Publicerat Mars 18, 200917 yr Jag diskuterade spårträning igår med ägaren till de hundar jag pysslar med och försöker dressera, och vi kom in på ämnet blod. Det vi diskuterade var om det funkar med vilken typ av blod som helst när man lägger spår åt hundarna. Ett rådjurs blod borde ju lukta likadant som blodet från ett vildsvin. Allt blod består väl ändå av samma beståndsdelar och bör ha samma metalliska smak/lukt. Om vi har rätt i frågan så borde vi ju teoretisk sett kunna använda rådjursblod när vi lägger spår till kopoven (som inte ska jaga rådjur) och grisblod till drevern (som ska hålla sig borta från gris).Vi borde också kunna använda blod från nöt eller andra tamdjur. Är det någon som har koll på detta? Spelar det någon roll vilken typ av blod man använder?
Publicerat Mars 18, 200917 yr Jag diskuterade spårträning igår med ägaren till de hundar jag pysslar med och försöker dressera, och vi kom in på ämnet blod. Det vi diskuterade var om det funkar med vilken typ av blod som helst när man lägger spår åt hundarna. Ett rådjurs blod borde ju lukta likadant som blodet från ett vildsvin. Allt blod består väl ändå av samma beståndsdelar och bör ha samma metalliska smak/lukt.Om vi har rätt i frågan så borde vi ju teoretisk sett kunna använda rådjursblod när vi lägger spår till kopoven (som inte ska jaga rådjur) och grisblod till drevern (som ska hålla sig borta från gris).Vi borde också kunna använda blod från nöt eller andra tamdjur. Är det någon som har koll på detta? Spelar det någon roll vilken typ av blod man använder? Använder endast NÖT-blod ,och kor ska väl ingen jaga ? Viktigare är nog att inte släpa en klöv från ett vilt hunden inte ska jaga. Tycker det är svårt och omständigt att ta rätt på blod från skjutet vilt, nötblod finns ju att köpa i handeln. /ekebo
Publicerat Mars 18, 200917 yr Du får enbart lägga ut testat nöt-blod ! Det är inte tillåtet att använda blod från vilda djur. Sen ska man ansöka om tillstånd att lägga ut blod i naturen. Om man ska vara riktigt ordentligt.... /Niklas
Publicerat Mars 18, 200917 yr Du får enbart lägga ut testat nöt-blod !Det är inte tillåtet att använda blod från vilda djur. Sen ska man ansöka om tillstånd att lägga ut blod i naturen. Om man ska vara riktigt ordentligt.... /Niklas För att lägga blodspår med blod från vilda djur krävs inget tillstånd från Jordbruksverket. Blod från vilda djur får dock bara användas om det kommer från djur som man inte misstänker är infekterade med sjukdomar som kan överföras till människor eller djur.BLANKETTER Blankett D153 Får det till att det är tillåtet med viltblod ? / ekebo
Publicerat Mars 18, 200917 yr Använder endast NÖT-blod ,och kor ska väl ingen jaga ? Viktigare är nog att inte släpa en klöv från ett vilt hunden inte ska jaga. Tycker det är svårt och omständigt att ta rätt på blod från skjutet vilt, nötblod finns ju att köpa i handeln. /ekebo Trodde du körde med får-blod.
Publicerat Mars 18, 200917 yr hmm har aldrig haft tanken på att ansöka för att blodspårträna med hundarna
Publicerat Mars 18, 200917 yr Jag är helt övertygad om att hunden känner skillnad på blod o blod! Frågan är om blod tillför så mycket för sjävla spårarbetet? Om man är ute efter att hunden skall markera föremål i spåret tex blod, och annat som kan komma från spårläggaren/viltet kan man ju träna med vad som helst som hår, benflisor, små fåremål i huvudtaget. Det är bra sätt att hålla hunden motiverad/koncentrerad genom att det händer saker under tiden spåret går. /petter
Publicerat Mars 18, 200917 yr Jag är helt övertygad om att hunden känner skillnad på blod o blod!Frågan är om blod tillför så mycket för sjävla spårarbetet? Om man är ute efter att hunden skall markera föremål i spåret tex blod, och annat som kan komma från spårläggaren/viltet kan man ju träna med vad som helst som hår, benflisor, små fåremål i huvudtaget. Det är bra sätt att hålla hunden motiverad/koncentrerad genom att det händer saker under tiden spåret går. /petter hur får du hunden att markera tex benfliseor eller hår i blodspåret?? Själv vill jag att hon visar tydligt att hon hittat just blod i spåret, eftersom jag bara droppar blod med jämna mellanrum när jag drar en klöv.
Publicerat Mars 18, 200917 yr Trodde du körde med får-blod. Och du är igång idag också !? Jo jag FÅR blod
Publicerat Mars 18, 200917 yr hur får du hunden att markera tex benfliseor eller hår i blodspåret??Själv vill jag att hon visar tydligt att hon hittat just blod i spåret, eftersom jag bara droppar blod med jämna mellanrum när jag drar en klöv. Ett sätt kan vara att dela upp träningen till en början. Träna spår för sig och markering för sig. Tex Jag vill att hunden lägger sig om den får en bloddroppen framför nosen i spåret. En metod kan vara att lägga ut några droppar på en yta typ parkering, köksgolv eller annan plats där du enkelt ser dropparna. Ta hunden i koppel troligtvis kommer hunden känna doften av bloddroppen och söka sig mot denna när nosen är precis vid droppen berömmer/Belönar du hunden, upprepa detta tills du känner att hunden har fattat vad den får beröm/belöning sedan håller du på berömmet/belöningen då brukar det inte dröja länge innnan hunden försöker tala om för dig att den hittat något genom att uppvisa någon form av betende tex skall, liggande, sitt och då kommer belöningen. Beroende på vad du vill ha för markering kan du hjälpa hunden till rätta genom att när du ser att den vill visa dig något men förblir passiv ge den ett kommando tex ligg. Det brukar inte dröja länge innan den förknippar blodsdroppen med att den skall lägga sig och bli belönad. Sen är det bara att flytta ut det i spåret men se till att du vet exakt var du har dina droppar i spåret för att kunna belöna vid rätt ställe. Det finns säkert många andra sätt men detta är ett av dem /Petter
Publicerat Mars 18, 200917 yr Tack för ett bra svar, detta att hunden ska lägga sig vid blodkontakt är nog inget för mig eftersom jag inte vill att hunden ska lägga sig vid varje bloddroppe när vi går på skarpt eftersök, jag vill att hon stannar upp och på så sätt vet jag att det är mer intressant än endast "spåret" men sättet att framkalla det hella är väll samma. Gammel tiken hemma har detta väl fungerande sättet och jag hoppas att jag kan överföra detta på den kommande valpen sedan oxå..
Publicerat Mars 18, 200917 yr Tack för ett bra svar, detta att hunden ska lägga sig vid blodkontakt är nog inget för mig eftersom jag inte vill att hunden ska lägga sig vid varje bloddroppe när vi går på skarpt eftersök, jag vill att hon stannar upp och på så sätt vet jag att det är mer intressant än endast "spåret" men sättet att framkalla det hella är väll samma. Gammel tiken hemma har detta väl fungerande sättet och jag hoppas att jag kan överföra detta på den kommande valpen sedan oxå.. Ja du kan ju lära hunden vilket beteende du vill men själva metoden funkar
Publicerat Mars 18, 200917 yr För att lägga blodspår med blod från vilda djur krävs inget tillstånd från Jordbruksverket. Blod från vilda djur får dock bara användas om det kommer från djur som man inte misstänker är infekterade med sjukdomar som kan överföras till människor eller djur.BLANKETTERBlankett D153 Får det till att det är tillåtet med viltblod ? / ekebo När jag ansökte om mitt tillstånd va det inte tillåtet! Läste inte igenom allt denna gång! Mvh Niklas
Publicerat Mars 18, 200917 yr Och du är igång idag också !? Jo jag FÅR blod Jag får väl faktiskt erkänna att jag använder fårblod ibland. Jag brukar få blod som använts till att testa någon form av lab-utrustning. Är oftast nöt men har även varit får någon gång.
Publicerat Mars 18, 200917 yr Om jag mot förmodan använder, blod så är det av samma sort som klöven.(endast som skottplats/sårlega) Om det spelar någon roll vet jag inte, men jag behöver inte ansöka om nåt tillstånd
Publicerat Mars 18, 200917 yr Blod och Blod, Vad är det vi vill göra med hunden, jo, att den skall spåra det vi presenterar för hunden. Om någon vill ha SVCH är det en sak. Det kan alla hundar oavsett ras. Men för att spåra ett trafikat eller påskjutet med lite blod eller kanske inget så gäller andra saker. Det vet säkert NS. Men Jag har slutat med blod nästan helt i spåret. Jag använder mig av en sprayflaska där jag i detta fall lägger lite hår från vildsvin. Det får dra någon dag. Sen sprayar jag spår istället. Och går med spårläggarskor. På någon plats gör jag en sårlega med lite blod och kanske fett eller ben bit för att se om hunden markerar det. Det är inte alltid dom gör det. Så vad är det vi tränar på. Jo hunden skall spåra ett förutbestämt spår. Ovasett om det är jag som gått eller någon annan. Prova och lägg ett spår på en parkering (Asfalt), det funkar. och där ser man hur hunden arbetar. Och där behöver man inte avända blod över huvudtaget. Gå in på Jägarförbundet och läs om eftersöksprojektet. Dom använder Klicker och det är inte alls fel när vi sega jägare inte kan berömma en hund vid rätt tillfälle. Kom an hacka på mig nu om Klicker. CC
Publicerat Mars 18, 200917 yr Blod och Blod, Vad är det vi vill göra med hunden, jo, att den skall spåra det vi presenterar för hunden. Om någon vill ha SVCH är det en sak. Det kan alla hundar oavsett ras. Men för att spåra ett trafikat eller påskjutet med lite blod eller kanske inget så gäller andra saker. Det vet säkert NS. Men Jag har slutat med blod nästan helt i spåret. Jag använder mig av en sprayflaska där jag i detta fall lägger lite hår från vildsvin. Det får dra någon dag. Sen sprayar jag spår istället. Och går med spårläggarskor. På någon plats gör jag en sårlega med lite blod och kanske fett eller ben bit för att se om hunden markerar det. Det är inte alltid dom gör det. Så vad är det vi tränar på. Jo hunden skall spåra ett förutbestämt spår. Ovasett om det är jag som gått eller någon annan. Prova och lägg ett spår på en parkering (Asfalt), det funkar. och där ser man hur hunden arbetar. Och där behöver man inte avända blod över huvudtaget. Gå in på Jägarförbundet och läs om eftersöksprojektet. Dom använder Klicker och det är inte alls fel när vi sega jägare inte kan berömma en hund vid rätt tillfälle. Kom an hacka på mig nu om Klicker. Inget fel på klicker CC
Publicerat Mars 21, 200917 yr He, he.. ja nu drar stora klickeri diskutionen igång.. Närå klicker är säkert användbart men ett "bra" funkar lika dant. Beröm som beröm bara vi inte tror att det går o stävja tex eftergång på ståendefågelhund med hjälp av klicker o köttbullar. För de tror jag inte på... Såväl som stoppa hund på "fulvilt" då kan man ju stå där o försöka hitta rätt läge o klicka o kasta en köttbulle... Det är där det brukar hetta till i debatten.. Brukar handla om att förespråkare alldrig tillrättavisar hunden utan bara ignorerar felbeteende o förstärker rätt beteende. I de lägena är förföljandet av fågeln/fulviltet självberömmmande. Åter till språnde dårå. va nån guru som sa att lära en hund spåra går bra med hallonsaft bara man senare pö om pö byter ut mot va de nu är man vill jycken ska spåra. Förövrigt kan alla hundar spåra, de behöver vi inte lära dem. Vad vi ska försöka med är att få jycken spåra det vi vill oavsett liggtid på spåret. Som eftersökare vill vi ju oftast ha hund som går i vettig fart o inte flådrar hela tiden. Har vi hundar som är hyfsat ljumna på att spåra så kan äkta viltblod höja intresset för spåret. Går även lägga lite vom eller lever o låta de dra i blodet så blir de mustigare o intressantare för jycken. Tror inte det har nån betydelse vilket blod vi använder, finns/fanns stövare som är viltspårschampion o används till o spåra reda på döda rådjur. Annars helt rådjursren. De där eftersöksprojektet är intressat, ska bli kul o se var de hamnar. Tackar för tipset ang vildsvinshår i vatten o sprejflaska. Ska testa på plotten framöver. Spårträningen har legat nere sen i somras... nog dags o ta tag i den biten.
Publicerat Mars 21, 200917 yr Som eftersökare vill vi ju oftast ha hund som går i vettig fart o inte flådrar hela tiden. Va!?! finns det sådana?
Publicerat Mars 21, 200917 yr Jupp!Bind upp ett framben ihop me ett bakben.. Och det hjälper tror du?
Publicerat Mars 21, 200917 yr Håller med dig NS. Klart man inte kan stävja fuldjur med klicker. Däremot så är du och alla för långsamma att säga just "BRA". Klickandet är snabbt och effektivt. Det är under inlärning man ska använda klicker. Sen lägger man på komandot. Men det är klart att återgångar för som du säger fågelhund kan det vara svårt. Och för inte tala om en drivande hund som växlar någonstans och väljer fuldjuret istället. Där fungerar det inte. Och sen till spårandet, så kan allla hundar spåra som du säger. Håller med fullt ut. Men det gäller att lära hunden att det spår som DU presenterar för hunden skall den oxå följa, och då inte växla till något annat färskare och roligare. Det det som är det svåra. Hunden får ju inte tycka att det är tråkigt att spåra, utan den ska ju tycka att det här som husse visar mig ska jag hitta. Hur vi kommer dit i vår träning, vet inte jag. Men jag försöker i alla fall lära mig. Försöka läsa min hund, hur ser han/hon ut när jag vet att hon växlar m.m. Och vad gäller blod igen, så spelar det ingen roll vilket blod man använder. Använd sprayflaska och blod i sårlega. Sen är det ju alltid så vad spårar hunden när vi lagt ett spår. Enligt forskningen så har man provat med ett par nya gummistövlar hur länge lukten av den som sätter i foten i stöveln vandrar igenom. Ja ca. 8 timmar. Vad spårar hunden när jag lägger ett spår för min hund. Är det mig, klöven, blodet? Som en duktig och erkänd eftersöksjägare sa. SPÅRET ÄR EN BIOLOGISK SENSATION. CC
Publicerat Mars 21, 200917 yr Är inte målet med att träna spår att du skall kunna SPÅRA upp skadat vilt oavsett sort? Jag förstår att det finns anledningar som gör att folk inte vill spåra visst vilt med sina hundar. Många hundar kan vara olämpliga till vissa eftersök men grundtanken vid spår träning är väl att hunden skall finna det spår du visar för honom? Själv tränar jag blod spår med olika blod och klövar till en hund som är direkt olämplig till gris. Jag lägger ändå spår med grisklövar till honom. Klart att han skall kunna visa mig fram till grisen i nödläge! Spårträningen behöver inte alls betyda prägling vid jakt. Du kan forma din hund att spåra men inte jaga ett viltslag! Många spetsar är väl egentligen rätt effektiva vid eftersök på hjortvilt? Medans jakten med dem på dessa är olämplig. Är Teorin helt fel?