Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Laika kunniga

Featured Replies

Publicerat

jag har kommit i tankar att skaffa mig en jakt hund nu men jag vet inte viken ras jag vill ha.

jag vill ha en bred jakt variation och har hört att en Laika är mycker bra i de aspektet.

alla tips och råd är mycket uppskatade

Publicerat
jag har kommit i tankar att skaffa mig en jakt hund nu men jag vet inte viken ras jag vill ha.

jag vill ha en bred jakt variation och har hört att en Laika är mycker bra i de aspektet.

alla tips och råd är mycket uppskatade

Hej Cooltox !

Vi är några som har laikor här men för att du ska få ut mer av dina frågor tror jag det är bättre du ställer den på laikaklubbens sida, tala gärna om vad du tänkt jaga med hunden.

http://www.svenska-laikaklubben.com/

/ekebo

Publicerat

Cooltox

Som vanligt är Ekebo inne på rätt spår här.

Jag brukar alltid ställa ett par motfrågor när någon ställer den här frågan.

Vad vill du jaga? Och hur vill du jaga?

Är mycket enklare att svara på din fråga om man vet det.

Själv använder jag mina laikor till det mindre rovviltet samt älg och gris. Men i din del av landet så har du ju även lite större rovdjur och fågel som kan var aktuellt.

Publicerat
  • Författare

det jag är intreserad av är rovvilts jakten mård lo grävling mm även en del älg och prova björn

typen av jakt är ställande som intreserar mig.

Publicerat

Hej igen Cooltox !

Nu kan jag bara tala om den erfarenhet jag själv har med mina laikor, övriga får fylla på med sina.

Har en västlaika på 4 år och en på 1 år.

Från början jagar de allt som rör sig från sork till älg. Men de slutar jaga det de inte belönas för att jaga ( skjuta för dem ). Min äldsta var mycket för fågel men det har nu (nästan)försvunnit då jag aldrig skjutit fågel. Däremot mink, mård, grävling emellanåt även räv jagar han för fullt.

Annars jagar jag mest vildsvin med den äldre, älg har jag skjutit för han på stånd men det verkar som han ändå föredrar rovvilt och gris ju äldre han blir.

Den yngre är ännu inget skjutit för men han verkar gilla älg och håller gärna på i flera timmar.

Trots att de bägge är av samma ras så är det helt olika personligheter. Den äldre mer kontaktbar, fostringsbar , lättare att kalla av mm. Den yngre mycket mer självständig och envis ( han e dock bara 1 år så det kanske ändrar sig lite ).

Det härliga med en allroundlaika är att man har en lång säsong. Hos oss från 1 aug till sista Jan. Har du sedan tillgång till Lojakt så blir det ju en månad till i mars.

Beträffande Grävlingjakt med Laika så kan Musköt lägga in mer om det då han är ”Kungen av grimbartjakt med Laika” :)

Lycka till Cooltox.

/ ekebo

Publicerat

Kan ju skriva en rad jag också, även om det finns de som är mer lämpade.

Kan nog instämma med mycket av det som Ekebo skrivit.

Jag har också två västlaikor och de är väldigt olika som individer.

Den äldre jagade det mesta i början men lärde sig rätt snart vad som lönade sig att springa efter. Hon har ett jävla intresse för det mindre rovviltet, funkar skapligt på älg och går bra på gris. Hon skällde fågel i början men när jag inte skjutit någon så har hon tappat mycket av intresset för det.

Den yngre har aldrig skällt på något i träd. Hon har varit lite små feg för både älg och gris, men har bättra sig på slutet.

Att få en laika att jaga grävling är inte svårt, de har det i sig. Har avsiktligt tagit det lite lugnare med grävling för unghunden men det verkar inte hjälpt, hon verkar älg lika tokig som den gamla. :lol:

Publicerat
Kan ju skriva en rad jag också, även om det finns de som är mer lämpade.

Kan nog instämma med mycket av det som Ekebo skrivit.

Jag har också två västlaikor och de är väldigt olika som individer.

Den äldre jagade det mesta i början men lärde sig rätt snart vad som lönade sig att springa efter. Hon har ett jävla intresse för det mindre rovviltet, funkar skapligt på älg och går bra på gris. Hon skällde fågel i början men när jag inte skjutit någon så har hon tappat mycket av intresset för det.

Den yngre har aldrig skällt på något i träd. Hon har varit lite små feg för både älg och gris, men har bättra sig på slutet.

Att få en laika att jaga grävling är inte svårt, de har det i sig. Har avsiktligt tagit det lite lugnare med grävling för unghunden men det verkar inte hjälpt, hon verkar älg lika tokig som den gamla. :rolleyes:

Ursäkta att jag kapar tråden lite. jag har en laikakorsning (25%schiller, 25%jämte och 50% västlaika) som jag tänkte testa på Grävling och eventuellt mink till att börja med nästa höst. Tanken är att hon i princip skall jaga så många viltarter som möjligt (utom rådjur). Hon kommer vara två år lite drygt nästa höst.

Önskar tips på hur injagningen skall ske på just grävling och mink.

/Peter

Publicerat
Ursäkta att jag kapar tråden lite. jag har en laikakorsning (25%schiller, 25%jämte och 50% västlaika) som jag tänkte testa på Grävling och eventuellt mink till att börja med nästa höst. Tanken är att hon i princip skall jaga så många viltarter som möjligt (utom rådjur). Hon kommer vara två år lite drygt nästa höst.

/Peter

Har du möjlighet så låt hunden komma fram och bekanta sig med någon grävling i fälla annars är det bara att ge sig ut när veten och havren är mjölkmogen då brukar det finnas gott om grävling och släpp på dom du ser det brukar inte dröja förrän hundarna fattar galoppen.

Personligen tycker jag grävlingjakten är en av de roligaste jakterna med hund.

Publicerat

Om det blir stopp på grim så skynda för f-n dit och skjut. Annars har du troligen snart en laika som "gör klart" på egen hand, vilket inte är så skoj alla gånger.

Publicerat

/Peter

Jag ställde ungefär samma frågor när jag skaffade Lina. :rolleyes:

Men kan nu säga att det inte är så mycket att fundera på. Är ju så att de flesta spetsar har rovvilts intresset medskickat. :blink:

Med mina båda laikor har jag bara gått ut och släppt runt åkrar och beteshagar där jag tror det finns grävling, sen har hundarna skött resten själva. <_< Med båda mina så fick jag skjuta vid första grävling kontakten.

Har för övrigt aldrig haft några problem med att hunden försökt avsluta själv på grävling. Däremot gör Lina det på räv.

Publicerat

/Peter

Hej Petta !

Grävlinginjagning har de andra svarat på och jag har inget mer att tillägga där, men jag blev lite nyfiken på vad du tänkt jag mer med din hund ?

/ekebo

Publicerat
Hej Petta !

Grävlinginjagning har de andra svarat på och jag har inget mer att tillägga där, men jag blev lite nyfiken på vad du tänkt jag mer med din hund ?

/ekebo

Allt utom rådjur :P

I första hand Älg och Gris. Kanske provar på Björn och lo i Hälsingland. Räv, hare har hon gjort korta drev på, mård, kanske fågel??

som sagt i princip allt utom rådjur.

/Peter