Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vikt ettårigt vildsvin.

Featured Replies

Publicerat

Hur mycket kan ett vildsvin som uppnått 1 års ålder väga ? Som växt upp under perfekta mat förhållanden.

Galt ?

Gylta?

/ekebo

Publicerat
Hur mycket kan ett vildsvin som uppnått 1 års ålder väga ? Som växt upp under perfekta mat förhållanden.

Galt ?

Gylta?

/ekebo

jag kom ihåg att jag läste för många år sedan. kanske 2002 ? att dom mätt skånska svin som varit märkta och vissa av svinen var lika stora som ettåring som ett svin på 3-4 år ?. saken är den jag vet inte hur stor en 3-4 svin är -_-. men så stora åtminståne :)

Publicerat

Det jag har fått som svar på frågan är att en gris med levandevikt under 50 kg också är under ett år gammal. Är dock en nybörjare vad det gäller gris jag med så låt fler säga sitt i den här frågan.

Tjipp å hej

Publicerat

Någonting säger mig att du har en uppfattning i frågan själv Per :)

Att en 1-års galt kan väga kring 60 kg är väl vedertaget...kan säkert finnas någon storväxt individ som närmat sig 80 kg oxå, men det hör nog inte till vanligheterna...

Gylta något mindre....

Tror att de flesta 1-åringar i våra trakte med gott om mat (åteltäta mälardalen -_- ) ligger mellan 50 och 70 kg.

Publicerat
  • Författare
Någonting säger mig att du har en uppfattning i frågan själv Per :)

Att en 1-års galt kan väga kring 60 kg är väl vedertaget...kan säkert finnas någon storväxt individ som närmat sig 80 kg oxå, men det hör nog inte till vanligheterna...

Gylta något mindre....

Tror att de flesta 1-åringar i våra trakte med gott om mat (åteltäta mälardalen -_- ) ligger mellan 50 och 70 kg.

Jo visst har jag en egen uppfattning om detta men det vore kul och intressant att höra andras också. :wub:

Min egen uppfattning är att börjar galtarna väga över 65 kg så är de på väg att bli äldre en 1 år ?

Och gyltorna som väger över 60 kg.

Men jag kan vara helt fel ute ?

/ ekebo

Publicerat

Runt 65kg för en galt som är ett år och ca 55kg för en gylta i samma ålder. Ungefär så ser det ut här. B)

Jag har följt många grupper under flera år, så därför är jag ganska så säker.

Publicerat

Det svåra är att väga dom innan man skjuter... B):D

Publicerat

Ja, den vikten är omöjlig att bestämma! :D Det är inte lätt att be grisarna ställa sig på en våg... :D

Publicerat
  • Författare

Men visst har du väl lagt ned några st :D:D:o:D

Så låt oss höra din erfarenhet.

Publicerat

Det är inte så svårt att få reda på vikterna, men det kräver mycket tid. Jag har studerat grisarna under många år och även följt upp de olika grupperna som rörde sig på min mark. Detta gör man lättast på åtlarna.

Jag satt ute ca 3-4 kvällar i veckan under lång tid och studerade grisars beteenden och även hade jag koll på vikter av skjutna grisar. Eftersom jag visste vilka individer som blev skjutna visste jag också hur gamla de var eftersom jag följt upp dem sen kultingstadiet, när de bara var ett par veckor gamla.

Lättast att bestämma var gyltorna, då de alltid var med suggan. Svårare var det med smågaltarna som blivit bortkörda, men de höll sig ändå en tid i samma område som suggan och gyltorna. Problem uppstod när fler galtar från andra områden, tillsammans med de galtar jag hade på min mark, bildade mindre grupper.

Publicerat

Det intressanta är väl inte vikten.

Som påpekas så kan man ju inte väga innan nasse är död.

Då är de ju lixom för sent om det nu bara är årsgris lovlig.

Kan tänka mig att höjden är bättre o ha koll på.

En markering på 60-65 cm på åteln o inte skjuta på gris högre än det bör minska risken för att skjuta en som inte är lovlig.

Eller tänker jag galet?

Höjden fel?

Publicerat
Det intressanta är väl inte vikten.

Som påpekas så kan man ju inte väga innan nasse är död.

Då är de ju lixom för sent om det nu bara är årsgris lovlig.

Kan tänka mig att höjden är bättre o ha koll på.

En markering på 60-65 cm på åteln o inte skjuta på gris högre än det bör minska risken för att skjuta en som inte är lovlig.

Eller tänker jag galet?

Höjden fel?

Nej, du tänker helt rätt, men det var inte riktigt vad det handlade om... Höjd och vikt på en ettåring är ganska lika.

Publicerat

Det var mycket bra information grabbar, en annan som är nybörjare på detta med gris har lite svårt med att gissa sig till åldern på en årsgris.

Nästa foderspridare jag bygger ihop kommer att få en tvärregel som sitter på 65 cm. Då blir det lättare att göra rätt val mitt i natten.

/Lasse

Publicerat
Men visst har du väl lagt ned några st :D:D:o:D

Så låt oss höra din erfarenhet.

För mig är det rätt ointressant. :D Så här års jagar jag bara påskjutna grisar. :P

Friska grisar är fredade till 1/8. :D

Publicerat
Det var mycket bra information grabbar, en annan som är nybörjare på detta med gris har lite svårt med att gissa sig till åldern på en årsgris.

Nästa foderspridare jag bygger ihop kommer att få en tvärregel som sitter på 65 cm. Då blir det lättare att göra rätt val mitt i natten.

/Lasse

Gör då två stycken som sitter ihop. En brun/svart och en vit. Du förstår säkert varför!!!

Publicerat
Gör då två stycken som sitter ihop. En brun/svart och en vit. Du förstår säkert varför!!!

Att jag inte tänkte på det själv :D

Ännu en bra idé att ta till sig.

/Lasse