Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

mårdhundsfälla

Featured Replies

Publicerat

jag undrar om granlunds nät fälla är godkänd för mårdhundsfångst i SVERIGE?

Publicerat

Jag hittar ingen sån fälla i Naturvårdsverkets förteckning över godkända fällor. Nu kan den heta något annat och därför vara godkänd ändå. Det finns också ett antal fällor som endast är godkända för räv och grävling men inte för mårdhund eftersom mårdhunden inte "var på tapeten" när de typgodkändes. Därför går vi i dagarna in med en begäran om att samtliga fångstredskap som är godkända för räv och grävling också ska bli det för mårdhund.

Publicerat
  • Författare
Jag hittar ingen sån fälla i Naturvårdsverkets förteckning över godkända fällor. Nu kan den heta något annat och därför vara godkänd ändå. Det finns också ett antal fällor som endast är godkända för räv och grävling men inte för mårdhund eftersom mårdhunden inte "var på tapeten" när de typgodkändes. Därför går vi i dagarna in med en begäran om att samtliga fångstredskap som är godkända för räv och grävling också ska bli det för mårdhund.

denna fälla är det http://www.granlunds.com/granlunds_wildlife.html

och heter Mårdhundsfälla ÖF20

Publicerat

Jag tror som sagt inte att den är med i listan över godkända fällor däremot ser jag ingen anledning till att den inte kan bli det. Bara för fällproducenten att skicka över den till NV så får de godkänna den. Såg förbannat lämplig ut och priset avskräckte inte heller...

Publicerat
  • Författare
Jag tror som sagt inte att den är med i listan över godkända fällor däremot ser jag ingen anledning till att den inte kan bli det. Bara för fällproducenten att skicka över den till NV så får de godkänna den. Såg förbannat lämplig ut och priset avskräckte inte heller...

varför jag undrar är att mårdhundsprojektet använder denna fälla samt rekomendera denna fälla och ska inte dom ochså

använda godkända fällor?

Publicerat
varför jag undrar är att mårdhundsprojektet använder denna fälla samt rekomendera denna fälla och ska inte dom ochså

använda godkända fällor?

Dom använder en annan modell åxå som har en plåtlucka som ramlar ner, tror faktiskt mer på Granlundsfällan.

Publicerat

Används den av Mårdhundsprojektet så är den godkänd för åtminstone dem. Jag törs dock inte lova att den är godkänd för allmänheten. Jmfr. till exempel användandet av judassändare mm. Bäst är väl att kolla direkt med mårdhundsprojektet, de kan säkerligen svara på om det bara är de som har tillstånd eller om den finns med i NV´s lista under annat namn.

Publicerat

En kompis till mig har fått 2 st fällor av jägarförbundet, är dom godkända.? Det är modellen som har en plåtlucka.

Publicerat

Nu vet jag inte vilken modellen är med plåtlucka, men det kan säkerligen mårdhundsprojektet svara på. Jag utgår ifrån att projektet inte delar ut fällor som inte får användas, det skulle bli en smula kontraproduktivt...

Publicerat
  • Författare
En kompis till mig har fått 2 st fällor av jägarförbundet, är dom godkända.? Det är modellen som har en plåtlucka.

det är grävlings fällan som jägarförbundet tillverkar själv,det va "mcgyver" som sa att det är bara och köpa granlunds att det är det enda som fungerar.

Publicerat

Konstigt att det går å få specialtillstånd till det mesta, egentillverkad fälla, granlunds fällan som inte är godkänd i sverige å sätta upp stängsel runt ett gryt....

Publicerat
  • Författare
Konstigt att det går å få specialtillstånd till det mesta, egentillverkad fälla, granlunds fällan som inte är godkänd i sverige å sätta upp stängsel runt ett gryt....

tycker detsamma!!

räcker det inte med dom svenska fällorna vi har idag att vi måste ta en modell från finland samt när

den inte är godkänd ens för fångst i sverige?

Publicerat

Ari, John och kh: Uppenbarligen har ni något stort problem med Mårdhundsprojektet och / eller SJF. Istället för att försöka lägga ut "fällor", dimridåer och baktala projektet och SJF så kanske vi kan tala klarspråk? Det spar om inte annat en hel del tid. Vi har en handfull gånger hänvisat er till de ansvariga för projektet men ni vill tydligen fortsätta debatten här, då vill jag bara be er att tala just klarspråk. Vad är egentligen problemet?

Att väldigt speciella tillstånd delas ut för denna typ av verksamhet är helt i sin ordning och mycket vanligt. Det finns en hel del tillstånd i detta land som ni skulle få dåndimpen av. Jag vet personligen några som får skjuta vad de vill, när de vill vart de vill. Mårdhundssituationen är extrem och alarmerande, är det då inte på sin plats med tilstånd för allt som kan anses någorlunda etiskt försvarbart för att försöka stoppa invandringen av mårdhunden? Att några sedan ser projektet som omöjligt gör inte i mina ögon att det aktivt ska motarbetas. Låt de som vill försöka.

Trots att vi gör allt i vår makt för att göra lokala jägare delaktiga i projektet så visste vi att vi skulle få en del motstånd på grund av avundsjuka, föreningssympatier och allmän misstro mot anställda jägare och SJF samt staten. Jag personligen tror att detta problem blir störst i just Norr- och Västerbotten där man är genuint ovana vid yrkesmässig jakt och man värderar sin egen mark högt och ogillar att andra finns där och verkar. Helt naturligt. Jag kan dock också tycka att det är både sorgligt och en smula märkligt att just jägarna själva idag är den enda grupp i samhället som vi upplever motstånd ifrån i detta projekt. Ornitologer, naturvårdsorganisationer och hela staten står och klappar i händerna...

Publicerat

John, du har ju då inte haft problem med fällor från Finland tidigare, så vad är problemet?

Publicerat
  • Författare

ok ni får väl ursäkta om man frågar och undrar , hur man än gör blir det ju fel men får väl snart fråga efter mall vad man får fråga?

och ni andra skall inte vara avundsjuka om vissa får jaga och fånga i andra länder där lagen inte är som i sverige

det är ju bara ni far ut och provar det finns en stor värld utanför eran komungräns.

Publicerat

John: Du får fråga mig om precis vad som helst och du behöver ingen mall. Men som jag förstod det så undrade du varför mårdhundsprojektet använde en fälla som inte var godkänd i dina ögon. Du hade dels kunnat ställa frågan direkt till projektet, vilket vi rekommenderat i några trådar nu, eller talat klarspråk direkt så slipper vi en massa tjafs.

För övrigt åker jag själv österut för ännu en dust med sjubbarna om två veckor.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.