Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapenlagen, Vapenförordningen och FAP

Featured Replies

Publicerat

Sitter och letar efter information om hur det fungerar med regelverket gällande vapen. Hittar ingen kortfattad beskrivning som är lättöverskådlig.

• Skulle någon kunna beskriva vad respektive lag / förordning är för något?

Anledningen till att jag frågar är att jag fick ett otrevligt samtal från "min" licenstant härom dagen. Jag har sedan tidigare licens för 7 jaktvapen. När jag sökte för det 7'e vapnet räknade jag med att dom skulle protestera och kräva att jag skulle avyttra ett vapen vilket jag kan tycka är helt i sin ordning. Nu kom det dock alldrig något samtal utan det damp ner en licens på mitt 7'e vapen...

Nu har jag köpt en Beretta 682 och har tänkt att jag skulle byta ut min gamla Winchester. Då ringer polisens handläggare och säger att jag måste avyttra ett vapen ytterligare så att min totala jaktgarderob består att 6 vapen.

• Kan dom verkligen kräva att jag ska avyttra vapen som jag redan fått licens för?

Om jag fårstått det rätt så står det INTE i vapenlagen att man inte får ha fler än 6 vapen utan det är något som står i FAP eller vapenförordningen (?). Därav min fråga om hur det EGENTLIGEN fungerar med reglerna. Hon som ringde från polisen påstod nämligen att det stod i vapenlagen.

Att jag måste ha 7 vapen för jakt är ingen jättegrej för mig utan det är mest av pricipiella skäl jag tycker detta är viktigt. Har dom gett mig licens för 7 jaktvapen så får dom stå för det oavsett om dom tycker att dom gjorde fel.

MVH / Johan Lindberg

Publicerat

Jag leker Ola litet så här på söndagsmorgonen, eftersom detta i mina ögon är solklart...

Fult försök av Tillståndsmyndigheten... de kan INTE i efterhand kräva att du skall avyttra ett vapen. Det här är ett exempel på positivt förvaltningabeslut, och ett sådant kan bara ändras til nackdel för dig om du medvetet uppgivit oriktiga uppgifter för att få licensen. Hänvisa till Förvaltningslagen och att förvaltningsbeslut inte får ändras om de medför nackdel för någon enskild part. Man skramlar ofta från Tillståndsmyndigheterna i sådana här lägen, men de har inget på fötterna.

FAP:en är RPS rekommendationer som Tillståndsmyndigheterna. Enligt den skall det i normalfallet inte vara något problem att byta ett befintligt vapen mot ett annat av samma typ. Detta gäller oavsett innehavets storlek. De kommer mao få svårt att hindra dig att byta från ett hagelgevär till ett annat. Jag är i samma sits och har bytt flitigt.

Publicerat
  • Författare

Tack för infon. Till vem vänder man sig om man vill ha hjälp att göra en överklagan på ett bra sätt?

/ Johan

Publicerat

Ring upp, var trevlig och förklara hur det ligger till. Be att få din ansökan om att byta et befintligt vapen behandlad, och avslår de den ändå överklagar du enligt de riktlinjer som följer med beslutet. Först till Tillståndsmyndigheten, då de kan ändra sitt beslut. Nästa instans är länsrätten, men jag tror inte de tar strid om detta...

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu har jag pratat med en annan licenstant i samma distrikt ^_^

Så här är det. Jag har haft licens på 7 jaktvapen. Hittade en 682 till bra pris och jag bytte då in min gamla Winchester hos handlaren. Han har har anmält till polisen att jag bytt in en bössa och jag har skickat in licensansökan på 682'an.

Det som hänt är att den gamla bössan avregistrerats innan licensansökan behandlats. Licenstanten ser då att jag har 6 vapen och inte 7 = avslag på ansökan om jag inte avyttrar ytterligare en bössa...

Grejjen är den att jag skrev ett följebrev med min licensansökan där jag förklarade att jag bytte in en bössa mot en annan. Trots detta verkar dom anse att det som står i mitt innehav just den dan dom behandlar ansökan är det som gäller.

Vet inte om jag ids rota i detta. Jag har ju andra bössor jag ska byta ut och allt lär ju gå i stå om jag överklagar. Är någon intresserad av en Anschütz 1430-1434 22 Hornet?

En annan förvånande sak är att båda tanterna bestämmt hävdade att det stor i vapenlagen att man inte fick ha fler än 6 vapen. När jag sa att det inte stod där blev det: Hoho Rå, det gör det visst. -Var då? (blädder, blädder) -Ähh, det står i vapenförordningen...

/ Johan

Publicerat

Lite nyfiken på det där. Skulle man kunna vinna ett sånt mål i rätten?

Publicerat

Enligt uppgifter jag fått från polisen i Uppsala tidigare så har de som praxis att byte av vapen kan man göra inom sex månader från det man avyttrade det senaste. Överklaga ett avslag - det står i RPS allmänna råd att man bör få byta och det bör domstolen (samt polisen...) följa.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.