Publicerat Mars 12, 200917 yr Hallå! Efter att ha sålt min BRNO ZKW 465 i 22 Hornet och våndan efter det har varit svår så har jag nu blivit erbjuden att köpa tillbaka den. En av de största anledningarna till att jag sålde den var en "incident" orsakad av mig och den "bakvända" säkringen. Separationsångesten har dock varit svår och jag är villig att ta den tillbaka om det går att åtgärda "säkringsfelet". Min tanke är om jag köper tillbaka bössan att låta en smed åtgärda säkringen så att den funkar som på alla andra vapen, dvs. att bössan är osäkrad då den är i sitt främre läge. Vidare så ligger planerna på ett pipbyte samt en helt ny laminatstock. Det blir ingen billig bössa, men jag är ju djupt förälskad i kalibern så vad gör man inte... Jag har dock fått förhandsbesked om att säkringen inte låter sig "vändas" hur som hellst eftersom det måste till någon form av länksystem som inte får plats osv......... Finns det någon som vet om någon vänt på säkringen på ovan nämnda vapen och fått den att fungera bra samt att den spärrar slutstyckshandtaget i säkrat läge? Låter det sig göras för "vettiga" pengar eller ska jag lägga ner projektet? Timneytrycke sitter redan på skapelsen men att montera ett sådant med sidosäkring är inget alrernativ då jag vill ha spärren på slutstyckshandtahet i säkrat läge samt att lådan blir skitful om man plockar bort originalsäkringen.
Publicerat Mars 13, 200917 yr Har sett ett reportage i nån av de Amerikanskaklaskorna med en hårt modifierad custom på den mekanismen. Säkringen var ändrad totalt men det var inte det enda om man säger så... Att det går att göra det är alltså klart men kostnaden blir nog ganska hyfsad skulle jag tro... //K9
Publicerat Mars 14, 200917 yr Inte om just det men jag vet att pillerjobb sällan görs för vettiga pengar, om du inte hittar en pensionerad smed me lite å göra
Publicerat Mars 17, 200917 yr Författare Inget svar trots all denna samlade expertis, hade trott att någon av smederna som brukar titta in här någon gång utimellan kunde ha gett detta någon minut.. Bu eller bä var allt jag ville veta.. Nåväl, jag får väl lägga ner projektet innan det ens har påbörjts då jag inte kan hålla han som har bössan på halster allt för länge.