Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Avlivning

Featured Replies

Publicerat

Jag undrar vad som anses som ett godkänt vapen för avlivning av

1 Skadat vilt.

2 Fällfångat vilt.

Jag har uppfattningen att vapnet inte måste vara godkänt för jakt. Om jag har fel, vilket brott gör man sig skyldig till i såfall?

Kan ni svara på vad som gäller?

Publicerat

Humlegaard - man måste skilja mellan avlivning av vilt som skadats vid jakt och annan avlivning. För jakt gäller de jaktmedel som naturvårdsverket föreskrivit. För avlivning av vilt i samband med eftersök så får och skall man dock vidtaga de åtgärder som krävs för att ett skadat vilt skall kunna uppspåras och avlivas. Det finns alltså ingen exakt regel vad som gäller utan om man gör avsteg från reglerna om jaktmedsel, tex vapen, så måste man i det enskilda fallet motivera varför detta var nödvändigt. I alla andra fall av avlivning av skadat vilt, tex trafikskadat vilt eller sjuka djur som anträffas i naturen, så finns inga regler alls. Man får (men är inte skyldig) avliva djuret av djurskyddsskäl. Skulle man då använda en metod som orsakar onödigt lidande kan man bli dömd för djurplågeri (detta har hänt). När det gäller avlivning av fällfångat vilt så är det minst kaliber .22 som gäller. För större djur som vildsvin anses .22 hornet (eller .22 win mag med helmantel) vara lämplig. Grövre får dock användas.

Publicerat

hej fiberclass,,jag har ett salongsgevär som är till avlivning,det står tom i licencen att det bara är för det,men då undrar jag om du eller någon annan vet om jag får modifiera tex kapa pipa ordentligt,står ju inget i lic om hur den ser ut

Publicerat

Hör med polisen vad de säger men om du kapar den för mkt så kan du anses ändra utförandet av vapnet så att det inte längre anses motsvara ursprungsvapnet. Dvs ett gevär kan bli en pistol tex.

Publicerat

joo måste göra det,,tycker jag skulle kanske få byta ut den mot en grytrevolver för det är väl samma licens sas som jag fattat det iaf

Publicerat
  • Författare

Jag förstår ditt svar på följande sätt:

Om jag kör på en älg med bilen så är det ok att slå ihjäl älgen med yxan bak i bilen eller en målskjutnings revolver i kalibern .357 magnum. Men om jag fångar en räv i fällan så duger inte yxan, kniven eller ens .357:an eftersom inget av dessa "vapen" är till för jakt(?)

Tack för hjälpen!

Publicerat

Ja det kan man säga - så länge avlivningen av älgen sker på ett sätt att det inte anses vara djurplågeri.

Publicerat

Fiberclass, det var ju uppe på tapeten förut.

Om du hittar en varg som ligger i diket å ålar, med exempelvis brytna ben eller rygg. Får du då avliva det utan att först kontakta polisen som sedan ger tillstånd till avlivning?

Se tråden:

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=17168&st=20

Publicerat

Ja i princip - svaret finns i den tråden. 40a§ jaktförordningen gäller. Du måste dock kunna motivera i efterhand att det var nödvändigt och riskerar alltid åtal om någon veterinär inte är överens med din bedömning.

• 1 month later...
Publicerat

om man är ut i skogen under sommar halv året utan jakt vapen och stöter på ett trafikskadat vilt i skogen som ligger ner på annans/sin egen mark är det då tillåtet att tex försöka sticka ihjäl viltet med kniv alternativt använda ngn sorts spetsig påk lr liknande? tex man har med sig yxa lr motorsåg och gör en gren eller mindre trädstam spetsig och sticker i djuret??

alternativet att ringa någon med vapen är jui ändå det bästa.

Publicerat

Se svaren ovan - man måste göra en avlivning effektiv så den inte anses som djurplågeri. Exakt var gränsen går kan jag inte säga och alla kan göra fel oavsett verktyg - missar man med bössan och skjuter av alla fyra ben först tex så är det säkert djurplågeri.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.