Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stigande skott vid skytte med benstöd?

Featured Replies

Publicerat

Har någon av er märkt att när ni skjuter med benstöd så stiger skotten?

Jag sköt för någon helg sen. Skotten brukar sitta hål i hål, men när jag satt och sköt med mina benstöd så stegrade skotten?

Var de jag som gjorde fel eller har de hänt för någon annan där ute i cybervärlden?^_^

Publicerat

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att "skotten stegrar"?

Är träffläget högre än vid andra skjutställningar eller är det höjdspridning mellan skotten i samma serie?

Henrik

Publicerat

När jag var o sköt in mina vapen i fredags så sköt jag även lite på månadsträffen med 222an.

Hur jag än bar mig åt så satte jag skotten högt höger, justerade siktet men det hjälpte inte mycket tills ett skott satt lågt vänster istället.

Jag tror att det hade med min skjutställning att göra, jag satt i en bänk med benstöd och fick mixtra lite för att komma ner nog med bakkappan för att hamna rätt.

Glömde något att ligga på och kände inte för att slänga mig ner i snön.

/Lasse

Publicerat

Jag har inte märkt någon skillnad på vart skotten sitter när jag skjuter i bänk och när jag har benstöden på,, (bommar vilket som ):P

Publicerat

Tror felet kan vara att du har för mjuk stock, en polare till mig får problem med träffbilderna när han sätter på benstöd.

Publicerat

Jag har olika träffläge i liggande och sittande. Vidare så upplever jag att rekylupptagningen är hårdare i liggande vilket gör det ännu viktigare att upptagningen är konstant från skott till skott. Avvikelser märks som höjdspridning på tavlan. Ett guldsätt att testa detta är att skjuta liggande med benstöd med en 22:a.

Publicerat

Förlåt om jag hoppar in ämnet med en fråga bara. :lol:

Vilken höjd har ni på benstöden som Ni har monterade på bössan och hur högt har Ni dom ställda vid liggande resp. sittande skytte? Jag förstår att det kan vara lite olika från person till person. :lol:

Publicerat
  • Författare
Tror felet kan vara att du har för mjuk stock, en polare till mig får problem med träffbilderna när han sätter på benstöd.

har tikkas t3 orginalstock.

Publicerat
Vilken höjd har ni på benstöden som Ni har monterade på bössan och hur högt har Ni dom ställda vid liggande resp. sittande skytte? Jag förstår att det kan vara lite olika från person till person. ;)

Vid liggandeskytte har jag benstöden så lågt inställda det bara går. Får jag inte in beanbagen under kolven utan att pekar rakt ner i backen framför målet så höjer jag benstöden, men helst rör jag dem inte alls. Ju lägre desto stabilare skjutställning.

Sittande skytte med benstöd har jag inte provat särskilt mycket än - bara ett pass med brorsonen. För tillfället är sittandebenstöden utlånade så jag kan inte testa, men jag föreställer mig att jag har dem så lågt det går utan att det blir obekvämt.

Publicerat
Vid liggandeskytte har jag benstöden så lågt inställda det bara går. Får jag inte in beanbagen under kolven utan att pekar rakt ner i backen framför målet så höjer jag benstöden, men helst rör jag dem inte alls. Ju lägre desto stabilare skjutställning.

Sittande skytte med benstöd har jag inte provat särskilt mycket än - bara ett pass med brorsonen. För tillfället är sittandebenstöden utlånade så jag kan inte testa, men jag föreställer mig att jag har dem så lågt det går utan att det blir obekvämt.

Ok! Tack för svaret! ;) Då är det bara till att köpa ett el. 2 par i olika längd och prova och skjuta med dom tills man får till tekniken och inställningarna. :D Anv. du olika benstöd för liggande och sittande skytte?

Publicerat
Anv. du olika benstöd för liggande och sittande skytte?

Ja, det går inte att kombinera dessa två ställningar i ett och samma stöd - åtminstone inte utan att göra en förhatlig kompromiss.

Publicerat
  • Författare

jag köpte mina på jakt.se

34-74 cm tror ja de var. då kan du ligga perfekt på lägsta och sitta på dom två anda lägena.

Publicerat
jag köpte mina på jakt.se

34-74 cm tror ja de var. då kan du ligga perfekt på lägsta och sitta på dom två anda lägena.

Ok! Tack för kompletterande svar! ^_^

Publicerat

När jag för länge sedan köpte mina Harris bipods så hade jag ännu inte plastbäddat min 1900. Det visade sig att den sköt 17 cm lågt på 100 meter sittandes med stöden helt utdragna, jämfört med liggande med korta ben. Efter att jag plastbäddade den försvannt fenomenet, och den skjuter lika oavsett benlängd.

Publicerat
När jag för länge sedan köpte mina Harris bipods så hade jag ännu inte plastbäddat min 1900. Det visade sig att den sköt 17 cm lågt på 100 meter sittandes med stöden helt utdragna, jämfört med liggande med korta ben. Efter att jag plastbäddade den försvannt fenomenet, och den skjuter lika oavsett benlängd.

Bra med många svar så får man veta vad man ska tänka på för olika faktorer. :rolleyes:

Jag gissar att det är en äkta för min är det. :lol: Ingen Zoli.

Publicerat
Bra med många svar så får man veta vad man ska tänka på för olika faktorer. :lol:

Jag gissar att det är en äkta för min är det. :D Ingen Zoli.

For sure :rolleyes: !

Publicerat
For sure ;) !

Ok!

:D