Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Meddelar ni tullen?

Featured Replies

Publicerat

Hallå,

en kortare fråga,

när ni om ni nu gjort det köpt vapen från annat EU-land har ni då vid leverans efter meddelad licens och allt gjort en anmälan om införsel till tullen?

Hur går det till?

http://www.tullverket.se/sokordao/v/vapeno...9280008940.html

Regelverket säger att paketen/vapnet skall anmälas under det att det tas hit/skickas och att det sedan stannar hos tullen,

min uppfattning var att de flesta som köpt via Egun mm fick puffrorna hemskickade.

Så detta leder till huvudfrågan, måste jag göra denna anmälan?

Min meddelade licens är ju mitt införseltillstånd dock ej anmälan.

/Christian

Publicerat

Vet inte hur det funkar med att köpa vapen i annat land.

När jag har rest med vapen över gränsen har det varit väldigt oklara besked från tullpersonal.

Oftast har dem inte velat se varken licenser eller vapen trots att jag upplyst om att det varit vapen í bagaget.

Någon gång släppte dem igenom vid gränsen och bad mig åka till något tullkontor för någon typ av deklaration.

Detta gav dig förmodlingen inget kom jag på :rolleyes: det ända ja menar är att det finns nog så många svar som det finns antal tjänstemän inom myndigheterna tull o polis.

Inget illa menat mot dessa tjänstemän, men ganska irriterande att det hanteras olika varje gång men passerar gränsen med vapen.

//Petter

Publicerat
  • Författare

Starr,

mina egna resor med vapen är inga bekymmer har EU vapenpass för pangarna och med ett TFP om det behövs, vilket så ofta är fallet är det inga bekymmer att resa inom EU, det enda tråkiga är att man blir stående på Heathrow i en eller ett par timmar väntandes på vapnen.

Frågan som nu är aktuell hur det egentligen fungerar,

vapenhandlaren i Tyskland meddelas/mottar mitt medgivna vapeninnehav och utförseltillstånd, skickar vapnet i förhoppningvis två delar till Sverige med min adress på.

Varför kommer tullen att klippa paketet, om det är förtullat rätt kommer de kanske att göra det men annars?

Var hämtar jag mitt paket, Tullen är stor så att säga och jag är förhållandevis liten.

Nåja detta kanske är som allt annat svenskt initialt sätt ganska krångligt men samtidigt ganska lätt i realia.

/C