Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mårdhund nära Skåne

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Jag tycks ha glömt den vägen ;) . Behövs bara lite istäcke mellan skåne och Danmark så behöver dom inte ens simma så mycket :huh: .

Jag såg första Mårdhunden mellan Huskvarna och Gränna vintern -86. Så den är inte så långt ifrån dig landvägen och den har säkert förökat sig sedan dess. ;)

Publicerat
Jag såg första Mårdhunden mellan Huskvarna och Gränna vintern -86. Så den är inte så långt ifrån dig landvägen och den har säkert förökat sig sedan dess. :D

Ta inte illa upp ls, men var jag är tveksam till att det var en mårdhund du såg. 99,9% av alla mårdhundsobservationer i Sverige har tidigare visat sig vara grävling eller förrymda farmrävar. Hade funnits mårdhund i Småland 1986 så hade vi haft en rejäl stam vid det här laget (givet att det fanns mer än 1 och de var av olika kön :) )

Mårdhundarna har en enorm förmåga föröka sig om de får rätt förutsättningar. Det finns rapporter från Finland om tätheter på 800 djur/1000 ha i våtmarker.

Publicerat
Mårdhundarna har en enorm förmåga föröka sig om de får rätt förutsättningar. Det finns rapporter från Finland om tätheter på 800 djur/1000 ha i våtmarker.

Tvivlar inte på att det finns rapporter angående det där påståendet, men befarar att det är mera frågan om "statistik" i någon form som ger en förvrängd bild av verkligheten. Kan tänka mig att det för "stunden" kan inom ett begränsat område (tex våtmark) förekomma så många mårdhundar att antalet förvandlat per 1000 hektar skulle ge ett dylikt resultat.

Publicerat
Jag tycks ha glömt den vägen :D . Behövs bara lite istäcke mellan skåne och Danmark så behöver dom inte ens simma så mycket :) .

Dom behöver ALDRIG simma bara att ta bron. Brofästet i Malmö torde då vara generalspasset :D

Publicerat
Tvivlar inte på att det finns rapporter angående det där påståendet, men befarar att det är mera frågan om "statistik" i någon form som ger en förvrängd bild av verkligheten. Kan tänka mig att det för "stunden" kan inom ett begränsat område (tex våtmark) förekomma så många mårdhundar att antalet förvandlat per 1000 hektar skulle ge ett dylikt resultat.

Precis! Det är lite praxis att ange tätheter i antal per 1000ha, vilket kan verka lite underligt.

Publicerat
  • Författare
Ta inte illa upp ls, men var jag är tveksam till att det var en mårdhund du såg. 99,9% av alla mårdhundsobservationer i Sverige har tidigare visat sig vara grävling eller förrymda farmrävar. Hade funnits mårdhund i Småland 1986 så hade vi haft en rejäl stam vid det här laget (givet att det fanns mer än 1 och de var av olika kön ^_^ )

Vid det tillfället så gick jag igenom allt i litteratur men hittade inget annat djur än mårdhund som passade in. Det var precis som en mårdhund i kroppen och det finns inget annat djur än mårdhund som detta var.

Jag är säker till 100% och sedan vet man ju inte hur många som fanns där el. om det var ensamt.

Publicerat

Om mårdhundarna kommer in den vägen så faller väl lite botten ur mårdhundsprojektet? Min synnerligen subjektiva åsikt är att om det är nära på omöjligt att stoppa mårdhunden vid Torne älv, så är det klart svårare att stoppa den i Skåne. Torde inte precis finnas någon brist på vildkanin och fågelägg, så det blir snabbt tal om en explosion av mårdhund i värsta fall :lol:

Publicerat

Absolut! Mårdhunden är dåligt anpassad till kyla, det är därför den har svårt att ta sig in i Sverige den nordliga vägen. Kommer den från Danmark kan vi nog ställa in oss på en mårdhundsexplosion.

Publicerat
Så man ska inte tro allt man läser eller hör ...för inte finns det något ställe där det finns eller funnits så många mårdhundar på så lite område. Jag säger bara om dessa siffror....lögn,förbannad lögn och statistik !!! :wub: ! Inte tror väl någon att det finns eller har funnits så mycket mårdhund på något ställe annat än i mårdhundspälsfarmerna som finns här. :wub:
Publicerat

Problemet är väl som någon påpekade hur man räknat ut tätheten. Då vi inte har särskilt många 1000 hektars våtmarker i södra delarna av landet så har man antagligen mätt tätheten på ett mindre område och multiplicerat upp det till 1000 hektar.

Det är klart att det säger nånting om tätheten (på ett mindre område), men det kan ju också ge rätt grova missar.Om man vill dra det till sin spets så är det ju möjligt att komma upp i tätheter på ett djur per kvadratmeter, bara man begränsar mätningen till en kvadratmeter där en mårdhund vandrar förbi :rolleyes: