Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

http://www.allmogejakt.se/

Featured Replies

Publicerat

Någon som har en sådan belysning på åteln??

Funderar på att skaffa en.

http://www.allmogejakt.se/

• 2 weeks later...
Publicerat

har du testat det än ?? skulle vara intresant att få veta hur den funkar

Publicerat

Funkar säkert, men är i mina ögon alldeles för dyr..

För egen del så provar jag nu två variatnter En modell från Jula samt en annan solcellsvaraint med tre lampor som kostar runt 300,-

Den från Jula har jag haft uppe ett tag hos min far, men inte själv provat fullt ut ännu.

Ska montera upp den andra ute i träfgården någon vecka så jag kan hålla lite koll på den. B)

Edit

Lampan är IP44 klassad iaf, skymmingsrelä och ska enligt uppgift lysa i 8 timmar med full laddning.

post-788-1237967298_thumb.jpg

Publicerat

En kopplingsbox och 2 spottar....

Tycker det var ett väldigt högt pris

Vill man bygga en egen så kolla på clas ohlson

Niklas

Publicerat

det e inte en dum i de att bygga en egen.

om man tar led lampor och ett bil batteri hur länge tror ni bateriet räcker 4 veckor med skymnings relä ?

är inte så sugen på att byta batteri 2 ggr veckan :lol:

Publicerat
det e inte en dum i de att bygga en egen.

om man tar led lampor och ett bil batteri hur länge tror ni bateriet räcker 4 veckor med skymnings relä ?

är inte så sugen på att byta batteri 2 ggr veckan :lol:

Kolla med Skurebo här på forumet. Han håller på med ngt sådan projekt.. :huh:

Publicerat

tack för tipset det ska jag göra

Publicerat

Varför ens sätta upp en lampa alls ? Ska inte gris stackarna ha nån ärlig chans o klara sig på en åtelplats längre, i mina ögon är det här med lyse på en åtel/foderplats hellt jävla sjukt

Publicerat
Varför ens sätta upp en lampa alls ? Ska inte gris stackarna ha nån ärlig chans o klara sig på en åtelplats längre, i mina ögon är det här med lyse på en åtel/foderplats hellt jävla sjukt

Håller med dig <_<

Publicerat

Med min belysning klarar sig många grisar, den ger bara nog med ljus för att kunna avlossa säkrare skott vid dåligt ljus.

Jag är inte helt säker på ljus förhållandet pga av att jag inte sett ljuset live i skogen än men den ger inte någon flodljus på något sett. Eftersom jag inte vill skjuta fel djur eller skadeskjuta så har jag varl att använda tillåten belysning i liten skala.

Detta med att grisarna skall ha en möjlighet att få lugn och ro ser jag inte som ett problem, det är ju jag som bestämmer när jag ska vaka på gris o ingen annan. Jag kan vaka varannan vecka pga att min fru jobbar eftermiddag den andra vecka så de får lugn och ro.

Det är ju alltid jägaren som bestämmer när man vill jaga och i vilka lägen man ska skjuta.

Pga att vi har mycket gris i närområdet och många klagar på att de tar övertaget så tror jag att man måste hålla ett hårt jakttryck på årsgris det klarar man kanske inte av om man har dåligt ljus, med påföljd att det ploppar upp en hoper vildsvinfällor som jag anser vara ett mycket sämre alternativ.

På en foderplats däremot ser jag ingen anledning av att ha ljus för där ska man ju bara fodra grisen oh se till att de äter där och inte på grödor och o önskade ställen.

Det var min åsikt och vi kan inte alla vara lika ^_^

/Lasse

Publicerat

nu e det ju så att jag inte har girs på marken.

jag har därimot en räv åtel långt in i skogen som jag tänkte att man kunnde ha en fast belysning på

Publicerat
nu e det ju så att jag inte har girs på marken.

jag har därimot en räv åtel långt in i skogen som jag tänkte att man kunnde ha en fast belysning på

Belysningen måste sättas upp i syftet att skjuta vildsvin.

Publicerat
Belysningen måste sättas upp i syftet att skjuta vildsvin.

Och i dagsläget är det inte tillåtet att skjuta räv på en belyst vildsvinsåtel pga av en felskrivning.

/Lasse

Publicerat

Det ända som kommer att hända nu när jägarkåren har möjlighet o sätta upp lampor på sina åtlar är att det kommer skjutas en massa mer gris, förut fick dom jägare som tyckte om vakjakten snällt vänta på månen för o få ljus. Snart har vi väl lampor på bössorna vid bockjakten också o nattkikare när vi ska skjuta räv på vak. Jakten är på väg o bli en jävla utrotnings turne, bort med lampor o skit ur skogen så viltet har en chans att komma undan. Jag har fått för mej att njutningen med åteljakt på gris är just spänningen innan man vet att det är en skjutebar gris som är på åteln, nu med lampor så är ju den spänningen borta alltså ren avlivning och så ska jakten inte va

Publicerat
Det ända som kommer att hända nu när jägarkåren har möjlighet o sätta upp lampor på sina åtlar är att det kommer skjutas en massa mer gris, förut fick dom jägare som tyckte om vakjakten snällt vänta på månen för o få ljus. Snart har vi väl lampor på bössorna vid bockjakten också o nattkikare när vi ska skjuta räv på vak. Jakten är på väg o bli en jävla utrotnings turne, bort med lampor o skit ur skogen så viltet har en chans att komma undan. Jag har fått för mej att njutningen med åteljakt på gris är just spänningen innan man vet att det är en skjutebar gris som är på åteln, nu med lampor så är ju den spänningen borta alltså ren avlivning och så ska jakten inte va

Så bara för att du har skjutljus så är det bara att skjuta första bästa djur?

Nu förstår jag inte hur du tänker -_-

/Lasse

Publicerat

om jag inte har tolkat fel så får man jaga räv med fastbelysning eller har jag fel ?

givetvis kommer den nya regeln angåenden gris belysningen komma att decimera stammarna något som jag inte försvarar men jag som inte har kommit i kontakt med svin är den nya regeln inte bra för skydsjakt ?

om man har stora problem med girs på jordbruks mark ?

Publicerat

Japp exakt så blir det. Man måste ha i åtanke att det finns en hel del nya/inte så erfarna jägare i vårt avlånga land även folk som igentligen inte borde va i skogen överhuvudtaget som kommer att nyttja detta med lampor. Hur många känner eller vet nån i sin jaktomkrets som bara sitter på vak för att skjuta en gris som han ska sälja ? Jag tycker det här med lampor är en som stor plump av dom som beslutat i detta så dom borde skämmas

Publicerat

nu till sommaren kommer min första svin upplevelse polaren har bjudit med mig på gris jakt 85 mil hemmifrån !

det kommer att bli en rolig upplevelse -_-

Publicerat
nu till sommaren kommer min första svin upplevelse polaren har bjudit med mig på gris jakt 85 mil hemmifrån !

det kommer att bli en rolig upplevelse -_-

Det får vi väll hoppas att det blir. Alltid roligt o prova nått nytt i den stora jaktvärlden :D

Publicerat
Japp exakt så blir det. Man måste ha i åtanke att det finns en hel del nya/inte så erfarna jägare i vårt avlånga land även folk som igentligen inte borde va i skogen överhuvudtaget som kommer att nyttja detta med lampor. Hur många känner eller vet nån i sin jaktomkrets som bara sitter på vak för att skjuta en gris som han ska sälja ? Jag tycker det här med lampor är en som stor plump av dom som beslutat i detta så dom borde skämmas

Om det är lagligt så ser jag inte att de utnyttjar det, visst kommer vissa att sitta o skjuta gris i fullt dagsljus men det är lagligt så de begår ju inte något lagbrott. däremot så håller jag fullständigt med dig om att de som jagar med nattkikare och lampa på vapnet utan tillstånd är helt fel ute. Både lagligt och etiskt. Dom kommer man tyvärr inte åt utan det är vi jägarkolegor som måste hjälpas åt att sätta stopp för dom dumheterna.

Jag måste nog säga att jag inte ser något större fel i att jaga och sälja det man skjuter. Jag säljer mycket av det vilt jag skjuter och jag har inte dåligt samvete för det. Annars skulle ju alla som inte jagar ha mycket svårt att äta bra och naturligt kött.

MEN jag jagar/skjuter inte för att få pengar utan för att jag tycker att det som skjuts ska tas om hand, om än inte av mig.

/Lasse

Publicerat
om jag inte har tolkat fel så får man jaga räv med fastbelysning eller har jag fel ?

givetvis kommer den nya regeln angåenden gris belysningen komma att decimera stammarna något som jag inte försvarar men jag som inte har kommit i kontakt med svin är den nya regeln inte bra för skydsjakt ?

om man har stora problem med girs på jordbruks mark ?

Jag tror att du har fel, det finns lite trådar om det här, kolla på jägarförbundets area.

Skit kul att du är villig att åka så långt för att jaga gris, det är en underbar upplevelse att sitta i tystnaden o med spänning vänta på vad som ska visa sig.

Vart i vårt avlånga land ska du?

/Lasse

Publicerat
Om det är lagligt så ser jag inte att de utnyttjar det, visst kommer vissa att sitta o skjuta gris i fullt dagsljus men det är lagligt så de begår ju inte något lagbrott. däremot så håller jag fullständigt med dig om att de som jagar med nattkikare och lampa på vapnet utan tillstånd är helt fel ute. Både lagligt och etiskt. Dom kommer man tyvärr inte åt utan det är vi jägarkolegor som måste hjälpas åt att sätta stopp för dom dumheterna.

Jag måste nog säga att jag inte ser något större fel i att jaga och sälja det man skjuter. Jag säljer mycket av det vilt jag skjuter och jag har inte dåligt samvete för det. Annars skulle ju alla som inte jagar ha mycket svårt att äta bra och naturligt kött.

MEN jag jagar/skjuter inte för att få pengar utan för att jag tycker att det som skjuts ska tas om hand, om än inte av mig.

/Lasse

Men det är väll inte lagbrott vi pratar om här uten det etniska i jakten. Jag säjer heller inget om att man säljer en gris eller en dovhjort till nån ibland, det är väll klart att folk ommer utnytja att man får ha lampor på åtlarna den som säjer nått annat lever i fantasi värld. Men som du säjer så tycker jag att jag som jägre och mina jaktkolegor ute i landet måste sätta stop för det här

Vi är snart där med lampor och nattkikare på vapnen hoppas bara att dom som bestämmer i vårt jagar land tar ut huvet ur röven o förbjuder det

Publicerat
Men det är väll inte lagbrott vi pratar om här uten det etniska i jakten. Jag säjer heller inget om att man säljer en gris eller en dovhjort till nån ibland, det är väll klart att folk ommer utnytja att man får ha lampor på åtlarna den som säjer nått annat lever i fantasi värld. Men som du säjer så tycker jag att jag som jägre och mina jaktkolegor ute i landet måste sätta stop för det här

Vi är snart där med lampor och nattkikare på vapnen hoppas bara att dom som bestämmer i vårt jagar land tar ut huvet ur röven o förbjuder det

Jag är nog lite naiv i det läget, du har säkert rätt i att det kommer att skjutas mera grisar nu när belysning på åtel är tillåtet men om jag förstått det rätt så är det meningen. På många håll är det stora problem med grisarna som förstör och det är inget bra. För att komma tillrätta med det och skadeskjutningarna så har man tillåtit belysning på åtel. Så tolkar jag det.

Tyvärr måste jag säga så är det redan väldigt vanligt med nattkikare och lampor på vapnen i alla fall här i mina trakter och det är en skam. Det finns ingen möjlighet för myndigheterna att vara ute i natten och kontrollera detta så det åligger oss jägare att starkt ta avstånd från sådana saker.

Det är ju inga problem att ha en nattkikare på vapnet och om det mot förmodan skulle komma någon så knäpper man av den och säger att den bara är med i fall att man skadeskjuter.

Det är inget lätt problem att komma tillrätta med, jaktetiken är ju olika hos oss alla, se bara på dig och mig .

Vi vill i stort sett samma saker men på olika sett, vem av oss har rätt?

Med god etik och ett öppet sinne kommer man långt -_-

/Lasse

Publicerat

Förordning

om ändring i jaktförordningen (1987:905);

utfärdad den 11 december 2008.

Regeringen föreskriver att 14–15 a och 58 §§ jaktförordningen

(1987:905)

1

ska ha följande lydelse.

14 §

2