Publicerat Mars 18, 200917 yr Behöver hjälp med rationella argument både för att övertyga mig själv och min omgivning om förträffligheten med att köpa in Marlin 336 30-30. Har bara blivit så sugen på en bygel. Finns det några hållbara argument eller är jag helt ute och cyklar...
Publicerat Mars 18, 200917 yr Bara tanken på att vilja ha en bygel är ju en bra start. Marlins 336 i 30-30W är i mina ögon ett väldigt bra val, vapnet är smidig, lätt, funktionssäker och har bra kvalitet och har en bra precision med mina mått mätt. Kalibern är funkar väldigt bra till det mesta markvilt, och genom att 30-30 numera går att få i kl 1 med köpeskott, så ökar ju användbarheten rejält. Man måste ju ställa inköpet av ett vapen i relation till vad man har tänkt använda det till, och för mig är 336:an ett ypperligt smygvapen på rå och hundförarvapen på älgjakten, även skogsfågel lever farligt pga den. Jag är inne på min andra 336 i 30-30W, och iom att jag denna gång fick tag på en Texasmodell, så är så, att den gång denna lämnar mig, så får dom nog bryta den ur mina likstela fingrar.. Men jag vill framhålla just smidigheten och balansen som ett tungt argument för en bygel, jag tycker de är helt underbara att skjuta med öppna riktmedel, fast till min 336:a har jag en VX1 2-7x33, men den ska snart få Warne snabbfästen, för jag föredrar att ha de öppna primärt. 1894:an går enbart med öppna originalsikten. Funderar du på en ny eller beggad ?
Publicerat Mars 18, 200917 yr Författare Tack för ditt svar. Har ju sett på forumet att bygelrepeter ligger dig varmt om hjärtat. Jag går ofta som hundförare och har idag bara hagel. Älgjakten är ointressant då vi har så lite tiildelning. Småvilt med fokus på rådjur är det som gäller. Sitter även och vakar räv men har hittills gjort det med hagelbössan. Äger inte inte ens ett kl 1 vapen. Nu är dock grisarna på gång så vi får se i framtiden. Om jag lyckas övertyga mig själv om att detta är rätt bössa så finns det flera till salu begagnat nu bl a [url="http://www.blocket.se/vi/20671917.htm?ca=12_s&last=1" . är det något att ha? Har du skjutit gris med din?
Publicerat Mars 18, 200917 yr Nix, ingen gris, så där kan jag inte uttala mig, vet inte om Mr Mauser har pangat nån nasse med sin 336:a heller. Men jänkarna skjuter ju gris med 30-30W så det borde ju funka, även om den kanske inte är optimal för det. Jag har inte jagat räv med min än, men det kommer till hösten, blir både lock och vakjakter med den. Killen som köpte min förra 336:a köpte den främst som bäverbössa, smidig som fasen tyckte han att den var när man skulle smyga sig igenom snårskogen vid vattendragen. Lägger in en text som jag hittat på grannforat, det kommer ursprungligen från ett amerikanskt forum: Några skäl för bygelbössa - citat från "Canuck" på Shootersforum: Reasons for the lever action.... 1. traditional lever actions are chambered in cartridges that are ideal for deer and similar game to 200yds without holdover. 2. scope sights are not necessary for these ranges and, in fact, aperture sights are superior in all ways except they do not magnify the target. 3. when chambered for these cartridges, they produce recoil in the lower end of hunting cartridges (12-14 ft lbs) which most shooters can handle easily. 4. while producing light recoil, they are also light weight themselves and their point of balance, without scope, is just forward of the receiver in most loaded carbines, very near the physical center of the carbine, making them easy to point in any direction quickly and smoothly. 5. traditional lever actions are slender enough to grasp with one hand at the point of balance and carry all day. 6. traditional lever actions tend to have slightly shorter lengths of pull which make them quicker to shoulder. 7. traditional lever actions offer a very secure 4 points of contact at the butt plate, grip/lever (which I pull back on), cheek and forestock which is comfortable in most positions and allows rapid and accurate positioning of the shooter. 8. open topped actions, like the Win M94, allow the bolt to be withdrawn part way to confirm the condition of the chamber. 9. Win M94's allow the cartridge in the chamber to be removed and replaced with another cartridge, without having to feed it through the magazine (this is handy if, like me, you carry small game loads for single loading). I own two leverguns at present; a BLR in .308 Win and a M94 in .30-30. I have also owned a couple of M336's but don't own them now. The BLR has a scope on it and the M94 has aperture sights. The more I hunt and shoot the more I prefer the M94 over the BLR. If I ever need to shoot more than 250 yds I'll pick up the BLR but it doesn't feel nearly as good as the M94 and find I prefer to just watch the animal go its own way if I can't stalk any closer. I have seen far more game under 100 yds than over. As for rapid repeat shots, you can try it but it still takes a cool head and steady hand to hit whether its the first shot or the seventh. It's far better to make the first shot count. Regarding safety, keep the chamber empty and only lever in a round when you are about to shoot at game. A chamber that is empty and verified is the safest chamber of all.
Publicerat Mars 18, 200917 yr Ett tillägg vad gäller gris, nu är jag ingen överdängare på att jaga gris, men om jag övervägande hade såna i tankarna, så skulle jag nog satsa på en 1895 i 45-70 eller 444 i stället.
Publicerat Mars 18, 200917 yr nu blev även jag lite intresserad har drömt om en bygel i 45-70 men inte riktigt villat endå pga just kaliber den är såndär 50/50 känsla, rekyl,slö kula, och kört distans. men hade ingen aning att 30-30 fanns även i klass 1, får man jaga älg med den? alltså kulan är då 7.62x51R, skulle det vara möjligt att borra opp bössan till 7,62x53R ? skulle den klara trycket ?
Publicerat Mars 18, 200917 yr nu blev även jag lite intresserad har drömt om en bygel i 45-70 men inte riktigt villat endå pga just kaliber den är såndär 50/50 känsla, rekyl,slö kula, och kört distans.men hade ingen aning att 30-30 fanns även i klass 1, får man jaga älg med den? alltså kulan är då 7.62x51R, skulle det vara möjligt att borra opp bössan till 7,62x53R ? skulle den klara trycket ? Tycker inte att rekylen är något speciellt i 45-70, då är den vassare i 444, men det är jag det. Slö kula? Tjaa..den gör ju jobbet, men man satsar ju inte på en 45-70 om man ska ha en långhållsbössa. Jodå, det är bara att åka på älg med den, Hornadys LE ammo håller kl 1, eller om man kör med home-made ciggarer som klarar kl 1, jag gör bägge delarna. Ombrotchningen till 53R har jag ingen aning om, det lämnar jag åt någon annan att utvärdera.
Publicerat Mars 18, 200917 yr Nu är jag en erkänd bakåtsträvare men det finns egentligen bara två sådana bängelbössor som jag skulle vilka ha, en Savage och eller en Sako Finnwolf, helst i 358 Win. En dag kan komma när jag har en slik. Jag vet att ni andra har god nytta av era och jag tänker med anledning av det inte säga något mer om saken. En sak tycker jag dock är helt rätt, man måste följa sitt hjärta vad gäller val av vapen. Lycka till med valet. /C
Publicerat Mars 21, 200917 yr Jag säger go for it! En 336:a är skitskön att hålla i då den är bestyckad med en pickadolgreppskolv, Janne! finns det utan pistolgrepp med? Nått som enligt mig är nästan ett måste är att höja kolvkammen, antingen göra den justerbar alt smäcka dit nån annan lösning. /Robban
Publicerat Mars 21, 200917 yr Jag älskar min 336:a! Faller till axeln som en hagelbössa,lätt som en fjäder för dom där långa passen där andra tunga bössor sätter sig som ett knivhugg i ryggen efter någon timme, och tillräckligt välskjutande för att alltid leverera skottet rätt upp till 100m. Med hanen aktiverad i halvspänn och hanuppfångsknappen aktiverad krävs en mindre kärnvapendetonation för ett vådaskott dessutom. Vissa tycker dom är jobbiga att göra patron ur med men orkar man inte med det så kanske man inte ska ha några vapen alls /Micke
Publicerat Mars 21, 200917 yr Har tyvärr inte kvar min GG i .45-70, men kul var den... Fulladdad skulle jag dock inte kalla rekylen för mild, speciellt inte med den hårda bakkappan. Byglen väger ju nästan "ingenting" och min absolut fulladdade Finnbear .375:a ger en smekning jämfört med när GG skramlade till... De laddningarna var dock långt från fabriksladdningarna. Finns en enda nackdel med byglar som jag ser det, och det är att det är pilligt att dela vapnet.
Publicerat Mars 21, 200917 yr hej, har nyligen köpt en till bygel 30-30, varför: 1. det är skitskoj att skjuta med den! 22wm jag har sedan tidigare har kostat en mindre förmögenhet i ammo men det känns inte jobbigt. 2. den är liten som en leksaksbössa men "levererar" kanon i snabba lägen om man är inskjuten. 3. den är lätt att ladda om på när det ska gå undan utan att tappa konceptet helt. den är lik en blaser straight pull i snabbhet att ladda om. 4. den har "karisma" som inget annat vapen tycker jag, andas historia. 5. kal 30-30 är lättskjuten jmf ex 6,5x55. 6. jag har inte fingrat på någon annan av mina bössor som på de två byglarna. detta beror säkerligen på att jag tycker om dom båda. 7. Jag vill lägga dem i kategorin "perfekt bruksbössa". det är alltid den som får hänga med om jag bara ska gå ut, den är förbannat lätt att ta med. detta ska utläsas som en känsla hos mig, man öppnar skåpet och greppar pipan och ammopacket och går ut. min mod 94 30-30: den har inte den bästa precisionen i varken mekanism eller pipa, en 70-talare, men den funkar som den ska. min 9422 22wm. en dröm, exakt i mekanism och precision upp till minst 100m. nu ska jag gå till skåpet och pilla lite. /Kalle
Publicerat Mars 21, 200917 yr Tellur! Du bommade en grej... En bygel får plats uppe på hatthyllan i min Renault Kangoo.
Publicerat Mars 21, 200917 yr Tellur!Du bommade en grej... En bygel får plats uppe på hatthyllan i min Renault Kangoo. sorry! 8. En bygel passar i de flesta fall i små bilars avlastningsytor och kan lätt transporteras utan att väcka uppmärksamhet. en fråga: R. kangoo, är det en sådan där "mopedbil eller? allavrligt talat så är den jäkligt kort och skulle behöva en bakkappa faktiskt. kalle
Publicerat Mars 21, 200917 yr Jag säger go for it! En 336:a är skitskön att hålla i då den är bestyckad med en pickadolgreppskolv, Janne! finns det utan pistolgrepp med? Nått som enligt mig är nästan ett måste är att höja kolvkammen, antingen göra den justerbar alt smäcka dit nån annan lösning./Robban Jo det finns en modell av 336 med rakt grepp, och det är den som jag har, Texas Saddle Ring Carbine. Det enda som skiljer den från en "vanlig" 336 är som sagt den raka kolven, bygeln och att det sitter en sadelring på vänstra sidan av lådan, (den är dock borttagen på min), annars är det samma pang. Ja förutom att en Texas SRC är mycket fränare just för att det är en Texas SRC då... Jag håller dock inte riktigt med dig om att man promt måste höja kammen för att ha tub på den, nu är inte byglarna tänkt att ha optik, och jag föredrar de öppna, men min lösning med de lägsta fästena och en VXI 2-7x33 funkar bra utan höjning av kammen, ska dock byta till de lägsta Warne QR fästen, så att jag kan sätta dit kikaren vid behov, och köra med järnsiktena i första hand. Men om man ska på med större grejor så åker man nog dit på en höjning.
Publicerat Mars 21, 200917 yr sorry!8. En bygel passar i de flesta fall i små bilars avlastningsytor och kan lätt transporteras utan att väcka uppmärksamhet. en fråga: R. kangoo, är det en sådan där "mopedbil eller? allavrligt talat så är den jäkligt kort och skulle behöva en bakkappa faktiskt. kalle Ah fyy fan!... Mopedbil! Vafalls... Häromkring går den under namnet Renault Mongoo mtp vem som kör den..
Publicerat Mars 21, 200917 yr Jo det finns en modell av 336 med rakt grepp, och det är den som jag har, Texas Saddle Ring Carbine.Jag håller dock inte riktigt med dig om att man promt måste höja kammen för att ha tub på den. Okay, då var det som jag misstänkte men jag var inte säker... Vad gäller kolvkammen så funkar det nog fin-fint för de flesta men då jag har en lång hals och ett smalt ansikte så funkar det inte för mig med orginalet utan jag måste ha stöd för kindbenet. Min tanke är att använda bössan vid drevjakt på rå då jag tröttnat på hagelpang så det blir en hel del övning på skjutbanan under kommande period, lär väl bo där nere då jag numera gått med som funktionär.
Publicerat Mars 21, 200917 yr Häromkring går den under namnet Renault Mongoo mtp vem som kör den.. Mvh!
Publicerat Mars 21, 200917 yr Okay, då var det som jag misstänkte men jag var inte säker... Vad gäller kolvkammen så funkar det nog fin-fint för de flesta men då jag har en lång hals och ett smalt ansikte så funkar det inte för mig med orginalet utan jag måste ha stöd för kindbenet. Min tanke är att använda bössan vid drevjakt på rå då jag tröttnat på hagelpang så det blir en hel del övning på skjutbanan under kommande period, lär väl bo där nere då jag numera gått med som funktionär. Jo det är ju väldigt personligt det där med kolvhöjningen. Du menar 44:an ? Måste ju funka ypperligt till drevjakt, jag känner att med 357:an och 30-30:n jag har, så har jag allt jag kan önska när det gäller drev & pysch kulvapen. Skjutbanan är ju det andra hemmet, i höstas tyckte frugan att jag lika gärna kunde köra dit en husvagn och bo där, jag var ju ändå där jämnt...
Publicerat Mars 21, 200917 yr Jo det är ju väldigt personligt det där med kolvhöjningen.Du menar 44:an ? Måste ju funka ypperligt till drevjakt, jag känner att med 357:an och 30-30:n jag har, så har jag allt jag kan önska när det gäller drev & pysch kulvapen. Skjutbanan är ju det andra hemmet, i höstas tyckte frugan att jag lika gärna kunde köra dit en husvagn och bo där, jag var ju ändå där jämnt... Visst menar jag 44:an, borde vara klockren för rådjursdrev å skulle det kännas lite obehagligt att skjuta i flyckten så kan man alltid vissla till å då brukar det ju bli tvärstopp. Skjutbanan ja... Frugan åker nog gärna med och skjuter, har ju sin hagelauto att leka med bla. så hon lär väl knappast klaga.
Publicerat Mars 26, 200917 yr nu blev även jag lite intresserad har drömt om en bygel i 45-70 men inte riktigt villat endå pga just kaliber den är såndär 50/50 känsla, rekyl,slö kula, och kört distans.men hade ingen aning att 30-30 fanns även i klass 1, får man jaga älg med den? alltså kulan är då 7.62x51R, skulle det vara möjligt att borra opp bössan till 7,62x53R ? skulle den klara trycket ? Kolla på www.marlinfirearms.com och leta efter 308MX och 338MX (Marlin Express). Där har du byglar i klass 1 med bra långhållsprecision också Vad gäller 45-70 så räcker den upp till 150 m med hemladdad ammo och det räcker med råge för det jag har tänkt använda min till (hundförare). Har t.o.m. skjutit en älg på 186 m men det är inget jag rekomenderar. Den var dock redan påskjuten av passgrannen så det var därför jag sköt. Den är helt klart dödlig på det hållet. Träffade aldeles bakom bogen och det blev genomskott med 400 gr Speer kula (Handladdad). Flyktsträcka < 2m (hoppade lite på stället dock). /Henrik
Publicerat Mars 27, 200917 yr Har du hittat någon fin bygel? Annars så finns det en här... Om jag inte är helt ute å cyklar så säljs den även här på forumet samt på robsoft.
Publicerat Mars 28, 200917 yr Om jag inte är helt ute å cyklar så säljs den även här på forumet samt på robsoft. Närå kompis, du cyklar inte alls, det är Sammes bygel. Den är skitfin kan jag säga.