Publicerat Oktober 12, 200520 yr Får man jaga bäver me slugg???? Mest en fundering jag gått länge o haft. Kanske inte blir så snyggt men ofta e ju skotthållen på allt mellan 2-50m. Me kanot e man aldrig längre bort än max 80m. O hagel får man ju int använda. Men om man skulle få använda slug skulle ju halvautomaten kunna användas till bäver vid sjöfågeljakt. Mig veterligt räknas välan slug som klass 1???? Nån som vet/ har erfarenheter runt detta???
Publicerat Oktober 12, 200520 yr Nej det får man inte, men du får göra eftersök på alla djur med slugs. man får så vitt jag vet endast jaga vildsvin och mufflon med slug? Kanske nått hjotdjur med, sen är det bara eftersök som är tillåtet. MEN de utvärderar just nu slugs vid jakt på rådjur, räv mm så de kanske kommer framöver nya regler
Publicerat Oktober 12, 200520 yr Nope, ingen bäverjakt med slugg :-[. I sverige får du bara jagaVildsvin, dovhjort och mufflonfår under förutsättning att du har behörighet att använda kulgevär avsedda för patroner i klass ett vid jakt. En annan förutsättning är att jakten sker men enkelpipigt hagelgevär i kaliber 12,16 eller 20 (se NFS 2002:18 7§)
Publicerat Oktober 13, 200520 yr Hej, Kanske inte hör hit men dovhjort får väl bara jagas i hägn med slugg eller har jag fått det om bakfoten? mvh Björn
Publicerat Oktober 13, 200520 yr naj, även frilevande dovhjort får jagas med slugg.....och vildsvin och mufflon som tidigare skrivits...
Publicerat Oktober 14, 200520 yr Härligt! Då vet jag till den dag jag antingen får dov till marken eller blir bjuden till en mark som har det. mvh Björn
Publicerat Oktober 16, 200520 yr Författare De va ju synd, :- eller kanske inte om man ska behålla skinnet. Jaja, alla dessa regler. Nog skulle en bäver tvärdö på 20m me slugg. Kan inte förstå poängen i att förbjuda ngt sådant då det tidigare t.om. va tillåtet att jaga bäver med hagel! Men så lever vi i ett byråkrat-styrt Sverige med ALLDELlES förm många pappersvändare/-vikare. Åsa-Nisse va en kul typ ;D Får välan hoppas vi int måst bli som han, men de verkar snart så!!! : :
Publicerat November 11, 200520 yr Undrar lite jag varför man inte får jaga bisam med hagel? eftersom man får jaga annat småvilt som hare t,ex
Publicerat November 11, 200520 yr Undrar lite jag varför man inte får jaga bisam med hagel? eftersom man får jaga annat småvilt som hare t,ex nog får jaga Bisam med hagel. Klass 3: Samtliga arter utom Älg, hjort, visent, bison, myskoxe, mufflonfår, varg, björn, säl, vildsvin, rådjur, järv, lodjur och bäver. enligt svenska jägareförbundet Mvh Fredde
Publicerat November 12, 200520 yr Jag är ganska säker på att man inte får skjuta just bisam med hagel av någon mystisk anledning.. Bisam är ju å andra sidan ett väldigt nytt vilt här och förekommer egentligen bara efter gränsälvarna, är osäker på om den ens har någon naturlig fiende här?
Publicerat November 12, 200520 yr Författare Bisams naturliga fiende heter: [glow=red,2,300] .22 long rifle[/glow] ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Publicerat November 12, 200520 yr Jag är ganska säker på att man inte får skjuta just bisam med hagel av någon mystisk anledning..Bisam är ju å andra sidan ett väldigt nytt vilt här och förekommer egentligen bara efter gränsälvarna, är osäker på om den ens har någon naturlig fiende här? Finns ingenting som styrker att Bisam inte får skjutas med hagel. Har kollat både i jakttabell och på jägareförbunets hemsida. Jag kommer då att ha både kula och hagel...för ofta dyker den upp typ 10m ifrån dig och ligger på vattenytan...då är hagel de klart bästa. Och enda naturliga fienderna är Människan, räven, och rovfåglar. Mvh Fredde
Publicerat November 12, 200520 yr Författare Känns som om denna diskussion borde ha en egen tråd. : Kanske testa skjuta BISAM me slugg
Publicerat November 12, 200520 yr Kanske testa skjuta BISAM me slugg Skjut av den svansen först...då blir de ju eftersök, å då är det fritt fram att använda slugg...borde bli en chockartad effekt på dom små liven ;D //Fredde
Publicerat November 12, 200520 yr Jag vidhåller att jag är ganska säker på att endast kula får användas vid jakt på bisam men det kan också vara så enkelt att någon rekomenderat kula och jag tolkat fel.. Eftersom det verkar finnas intresse för bisamjakt ska jag starta upp en enskild tråd för det så får bäverjägarna diskutera om sluggs ifred
Publicerat November 12, 200520 yr Bisam är ett klass 4 vilt och får jagas med hagel. Däremot är väl det vanligaste att använda en 22;a på råttan . Hagel smäller så förbaskat illa när man ska vara ute och trivas på vårkanten.