Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fälla contra fälla

Featured Replies

Publicerat

Läste på Jägareförbundets hemsida det som Linkis skrev ang Vildsvin och fällor. En liten fundering, är det inte svårt att som i vildsvinens fall förespråka mot fällfångst samtidigt som man argumenterar för fällfångst för tex lo. Kan det inte för gemene man te sig lite konstigt?

Publicerat
Läste på Jägareförbundets hemsida det som Linkis skrev ang Vildsvin och fällor. En liten fundering, är det inte svårt att som i vildsvinens fall förespråka mot fällfångst samtidigt som man argumenterar för fällfångst för tex lo. Kan det inte för gemene man te sig lite konstigt?

det tycker jag inte, vildsvinsfällan fångar ju hela familjegrupper

Publicerat

Problemet i mina ögon, jag antar att det var mitt citat i slutet du syftar på, är att vildsvinet är ett flocklevande vilt. Nu kan lodjur också gå i par under den tid vi fångar och framför allt så kan de ha (fjolårs)ungar med sig. Därför har vi bl a krav på bakspårning vid fällfångst av lo emellanåt.

Lodjuret och vildsvinet går dock inte att jämföra vad avser flockbeteende och sammansättning. Att fånga en lounge från sin mamma eller tvärtom är väl närmast att jämföra med att skjuta en älgkalv på hösten eller frånstötningen av älgkon på våren. Vildsvinen är sociala djur med en tydlig flockhierarki. Vi vet från utländska studier att det som stressar ett vildsvin mest är att skilja det från sin flock, vilket är exakt vad man gör med en fälla. Dessutom kan då en del av flocken stå en hel natt utanför medan den andra delen får stå innanför fällans "nätväggar". Man kan med ganska begränsad fantasi tänka sig att det blir lite stress där inne och även utanför. Vi vet dock ganska lite om detta och därför vill vi, precis som med lofällan, ta reda på hur det verkligen ligger till. Visar det sig att lodjur, vildsvin eller något annat vilt för den delen stressas otillbörligt i en fälla så är jag övertygad om att hela jägarkåren är överens om att förbjuda denna fälla.

Jag tror dock att det är en betydligt större risk för stress i vildsvinsfallet än i lofallet. Jag har själv sett en del såväl lodjur som vildsvin i fälla och för mitt lekmannaöga var det ingen tvekan om vilket av de två viltslagen som farit mest illa i fällan.

Vad som föranledde den lilla blänkaren på vår hemsida var ett påstående från en fälltillverkare, Lotin, att deras fälla skulle vara godkänd, vilket den enligt NV inte är. Går man in på deras hemsida kan man också se en del i mina ögon rätt hårresande bilder på fällfångade vildsvin. Bland annat en bild där minst 6 kultingar trängs i samma fälla... Vi har aldrig tidigare fångat flocklevande vilt och det finns mycket att reda ut innan jag är beredd att säga helt OK till denna typ av verksamhet...

Publicerat

Kan dra en liten anekdot från den tiden vi hade utegrisar här hemma +15 år sedan, ofta smet dom också trots en jäkla massa el men kom som regel hem när dom blev hungriga.

3 kasterater beslöt sig emellertid för att bli vildsvin och försvann helt enkelt, bök iskogen avslöjade till slut att dom levde och ahde aklimatiserat sig till vildlivet. Vi hade våran tröska i en inägslada ca 1,5 km hemifrån och när den hämtades såg vi att det blivit svinens sovplats. Vetrinär kontaktades och sömnmedel skrevs ut inblandat i en hög med gröpe och när vi sedan vittjade ladan sov dom som stockar - numera med en levande vikt på ca 70kg.

Vi körde hem dom och placerade dom i en gödsvinsbox, på morgonen var alla döda. Vetrinären sa stress och hjärtsvikt då 1 obducerades.

Konklusionen är att få andra vilt är så lättstressade som just grisar, tror inte grisar lämpar sig för fällfångst öht ur ett etiskt perspektiv varför jag anser att hela idén med fällor är illa genomtänkt utan att kasta en direkt skugga på SJF. Låt NVV bekosta forskningen först.

Publicerat
  • Författare

Mig behöver ni inte övertyga, jag är inte på något sätt positiv till fällfångst av vildsvin. Det jag försökte få fram var huruvida en oinsatt person kan tycka att det är lite dubbelmoral, att det ok på rovdjur men inte på matnyttigt vilt.

Nu är det alltså inte jag som ska övertygas.

Tycker det är bra att ni/vi kämpar för att fällfångst av vildsvin inte utvecklas.

Publicerat

MKJ och Blaser: Ni har båda helt rätt i era slutsatser och själva tillkomsten av vildsvinsfällan som företeelse tog oss minst sagt på sängen under semestern i somras. Vi hade inte i en enda remiss eller på något annat sätt förvarnats om att en sådan fälla var på väg att godkännas.

Vår (SJF´s) syn på saken är också, hoppas jag, solklar. Fällan borde aldrig ha godkännts innan man hade ett bra beslutsunderlag vilket man i mina ögon inte hade. Man hade "provfångat" cirka 50 vildsvin men inte gjort några som helst tester på stress, bara okulärbesiktningar.

Frågan är rätt het just nu, inte minst efter skriverierna i smålandstidningen, så det händer nog snart en del. Det är dock ett jättejobb att dra tillbaka en fälla som är godkänd så det tar lite tid, minst sagt, att få hjulen att rulla. Finns dock en liten poäng, och givetvis också faror, i att jägarna driver på för att få en fälla struken av djuretiska skäl.

Publicerat
MKJ och Blaser: Ni har båda helt rätt i era slutsatser och själva tillkomsten av vildsvinsfällan som företeelse tog oss minst sagt på sängen under semestern i somras. Vi hade inte i en enda remiss eller på något annat sätt förvarnats om att en sådan fälla var på väg att godkännas.

Vår (SJF´s) syn på saken är också, hoppas jag, solklar. Fällan borde aldrig ha godkännts innan man hade ett bra beslutsunderlag vilket man i mina ögon inte hade. Man hade "provfångat" cirka 50 vildsvin men inte gjort några som helst tester på stress, bara okulärbesiktningar.

Frågan är rätt het just nu, inte minst efter skriverierna i smålandstidningen, så det händer nog snart en del. Det är dock ett jättejobb att dra tillbaka en fälla som är godkänd så det tar lite tid, minst sagt, att få hjulen att rulla. Finns dock en liten poäng, och givetvis också faror, i att jägarna driver på för att få en fälla struken av djuretiska skäl.

Kan tänka mig att det inte vore helt enkelt att dra tillbaka beslutet om fällorna, för här i mina trakter i Småland står det snart en fälla i varje hörn!

Såg förresten en gris fångad i en fälla i Lördags som dom efter mina uppmaningar fick släppa, för det var ingen årsgris som dom hävdade. Visserligen uppträdde den väldigt lugnt i fällan, men man har ju ingen aning vad som hände efter den var släppt.

\mats

Publicerat
Kan tänka mig att det inte vore helt enkelt att dra tillbaka beslutet om fällorna, för här i mina trakter i Småland står det snart en fälla i varje hörn!

Såg förresten en gris fångad i en fälla i Lördags som dom efter mina uppmaningar fick släppa, för det var ingen årsgris som dom hävdade. Visserligen uppträdde den väldigt lugnt i fällan, men man har ju ingen aning vad som hände efter den var släppt.

\mats

Får man ha fälla gillrad så här års i fredningstider med tanke på att suggerna har smått?. :rolleyes:

Om suggan går in och kultingarna blir övergivna i boet!?

Nä fan grisar ska man inte jaga i fälla!!

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.