Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

HJÄLP!

Featured Replies

Publicerat

Någon som har en fabriksladdad Norma Oryx hemma i kal. 308 som kan mäta hur lång den är? Får eldavbrott med en Benelli Argo och måste justera längden på patronerna jag laddat. Om jag utgår från längen på köpeskotten så torde jag få en driftsäker patron.. så någon? Ska försöka sätta ihop dem ikväll och prova i morgon!

Mvh!

Publicerat

68.6mm

Länden är på 308w ORYX 180gr

Förpaknings numer 08325

Mvh Anders Hj

Publicerat
  • Författare

TACK! Nu ska jag ladda  ;D

Mvh!

Publicerat

Hipshot

Hur är precisionen i den bössan och när köpte du den(hur gammal är bössan)?

MVh Håkan

Publicerat

Normas hemsida är annars ett hett tips. Enligt den är C.O.L=68.8 mm för Oryx 13 gram och 68.7 mm för 11.7 gram. Hoppas att det löst sig.....

mvh

Björn

Publicerat
  • Författare

Sorry.. haltat lite med kollen på sidan..

Argon är inköpt -04 och var då spritt ny. Jag laddade Oryx 180 grain m 45 grain Vv 150 krut och de sköt tämligen konstanta 30 mm grupper (tre skottsgrupper). Minns dessvärre inte patronlängden, har den heller inte uppskriven.

Hustrun jagade hela säsongen med den laddningen, minns inte resultatet jaktligt, men iaf. När jag provsköt laddningen på bana nu i år för att se om den höll måttet så spred den rätt illa. Därav ny laddning.. minns inte, kan ha varit ngt knas med fästet med, vet att jag höll på och grottade med det. Dock, bössan sköt bra för att vara en halvautomat tycker jag.

Nu har jag ökat patronlängden till 72 mm och nu förefaller bössan ladda om utan komplikationer. Skulle egentligen behöva skjuta mer för att känna mej tvärsäker men man hinner inte riktigt allt. Den skjuter inte lika tätt som tidigare men det skyller jag delvis på det faktum att bössan aldrig är rengjord. Jag monterade en leupoldskena som vart för låg och skenan hamnade tokigt så Thyrefors justerade den och riktade in den. Nu är den då fortfarande för låg så jag kan alltså inte ta isär bössan för rengöring då kikaren tar emot pipan. Jag måste dra pipan frammåt efter att ha skruvat isär och då tar gluggens öppning emot. Skulle nog kunna göra den delvis ren genom att dra lite från pipan iofs..

Har dock ruttnat på bössan, funderar på antingen ett bygge eller en Mannlicher i vänster åt hustrun..

Mvh!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.