Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapenrem

Featured Replies

Publicerat

Hur ser den perfekta vapenremmen ut? Neoprene, Nylon, Läder, Dubbel, Med eller utan patronhållare ?

Den jag själv är mest nöjd med är Neverlost's neoprenerem, har även en svängd Z-Aim rem men tycker neoprenedelen är för kort. Har btittat en del på Nigeloh's delade neoprenerem som ser intressant ut.

Är nyfiken på vad ni andra har för erfarenheter och ideer om den perfekta vapenremmen,

Mvh

// Matte

Publicerat

Det beror lite på hur vapnet ska bäras och hur tungt vapnet är. Jag har dock ett krav på mina remmar och det är att de ska vara lika breda över hela remmen. Detta för att man ska kunna bära vapnet precis hur man vill.

Till min tunga Rem 700 med Mcmillankolv har jag en TIS Slip-cuff som är riktigt bred och rejäl. På min Rem 700 Titanium har jag en helsvart Blackhawk rem.

Båda remmarna är i nylon och jag skulle inte vilja byta bort dom mot något annat.

Publicerat

Har en Z-Aim med avtagbar bröstrem. Neopren och nylon, kan tycka att neoprendelen är aningen kort, men det funkar. Behaglig att bära med bröstremmen, men använder den sällan.

Publicerat

Vanlig nylon ca 25-30mm bred utan patronhållare endast lite greppgummi för att den inte ska glida av axeln.

Gillar inte tunga remmar tex med patronhållare pga att jag tycker dem påverkar mitt frihandsskytte när dem svänger fram o tillbaka efter anläggning.

/petter

Publicerat

Har man rem blir man björnmat

Publicerat

Jag har Baggens enkelrem. Bred, tyst, bekväm och billig. Knäpper av remmen när jag ställt mig på pass i torn, annars sitter den oftast kvar och bössan hänger på axeln. Tyst att mygla ner från axeln om man blir överraskad av nåt vilt.

Har testat tocken där nylon med gummipluppar på insidan men dom väsnas för mycket mot jackan om man behöver lirka ner bössan från axeln lite smidigt. Plus att det känns som att de "skär in" i axeln efter en dag i skogen med bössan på axeln.

Gillar inte de remmar som "fjädrar", känns mest obehagligt tycker jag. De jag testat känns bra tills man börjar gå, då tyckte jag att de liksom kröp på axeln. Hängde man bössan "rakt upp" så dröjde det inte länge innan den hade hängt ner sig mer vågrätt.

Så jag ska skaffa en Baggen till, mycket prisvärd.

Publicerat
Har man rem blir man björnmat

Sant.., jag har alltid bössan i handen

Publicerat

Jag tror jag hittat min favorit. Kolla http://ladervaror.nu/gevarsrem-p-259.html?cPath=65. Står inte men den har gummiinlägg!

Köpte en dito och satte på 9,3:an till älgjakten, och blev lite småförälskad i den efter ett par dagar i älgskogen.

Satte senare över den på det vapen jag använder mest, drillingen, och efter MÅNGA långa dagar i skogen så är det tänkt att jag ska beställa ett par stycken till för de andra vapnen.

Sägas kan att löstagbara rembyglar är att föredra om man använder denna rem. Det är något joxit att montera av och på den. Men väl på plats är den riktigt bra!

Mitt val!!

MVH Mollskinnaren!

Publicerat

Själv har jag sen många år haft Uncle Mikes Ultra sling, bred och bärvänlig långa sträckor. Har dock ofta irriterat mig på att de inte går att bära bössan med pipan nedåt när det är regn och rusk utan att den glider omkring.

När den nya McMillanstockens till 75n var på intåg i vapenskåpet började jag även snegla mot en nya rem. Kraven var att ska vara lätt att justera (gärna med en hand), kunna bära bössan med pipan ned utan att den glider runt och vara jämnt bred hela vägen.

Efter mycket letande hittade jag den optimala remmen, iaf nästan. En Mountain sling från Uncle Mikes, drygt 1" bred, gumerad insida till hälften, insydda QD fästen och enhands justeringsmöjlighet. vill jag bära studsare uppåner vänder jag bara remmen och den hänger stadigt även då. Kan verkligen rekomendera denna rem.

Ultra Slings

Untitled-7.jpg

Mountain Slings

243544.jpg

Publicerat

Är det någon som har bra tips på hur man mjukar upp läderremmar...?

Publicerat

Genom enträgen, hård och flitig användning................. :)

Annars kan det nog funka med gammalhederlig lädersmorning.

Håller annars med om att rem är ett otyg när man står på pass, har snabbkoppling så jag lätt tar av den när jag passar, till hagel använder jag inte rem..............

Publicerat
  • Författare

Läderbalsam, gnid in remmen värm sedan lätt med en fön så du ser att smörjan blir lättflytande och börjar tränga in i lädret, låt torka 10 min och upprepa proceduren 3-4ggr polera sedan överflödig smörja och låt torka till nästa dag. klart..

Mvh

Publicerat

T3:an bärs med Z-Aims remmen, funkar suveränt tycker jag, bössan sitter som gjuten på ryggen vid skidåkning och mychlande genom snårig terräng, dock åker den av direkt när jag kommer på pass.

Hagelauton har aldrig rem.

Byglarna bäres i handen, dock har jag hölsterrygga som jag stoppar ner den i, om jag skulle behöva ha händerna fria.

22:an har en Uncle Mikes neoprenrem.

• 3 months later...
Publicerat

Vad vill ni egentligen ha ut av en axelrem?

Några grejer jag fått från det jag läst:

* Inte glida på axeln, bra grepp

* tyst mot kläderna

* inte skära in

* Enkel att koppla lös

Något mer? =)

Publicerat

Är det bara jag som använder remmen när jag skjuter ;)

Jag använder en "isralisk" rem i nylon inte bekväm men med del fäste så man lätt får den längre när man har den på kistan :lol: om ni fattar vad jag menar :rolleyes: