Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Information om Jakt och viltvård i skolor

Featured Replies

Publicerat

Arbetar SJF med att få komma ut till skolor och informera barn om jakt och viltvård ?

Varför jag undrar är helt enkelt för att jag tror det största problemet är idag att de barn som inte växer upp med jagande föräldrar kommer så långt ifrån denna helt naturliga del av människans sätt att nyttja naturresurserna. Detta får till följd att de istället förknippar oss som mördare av "bambi" mm.

Ska vi få ökad förståelse för jakt och viltvård i samhället i framtiden så tror jag vi behöver förklara redan för barn vad vi gör och varför innan de blir för gamla och får förutfattade meningar.

Pågår det det ett kontinuerligt arbete inom respektive krets att få komma på besök till skolorna inom kretsen ?

Har inte hittat att det pågår i min krets iallafall. ( Ska erkänna att jag inte själv är aktiv inom min krets ).

( Kan tänkas att detta redan diskuterats här utan att jag sett det ?)

MVH / Ekebo

Publicerat

Jodå, Ekebo det pågår sådana aktiviteter! Därmed inte sagt att det inte går att göra mer förstås. Vår ungdomsansvariga på nationell nivå håller på att ta fram ett utbildningsmaterial för mellanstadiet, och jobbar dessutom tillsammans med en projektanställd lärare med att ta fram material även för högstadiet.

Dessutom har vi ett nystartat samarbete med Sportfiskarna inom satsningen Klassdraget, där vi kommer att ha gemensamma aktiviteter riktade mot skolklasser.

Precis om på många andra håll är det nya material på gång! Det är dock självfallet extremt viktigt att vi sedan verkligen kan omsätta det i verksamhet på lokal nivå. Där är vi beroende av engagemang från förtroendemannanivå, för att nå ut. Vi behöver tveklöst bli bättre på att verkligen komma igång med ungdomsarbetet ute i landet. Här liksom i många andra fall tror jag att vi måste inse att vi måste involvera fler människor; vi kan inte ha samma förtroendevalda som axlar alla gamla och nya uppdrag. Alla lärare som jagar är självfallet en mycket rimlig målgrupp här.

Publicerat
  • Författare
Jodå, Ekebo det pågår sådana aktiviteter! Därmed inte sagt att det inte går att göra mer förstås. Vår ungdomsansvariga på nationell nivå håller på att ta fram ett utbildningsmaterial för mellanstadiet, och jobbar dessutom tillsammans med en projektanställd lärare med att ta fram material även för högstadiet.

Dessutom har vi ett nystartat samarbete med Sportfiskarna inom satsningen Klassdraget, där vi kommer att ha gemensamma aktiviteter riktade mot skolklasser.

Precis om på många andra håll är det nya material på gång! Det är dock självfallet extremt viktigt att vi sedan verkligen kan omsätta det i verksamhet på lokal nivå. Där är vi beroende av engagemang från förtroendemannanivå, för att nå ut. Vi behöver tveklöst bli bättre på att verkligen komma igång med ungdomsarbetet ute i landet. Här liksom i många andra fall tror jag att vi måste inse att vi måste involvera fler människor; vi kan inte ha samma förtroendevalda som axlar alla gamla och nya uppdrag. Alla lärare som jagar är självfallet en mycket rimlig målgrupp här.

Tack för det snabba svaret !

Jag hoppas det arbetet går vidare och omsätts till verklighet !

Det jag märkt är mina egna pojkar som går på mellanstadiet ofta berättar för sina kamrater i skolan om sina jaktäventyr och att deras kamrater blir nyfikna av jakten också. Tyvärr kan deras lärare ibland tycka de blir för mycket detaljer "efter skottet" :lol: . Men det är ju verkligheten och helt naturligt !

/Ekebo

Publicerat

Ekebo!

Jag har ju bara barn på dagis än så länge, men jag lobbar hårt för jakten redan där! :lol:

Ett tips är att kika runt på Jägareförbundets hemsida: http://www.jagareforbundet.se/ungjagare/

Där finns en hel del material som man kan tipsa skolan om. Jag har printat ut en massa bilder till dem på dagis som de har och målar osv. Har ju även varit med och arrangerat älgjakt på dagis, vilket det nu kör varje år och är väldigt uppskattat!

Nu tror jag att vi som bor på landsbygden har lättare att få in sådant i skolvärlden, än i städerna. Men vi får väl alla göra vad vi kan..

Min syster som är lärare på mellanstadiet, har ju jägarexamen och det är ngt som eleverna tycker är jäkligt spännade då hon berätta om det.

Publicerat

Mina killar är sex respektive åtta, och jag har försett både dagis och skola (samlokaliserat) med ett ex av "Vaddå naturen?" och vår spårguide (finansierat ur egen ficka). Jag ser jag det som väl värt det! Vaddå naturen kan ma köpa från vårt förlag, men är förstås egentligen avsedd för större barn. Eller deras lärare...

Sedan har jag lagt litet pappaledighet på att vara med på skogsvandringar osv också, bara för att prata djur och natur generellt.

Men visst är det lättare när man som jag bor på landet, helt klart...

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.