inte det kletar. Jag rekommenderar dig att kontakta någon leverantör och ta hem några en meters längder i olika koppar material som du kan testa med till du hitta det som funkar bäst. Är det något mer du behöver hjälp med så hör av dig så kan jag möjligen hjälpa dig. Lasse
Publicerat Mars 13, 200917 yr Författare Var uppe en sväng på jobbet när jag vaknade var tvungen och åka på ett möte. Kollade upp lite om koppar vi har svarvat i några koppar material inga problem med dessa kan kolla upp material beteckningar senare. Man måste ha hög matning och skärhastighet och väldigt skarpa verktyg för att få en spånbrytning så inte det kletar. Jag rekommenderar dig att kontakta någon leverantör och ta hem några en meters längder i olika koppar material som du kan testa med till du hitta det som funkar bäst. Är det något mer du behöver hjälp med så hör av dig så kan jag möjligen hjälpa dig.Lasse Tack så mycket lasse! Vi har svarvat en del i koppar på jobbet också. Det som är lite på det hala är väll mest det här med vilken sorts koppar som man bör använda med tanke på att det ska bli en "svamp" och vingarna inte ska gå av. Det får ju således vara en ganska så seg kopparsort. Koppar är ju segt i sig självt men frågan är ju ifall det räcker med den "segheten" för att kulan ska kunna hålla. Jag tackar än en gång för ditt inlägg Lasse! Med vänliga hälsningar Joacim
Publicerat April 26, 200917 yr Vi har svarvat en del i koppar på jobbet också. Det som är lite på det hala är väll mest det här med vilken sorts koppar som man bör använda med tanke på att det ska bli en "svamp" och vingarna inte ska gå av. Dels så bör materialet inte "kleta" i loppet och det tror jag utesluter de mjukaste (olegerade?) materialen, till mantlade kulor använder man ju tombak. När det gäller "vingarna" så är Barnes m.fl. på något sätt förpräglade eller möjligen uppfläkta och sedan ihoppressade eftersom de alltid öppnar sig i 4 respektive 6 flikar. Naturalis tror jag däremot saknar denna egenskap. Antagligen bör man använda ett mjukare material till den senare varianten än till den förstnämnda? Ni kanske skulle börja med att tillverka helt solida kulor så att man kan skjuta på "elektronälgen" med bygeln?
Publicerat April 26, 200917 yr Lite roligt faktiskt att du tog upp det där just nu, kom precis hem från skjutbanan. Framme vid vallen så hittade jag resterna efter vinterns skjutning med snö på skjutvallen. Hittade bl.a en av mina TTSX som bara hade öppnat upp lite lite, på den så kunde man se att dom har brottsanvisningar i spetsen. Just för att få 4 flikar, kollar man uppifrån på en skjuten kula så kan man se att hålet inte heller är runt utan det är format. Typ fyrkantigt just för att "hjälpa flikarna" Kanske är lite svårt att se på bilden då det är taget med en skitkamera men brottsanvisningarnasitter kl 12-3-6-9, precis som på den expanderade kulan. Jag vill inte att nån ska få för sig att Barnes kulan är en skitkula bara för att den inte har expanderat. Det är faktiskt så att snö har en jäkla förmåga att bromsa upp kulor utan att deformera dom.