Publicerat Mars 12, 200917 yr Sitter och gnuggar ren studsaren. Kom att tänka på att jag inte har något speciellt rengöringsmedel till kikarlinserna, tar bara det som finns närmast. Vad använder ni för rengöringsmedel och trasa? diskmedel och tvättsvamp? fönsterputs och papper? linsvätska och tygtrasa? Vad vet jag kom med förslag och tips!
Publicerat Mars 12, 200917 yr Jag har en putsduk för linser som jag köpte av en fotohandlare. Brukar andas lite lätt på linsen och sen torka.
Publicerat Mars 12, 200917 yr Jag har en putsduk för linser som jag köpte av en fotohandlare. Brukar andas lite lätt på linsen och sen torka. Jag gör det samma. använder inga rengöringamedel..
Publicerat Mars 12, 200917 yr Jag gör det samma. använder inga rengöringamedel.. Svitno. Det tar bort all skit he nä tar vad jag har, exvis f-puts.
Publicerat Mars 13, 200917 yr Hittade färdiga våtservetter för optik som funkade riktigt bra. Blir rent utan att smeta omkrig. Men ljummet vatten, lite diskmedel och en putsduk går lika bra. Viktigast är först att borsta/blåsa bort lösa partiklar innan man går på med putsduken. //Danne
Publicerat Mars 13, 200917 yr treans sandpapper kanske? skämt åsido så brukar jag använda linspenna eller antistatisk duk, som man använder till kameralinser och liknande.
Publicerat Mars 13, 200917 yr På US Optics hemsida finns det en guide/video som visar hur man rengör linserna på rätt sätt. Våtservetter för linser är inte optimalt eftersom de lämnar klet efter sig, de är dock bra att ha med sig i fält om linserna skulle bli skitiga.
Publicerat Mars 13, 200917 yr rengör först med leupolds penna för att få bort ev skräp sen med sämskskinn.
Publicerat Mars 15, 200917 yr Whisky och Topz.. Så kan man passa på att ta sig en hojt själv samtidigt..
Publicerat September 1, 201114 yr Uppar denna gamla tråden med en följdfråga. Jag har en Sauer halvautomat som kastar upp sot/krut som f-n på kikarsiktet. Efter 20 skott ser man knappt genom siktet... Vad ska man rengöra med för att inte förstöra linsen (man måste ju rengöra väldigt ofta och då vill man ju inte änvända medel som förstör linsens beläggning)?
Publicerat September 1, 201114 yr Jag anser att du skall skölja med asolsprit tills det är rent och sedan skölja en gång till.... Sprit angriper inte coatings och löser upp slagg o skit för att sedan skölja bort det. En fråga, du har inte funderat på att ha någon form av "offer" lins typ genomskinnliga butler creek med en skiva att slänga bort. /Christian
Publicerat September 1, 201114 yr Uppar denna gamla tråden med en följdfråga. Jag har en Sauer halvautomat som kastar upp sot/krut som f-n på kikarsiktet. Efter 20 skott ser man knappt genom siktet... Vad ska man rengöra med för att inte försöta linsen (man måste ju rengöra väldigt ofta och då vill man ju inte änvända medel som förstör linsens beläggning)? Försöta??? Jag har köpt ett regörningskitt (Zeiss) där det fanns med ett rengöringsmedel som man sprutar på ett topps. Toppset rengör man sen ytan med samtidigt som man snurrar lite så att man inte använder samma yta av topset hela tiden. Därefter torkar man av rengöringsresterna med putsduk. Givetvis tar man bort grövre smuts först med linsborste men den tar ju inte bort fettfläckar, vattenringar mm där vätskan fungerar bra. Du har inte funderat på att skaffa ett sånt dära förlängningsrör (motljusskydd) till siktet, då borde inte sotet kommer på linsen.
Publicerat September 1, 201114 yr Försöta??? Du har inte funderat på att skaffa ett sånt dära förlängningsrör (motljusskydd) till siktet, då borde inte sotet kommer på linsen. Jo, jag satt faktiskt och letade efter något som skulle passa mitt Trijicon (dock hittade jag inte när jag sökte lite snabbt på lunchen).
Publicerat September 1, 201114 yr Jag skör med en mjuk borste som tjejerna har o pudrar sig med sen blåser jag o borstar samtidigt så jag får bort dom lösa partiklarna sen tar jag 2 troppar op drops o en mikrofiberduk det blir kanon. Mvh.
Publicerat September 1, 201114 yr Jag använder endast linspenna från vapenvardsbutiken.se Sotar all ammo ner linserna så illa?
Publicerat September 1, 201114 yr Jag använder endast linspenna från vapenvardsbutiken.se Sotar all ammo ner linserna så illa? Linspennan tar inte sotet tyvärr. Den tar bara lösa smutspartiklar typ grus. Det är halvauto och den har gasutsläpp eller vad det kallas precis där siktet slutar. Traditionella studsare har alltså inte det problemet. All ammo sotar i prinsip lika mycket (av den jag har testat i alla fall )
Publicerat September 2, 201114 yr Jag undviker i det längsta att skita ned dem, måste de rengöras är det sprit och inget annat som gäller (inte t-doja, utan isopropyl/propanol). På de kikare där det är möjligt skruvar jag in en UV-nolla (till kamera) att ha som "offerlins". -- Mats
Publicerat September 2, 201114 yr Det blev till att köpa Asolsprit i går samt använde kärringens bommusldukar till nån sminkgrej. Det blev super! Tack för tipset Christian!