Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ledarskap och dressyrmetoder

Featured Replies

Publicerat

Tänkte kolla hur folk tänker när det gäller dressyrmetoder idag. Vad jag har märkt så verkar många nya inom "hunderiet" tala sig varmt för så kallade "nya metoder", dom flesta av dessa har ingen eller åtminstone liten erfarenhet av hundar och framförallt jakt. Trots detta så framhåller dessa personer överlägsenheten av deras metod, även om deras framgång uteblir.

Jag hittade en hemsida där personen ifråga verkar vara duktig på att skriva ner vad jag tänker. Efter tillåtelse av ägaren till hemsidan så tänkte jag länka till en text från den och hoppas få era åsikter.

Visit My Website

Publicerat

Man kan ju ställa sig en fråga : Hur kan det vara att alla hundar lyssnar/lyder vissa människor ?? Jag menar nu inte klickermänniskor eller andra moderna påfund. Jag menar HUNDMÄNNISKOR. Har träffat några sådana i mitt liv. Stig tex. kunde få en död labbe att apportera :rolleyes:

Det stora problemet är att de flesta hundar ser inte sin ägare som ledare. Hade dom gjort det hade man inte behövt införa klickers eller annat trams.

Nu kommer jag att få på tafsen igen men jag viker inte en tum ifrån denna ståndpunkt : Ser hunden dig som flockledare existerar inga lydnadsproblem. ;)

Publicerat
Nu kommer jag att få på tafsen igen men jag viker inte en tum ifrån denna ståndpunkt : Ser hunden dig som flockledare existerar inga lydnadsproblem. :rolleyes:

Det beror ju på hur man tolkar ordet "lydnadsproblem"?

Publicerat

Läste länken och jag tycker nog att han ser det väldigt svart och vitt, jag tror det viktigaste i hundträning är att anpassa träningen efter individens förmåga att lära sej och hur den lär sej. Har klickertränat en del och jag tycker att dessa nya metoder har en hel del sunda poänger i hundträning. När jag tränar så blandar jag nya och gamla metoder utifrån vad som ska tränas.

Min mor håller på mycket med klickerträning, hon har klickertränat sin katt, häst, hundar, hönor ja u name it och hennes djur är inte några sönderstressade vrak som det vill framgå i texten. Men det är klart det finns väl skräckexempel i alla sorters dressyrmetoder.

mvh

Publicerat
Det beror ju på hur man tolkar ordet "lydnadsproblem"?

Finns inget annat sätt att "tolka" än att hunden gör vad den får besked på att göra. I alla situationer.

Publicerat

Oj! Det var mycket power i den där texten kan man säga. :D

Jag är en sådan som ännu inte skaffat några bestämda åsikter om vad som är "rätt" och "fel" när det gäller ledarskap och dressyrmetoder, om det någonsin kommer en dag då jag blir såld på en filosofi lär det vara en salig blandning med mycket ödmjukhet tror jag. Just ödmjukhet ser jag som en god egenskap, då vi faktiskt pratar om levande varelser (både förare och hund!) och vi är olika - allt passar inte alla!

Idag verkar det råda olika läger vad gäller träningssätt. Den stora flugan är ju att köra med klicker/shaping och ALDRIG korrigera... Vilket låter kalasbra, men åtminstone jag är skeptisk till att det fungerar för alla. :)

När det gäller all hundträning har jag en stark uppfattning - att det aldrig, aldrig är okej att kränka hunden. Behövs det kan man ta i med hårdhandskarna, men bara till önskad effekt (dvs att den "hajar till") och korrigeringar ska alltid göras i rätt sekund och blixtsnabbt. Folk som överreagerar och tar ut sitt dåliga humör på djuret kan jag bli vansinnig på. De finns tyvärr...

Sedan kan tilläggas att det är viktigt att tänka på hur olika hundar är, att ryta "nej" åt en vek hund kan få samma effekt som att dänga omkull en hårding!

Själv är jag begåvad med en riktig träskalle till hund, han är en underbar personlighet och på väg att bli en riktigt fin jakthund, rolig att jobba med och trevlig på alla sätt - men han är hård och envis som få.

Den som tror att jag kan lära in t.ex. stoppet med klicker/shaping/köttbullar är hjärtligt välkommen att prova. :D

Att jag sedan använder klicker och positiv förstärkning och har lärt honom apportera utan tvångsmetoder, det är en annan sak. Som Landin skriver i sina träningstips: "Svansen ska vifta 99% av tiden". :D

(Tjorvigt inlägg kanske, skyller på att jag är trött :D )

Publicerat
Finns inget annat sätt att "tolka" än att hunden gör vad den får besked på att göra. I alla situationer.

Fasen vet om du kan kalla in en drever eller en stövare när han ligger nära hur mycket ledare du än är.

Att kunna ge hunden en så pass stor retning att det prioriteras över detta är nästan omöjligt. Mycket svårt att få något tvång i inkallning.

Mycket svårt att beskriva hur man dresserar hunden,

Han ska veta när han gör fel men han skall absolut veta när han gör rätt också! Tydlighet måste vara A och O.

Publicerat

Jag kan inte påstå att jag kör med någon speciell metod faktiskt, men vad jag gör funkar för mig och mina hundar i alla fall :)

Klickar inte, kör inte shaping, matar inte med köttbullar/annat "gott" i tid och otid, slänger inte saker efter/på hundarna, rycker och sliter inte i dem, lägger inte ikull dem, skriker inte åt dem..

Däremot jobbar jag mycket med kroppsspråket och förändringar i tonläget och berömmer alltid när det är förtjänt.

Jag har bra kontakt med hundarna, jag respekterar dem och de respekterar mig och de de lever till större delen av tiden ett relativt fritt hundliv, men alla hundarna (och då menar jag verkligen alla) vet när de absolut måste lyda ovillkorligen och omedelbart vilket de också gör när så krävs.

Publicerat
  • Författare

För er som tycker att han tänker i "svart och vitt" så kommer här en annan text som bättre förklarar hur han tänker. Följ gärna dom "klickbara" :lol: orden till nya texter.

http://www.engelsksetter.se/empty_86.html

Publicerat
Jag kan inte påstå att jag kör med någon speciell metod faktiskt, men vad jag gör funkar för mig och mina hundar i alla fall :lol:

Klickar inte, kör inte shaping, matar inte med köttbullar/annat "gott" i tid och otid, slänger inte saker efter/på hundarna, rycker och sliter inte i dem, lägger inte ikull dem, skriker inte åt dem..

Däremot jobbar jag mycket med kroppsspråket och förändringar i tonläget och berömmer alltid när det är förtjänt.

Jag har bra kontakt med hundarna, jag respekterar dem och de respekterar mig och de de lever till större delen av tiden ett relativt fritt hundliv, men alla hundarna (och då menar jag verkligen alla) vet när de absolut måste lyda ovillkorligen och omedelbart vilket de också gör när så krävs.

+1

Publicerat

Ja du "Jämta"...

Du är klok som en pudel. Jag kunde inte säga eller skriva det bättre själv. :lol:

// Jägare utan gränser

Publicerat

Tack så mycket :lol:

Publicerat

Har suttit och plöjt mig igenom hemsidan, och kan bara tycka "wow" vad killen har ett fängslande sätt att uttrycka sig. :D Tycker han har poäng i vissa delar, och andra delar är rent svammel... Men dramatisk är han då. :P:)

Publicerat

"Man kan inte förvänta sig en hund att lyda om den inte vet vad komandot betyder! "

sen är det juh så att vissa får ofta bra hundar och andra får aldrig till en duglig hund...vad den orsaken är sitter nog inte i hundens grundegenskaper utan mer i människan bakom.

jonas...