Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Samlarlicens

Featured Replies

Publicerat

Hur fungerar en samlarlicens, vad innebär det

Vad är kraven för att man ska få det

Publicerat

Jag är inte 100% säker på alla detaljer, men i pricip så gäller det att vapnet måste pluggas (om det inte är ett väldigt värdefullt vapen, då kan man få slippa plugga det) för att man ska få ha det på samlarlicens.

Publicerat
  • Författare

Men jag lästa att om man skulle skjuta med ett vapen man hade på samlarlicens så var man tvungen att ansöka.

Om man pluggar ett vapen borde man väl inte behöva ha någon licens alls eller?

Publicerat

Kristin,

det du tänker på är minneslicens. Samlarlicens är något helt annat och halvsvårt att få i en del polisdistrikt, men inte omöjligt. Det krävs att man anger ett väl avgränsat samlarområde, och får man området godkänt så kan man sedan söka samlarlicenser för vapen som omfattas. Man skulle exempelvis kunna söka på kulvapen tillverkade av Husqvarna efter första världskriget. Tillståndsmyndigheten vill normalt ha ett väl avgränsat område. Vapnen behöver inte pluggas; då försvinner nästa hela hela värdet. Däremot får man mycket riktigt inte skjuta med dem utan att ansöka om speciellt tillstånd. Och då snackar vi normalt målskjutning på bana, vad jag vet.

Enklast kollar du i Fap 551-3 vad som gäller:

http://www.polisen.se/mediaarchive/4347/47...PSFS2006_12.pdf

men var beredd på att olika Tillståndsmyndigheter tillämpar RPS råd olika...

Medlemskap i förening för vapensamlare krävs normalt.

Jag är inte 100% säker på alla detaljer, men i pricip så gäller det att vapnet måste pluggas (om det inte är ett väldigt värdefullt vapen, då kan man få slippa plugga det) för att man ska få ha det på samlarlicens.
Publicerat

Nej, man behöver inte plugga samlarvapen (tack o lov) då förlorar dom ju en del av sitt värde.

Vapen för samlingsändamål

Allmänna råd

Numera är inte bara äldre utan även moderna vapen omtyckta samlarobjekt, t.ex. där syftet är att visa den senaste utvecklingen av en teknisk konstruktion. Samlingarna medför i många fall särskilda risker från säkerhetssynpunkt. Att bygga upp en samling som till stor del består av moderna vapen bör inte medges.

Särskilda krav bör ställas på en vapensamlares personliga kvalifikationer. Det bör vidare stå klart att sökanden har ett seriöst intresse för verksamheten. Vid tvekan om seriositeten hos en vapensamlare kan information inhämtas hos en sammanslutning av vapensamlare eller hos ett museum. Medlemskap i en samlarorganisation kan vara ett tecken på ett seriöst samlarintresse. Även privata samlingar bör godtas och något krav på att vapensamlingen skall hållas tillgänglig för visning för allmänheten eller annars tjäna ett allmänt intresse bör inte ställas upp. Tillstånd till innehav av tunga, utpräglat militära vapen t.ex. pjäser bör dock endast meddelas för museer eller liknande

länk

http://www.polisen.se/static/fap/FAP551_3_RPSFS2006_12.pdf

sidan 22 och vidare.

/Rune :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Tack då vet jag lite mer har börjat bli lite intresserad av Husqvarna hagelbössor, har en husq 350 tror jag och en gammal hanbössa och kom att tänka på att det vore kul o intressant.

Är det svårt att få flera ( 2-3 ) licenser?

Publicerat
Tack då vet jag lite mer har börjat bli lite intresserad av Husqvarna hagelbössor, har en husq 350 tror jag och en gammal hanbössa och kom att tänka på att det vore kul o intressant.

Nej, bara dom ligger inom ditt samlarområde så finns nog inga begränsningar.

Problemet du får är ju förvaringen.

20 poäng gäller även här så du får väl bygga en kassun.

Publicerat
  • Författare

Kan man ha 2 samlarområden då tex en inom hagel och en inom studsare

Publicerat
Kan man ha 2 samlarområden då tex en inom hagel och en inom studsare

Japp, det kan du.

Du måste precisera dina samlarområde.

Tänk även på att ett samlarvapen är just ett samlarvapen och kräver tillstånd av polisen för att få skjuta med.

Kolla med Mr Fiberklass här på forumet han har bättre koll på bestämmelserna.

Publicerat

Nej egentligen inte. Eller så blir det jävligt svårt. Det beror helt och hållet på hur pass väl du tänker igenom din inriktning.... De flesta handläggare vill ha en samlingsinriktning och ett slut dvs då samlingen kan antas vara komplett.

Tar du HVA så måste du begränsa dig, annars springer du iväg på en samling på bortåt 150 vapen. Och det blir lite halvknöligt.... Men om du tar HVA hamerless i kaliber 20 blir det en annan sak. Eller HVA med olika förreglingar. Eller HVA med ..... Och minns att du har 20 poäng att fördela innan det spricker totalt i ett normalt vapenskåp, dvs har du andra pangar än de måste du räkna av dem först. Tex 6 jaktvapen = normalt 6 poäng, ett C-vapen ytterligare 3 poäng: du har du kvar 11 poäng till din samling/samlingar.

Så tricket heter definition och begränsning.

Eller så inser du vidden av ditt vansinne och köper ett 1147grade3 skåp a 1500 kg som är kasunklassat och öser in två samlingsinriktningar på 50 vapen vardera.......

Men lyckas du får du en samlingsinriktning godkänd med ett visst maximalt antal. Sedan är det bara att plocka in vad du kan motivera in i din samling, för du måste som regel kunna motivera varför just det sökta vapnet kan räknas in i din samling. Just HVA är annars tacksamma att samla på - de finns i drivor i de flesta skrotbunkar till fjantigt lite pengar som regel.

/Tobias Hassel

Publicerat
  • Författare

Ja husqvarna är ju ganska billiga så då dom känns som ganska bra att börja med för då det inte blir några enorma summor.

Vet någon någon föreing man kan gå med i, man ska ju helst vara ,ed lem för att kunna styrka sitt intresse.

Jag kan ju säga att det just nu inte är aktuellt då jag bor hemma just nu, är i lite giftasplanering och sen ska plugga så ha massa vapen i bagaget å flytta runt med är lite knöligt men sen vore det kul.

Så nu kollar jag lite hur det fungerar och vad man ska tänka på.

Tack för alla tips

Skönt att ha vänner att fråga när man är osäker själv.