Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Behöver hjälp med storlek på skjuttavla

Featured Replies

Publicerat

Behöver hjälp med storleken på skjuttavlor

Träningsskjuter med luftgevär i garaget och vill ha storleksmässigt naturtrogna djurfigurer att skjuta på. Avståndet jag skjuter på är 6m. Vad jag vill ha är en formel för att beräkna djurets storlek på tavlan som motsvarar 80m alternativt 50 m. Jag försöker alltså efterlikna älgbanan men i miniatyrformat.

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.

Publicerat

Erkänner på en gång att jag är för dum för nåt sånt ^_^ men nån kan säkert nån formel.

Publicerat

Träningsskjuter med luftgevär i garaget och vill ha storleksmässigt naturtrogna djurfigurer att skjuta på. Avståndet jag skjuter på är 6m. Vad jag vill ha är en formel för att beräkna djurets storlek på tavlan som motsvarar 80m alternativt 50 m. Jag försöker alltså efterlikna älgbanan men i miniatyrformat.

Den räta vinkelns trigometri borde funka... tan A=a/b där a=avståndet och b=längd på älg/2

ex a=80 m b=2/2 (antar att älgen är 2 m) ger tan A=80 stolek på 6 meter=6/80=0,0075m. Längden blir 1,5 dm.

Kan dock vara helt galet, var några år sedan jag läste matte...

Publicerat

Tyvärr missade jag mest alla mattelektioner i skolan av någon konstig anledning :P Men jag är praktiskt lagd och skulle helt enkelt mäta älgen och dela måtten med 80 vilket ger storleken på 1meter sedan multiplicera med tänkta skjutavståndet bondmatte på hög nivå istället för snygga formler :P

Publicerat

Ok älgtavlorna för luftgevär är avsedda att skjutas på 10 meter, du skall skala dina till motsvarande 6/10 av deras storlek,

Så lägg en älgtavla i kopiatorn, ställ in den på 60% och kopiera på.

Varför göra livet svårare än vad det är, tan osv är matematik som jag inte längre behärskar.

/C

Publicerat

Varför göra livet svårare än vad det är, tan osv är matematik som jag inte längre behärskar.

/C

Är det inte på de krokiga vägarna det spännade händer :wub:

Publicerat
Ok älgtavlorna för luftgevär är avsedda att skjutas på 10 meter, du skall skala dina till motsvarande 6/10 av deras storlek,

Så lägg en älgtavla i kopiatorn, ställ in den på 60% och kopiera på.

/C

HaHa klockrent! enkelt o bra :D

Publicerat
  • Författare

Tack för förslagen

Något stämmer inte ialla fall.

Mankhöjden på genomsnitt älgen skall tydligen vara 200cm, oftast något större på en fullvuxen älgtjur.

Mankhöjden mäts där hals övergår till rygg på djur. Därför mäter jag på "puckeln" på älgfiguren i nedanstående exempel, vilket borde vara mest rätt. På älgfiguren på skjuttavlan för luftgevär är den ca 11,7 cm

Trodde också att den var avsedd för 10 meter att skjuta på. Men se då på följande:

Räta vinkelns trigometri:

tan A=a/b där a=avståndet och b=längd på älg/2

ex a=80 m b=2/2 (antar att älgen är 2 m) ger tan A=80 stolek på 10 meter=10/80=0,125m. Längden blir 2,5 dm

Enligt denna metod borde älgen på skjuttavlan vara 25 cm hög mankhöjd

6m älg blir 15cm enligt denna metod

Stämmer ej

(Förresten skrev du lite fel. 0,0075 skall vara 0,075. Rätta mig gärna om jag har fel)

Bondeförnufts förslaget:

200cm / 80M = 2,5 cm x 10m = 25 cm hög mankhöjd på älgen som finns på skjuttavlan för luftgevär, avsedd för 10 meter

6m älgen blir 15cm enligt denna metod

Stämmer ej

Kopieringsförslaget:

Procenta älgen.

10m 20m 40m 80m

11,7cm 23,4cm 46,8cm 93,6cm mankhöjd

Vilket ger en jäkligt liten älg på 80. Älgkalv snarare med jävulsk genuppsättning med tanke på den hornkronan

6m älgen blir 7,02cm enligt denna metod

Stämmer ej

Men om vi ändrar till att Skjuttavlan med älg på för luftgevär EGENTLIGEN är avsedd för 5m, får vi följande:

5m 10m 20m 40m 80m

11,7cm 23,4cm 46,8cm 93,6cm 187,2cm Mankhöjd

Inte en fullvuxen älg men trots allt ganska nära.....

6m älgen blir 14,04 enligt denna metod

Vad tycker ni vi skall göra nu i detta läget?:

1) Nya bud

2) Eller skall vi anta sista förslaget som jag kom med

3) Eller skall vi anta att de som en gång konstruerade denna tavla, helt enkelt "tryckte" in en älg på en standardiserad skjuttavla med måttet 13,9 x 13,9 cm och kallade det 10m skjuttavla, vilket återför oss med automatik till förslag 1.

Publicerat

Kör på 5-metersalternativet tycker jag för det låter rätt rimligt.

För er som inte kommer ihåg Pythagoras sats och trigonometrin så får ni här av mig en lathund för trigonometri som jag sammanställt åt mina elever.

Kom bara ihåg att om man använder sig av exempelmåtten A=3, B=4 och C=5 så kommer alphavinkeln= att bli 36.86°

post-2752-1237240608_thumb.jpg

Publicerat

Om du istället räknar om förhållandet mellan hålet som din luftgevärs kula gör i förhållande till hur stort hålet skulle bli i en riktig älg så stämmer inte det heller. ;)B)

jag har en känsla av att det inte blir riktigt rätt hur du än gör det, I dina beräkningar verkar det som om du utgår från att du har svaret eftersom du anger att det inte är rätt. Jag är ingen matematiker så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med problemets matematiska lösning. Eftersom det inte borde spela så stor roll om målet på tavlan är helt i paritet med en "normal" älg så röstar jag för att du skjuter på de tavlor som finns för luftgevär och slipper massa arbete men jag vet ju åxå att svaret inte alltid är målet på resan utan resan i sig.

/Lasse

Publicerat

Jag måste säga att jag inte riktigt ser problemet, antingen utgår man från hur stor en älg är eller så går man på tavlorna. Det man kan slå fast är att storleken av ett objekt på 6 meter är 7,5% av storleken på samma objekt på 80 meter (6 / 80 = 0,075).

Ska man ha 80-metersälgen som objekt så ta storleken på denna * 0,075 så får du den korrekta storleken för 6 meter.

Publicerat
Jag måste säga att jag inte riktigt ser problemet, antingen utgår man från hur stor en älg är eller så går man på tavlorna. Det man kan slå fast är att storleken av ett objekt på 6 meter är 7,5% av storleken på samma objekt på 80 meter (6 / 80 = 0,075).

Ska man ha 80-metersälgen som objekt så ta storleken på denna * 0,075 så får du den korrekta storleken för 6 meter.

Exakt!

Så ta nu och låna en älgtavla från skjutbanan och skala ner den i en kopieringsmaskin så är det klart! ^_^:lol::lol:

bendable%20älg.jpg

• 5 weeks later...
Publicerat

Sedan måste skjutöppningen och målhastigheten skalas in för att framförhållning och tid ska stämma. målhastighet /kulhastighet i m/s gånger avstånd så får man hur långt fram man ska hålla och då får man räkna baklänges. Sedan är det bara att anpassa gluggen för given målvisning. Skjut och var glad istället för helt realistiskt går det inte att få det för det är för många parametrar som inte stämmer sen springer inte älgarna i skogen med konstant hastighet heller. Anpassa målet till ditt vapens egenprecision och utgå därifrån. Skjuter bössan inom 5 mm min så är det ingen ide att krympa femettan mindre än så för då är det inte din skjutskicklighet som är avgörande.