Publicerat Mars 18, 200917 yr Så var då äntligen alla spekulationer, funderingar och letande slut, valpen har kommit till jorden ( en TJT-hane) och nu återstår att hälsa på uppfödaren, välja valp och att börja med föberedelserna för ankomsten. Det är första hunden och det är ju en del att tänka på.. Har lite funderingar som jag gärna skulle få hjälp och tips med: - Vad behöver jag köpa hem i förväg? - Hur ska man göra den första tiden? Tex, ska man sova med valpen vid dess liggplats det första nätterna för att den ska känns sig trygg osv? - Vilka moment i lydnanden ska man börja med? Det är ju en hel del med sitt, ligg, varsågod, nej, ja, hit, stanna, fot, namn och allt vad det är. Är allt nödvändigt från första dagen? - När kan man börja ha med sig valpen bland andra männsikor och hundar (jag kommer att ha med mig valpen på jobbet den första tiden)? - När brukar ni börja med skogsvana och injagning? Och hur har ni som nått framgång gått tillväga? -Nåt speciellt att tänka på när det gäller just Tysk terriern? Mängder av ?? som vanligt. Men frågar man inget får man.... Mvh Macke
Publicerat Mars 18, 200917 yr Så var då äntligen alla spekulationer, funderingar och letande slut, valpen har kommit till jorden ( en TJT-hane) och nu återstår att hälsa på uppfödaren, välja valp och att börja med föberedelserna för ankomsten.Det är första hunden och det är ju en del att tänka på.. Har lite funderingar som jag gärna skulle få hjälp och tips med: - Vad behöver jag köpa hem i förväg? - Hur ska man göra den första tiden? Tex, ska man sova med valpen vid dess liggplats det första nätterna för att den ska känns sig trygg osv? - Vilka moment i lydnanden ska man börja med? Det är ju en hel del med sitt, ligg, varsågod, nej, ja, hit, stanna, fot, namn och allt vad det är. Är allt nödvändigt från första dagen? - När kan man börja ha med sig valpen bland andra männsikor och hundar (jag kommer att ha med mig valpen på jobbet den första tiden)? - När brukar ni börja med skogsvana och injagning? Och hur har ni som nått framgång gått tillväga? -Nåt speciellt att tänka på när det gäller just Tysk terriern? Mängder av ?? som vanligt. Men frågar man inget får man.... Mvh Macke Grattis vilken kennel blev det ? Hämtar själv min på lördag
Publicerat Mars 18, 200917 yr Författare Grattis vilken kennel blev det ? Hämtar själv min på lördag Håller på det några dagar tills all är klart. mvh
Publicerat Mars 18, 200917 yr Grattis har min lilla här hemma sovandes me taxen. Jävligt jobbig valp men oxå den roligaste jag haft. Lycka till och håll oss uppdaterade MVH Kristian
Publicerat Mars 18, 200917 yr Valpar är valpar med allt vad det innebär, mat/skita, pinka/sova/skita,pinka/leka/skita,pinka.....osv....TJT är bara mera energiska i det mesta, full fart från start till mål. Sätt gränser direkt, alla i familjen måste ha samma gränser! prata igenom det innan valpen kommer hem. En spanielvalp har man "vingelmån" med tex....man har tid att korrigera i efterhand, en terrier är det mindre marginaler med, det underlättar om man gör rätt från början. Var konsekventa från början, skall inte hunden få vara i soffan som vuxen så gäller det från dag 1. Visa tydligt vem det är som bestämmer och vilka regler som gäller i olika situationer. Fråga om råd från erfarna hundägare, gå en valpkurs och sök info vart helst den finns att hämta, kan rekommendera boken/filmen "Från hundägare till flockledare" av Jeppe Stridh att använda som grund. Mina TJT har varit lugna från första dagen, inget gnäll. En hundbädd (buren är perfekt) att sova i och sin fristad i. Ett halsband (fast) och ett koppel, några skålar att ha vatten och mat i behövs förstås.
Publicerat Mars 19, 200917 yr - När kan man börja ha med sig valpen bland andra männsikor och hundar (jag kommer att ha med mig valpen på jobbet den första tiden)? hej trevligt att du hittat rätt:) själv har jag valpen med mig på jobbet för jämmnan jag tycker den ska träffa massor av olika människor från första stund.. social tränna och framför allt passivitets träning tycker jag är oerhört viktigt. du kommer ha mycket nöje med din valp:) lycka till!! Mvh Andre