Publicerat Mars 18, 200917 yr Hej! Jag har ett problem när jag skjuter med kikarsikte så har ögat ögonen svårt att hålla fokus efter en stund. Jag har alltid skjutit med bägge ögonen öppna både med och utan kikare. Har inte märkt det tidigare då jag mestadels tränat på snabba skott, rörliga mål mm. Nu har jaktsidans många diskussioner runt långhållsskytte, taktiskt skytte mm fångat mig. Och skjuttekniken blivit lite annan en tidigare och problemet har dykt upp... Brukar ögats förmåga att klara hålla focus längre öka med träning eller finns det några knep att få bättre kondis i ögat? Eller är det bara att skjuta snabbare som är knepet? /Petter
Publicerat Mars 18, 200917 yr Jag tror det någon spänning som gör att du tappar fokus, försök hitta en ställning som gör att du kan ligga riktigt avslappnad ungefär som att försöka flyta i vatten. Samma gäller med blicken inte stirra så du slutar blinka utan slappna av även där och om du lyckas bra skall det vara möjligt att se turbulensen av kula i siktet åtminstone på avstånd 300+
Publicerat Mars 18, 200917 yr Författare Jag tror det någon spänning som gör att du tappar fokus, försök hitta en ställning som gör att du kan ligga riktigt avslappnad ungefär som att försöka flyta i vatten. Samma gäller med blicken inte stirra så du slutar blinka utan slappna av även där och om du lyckas bra skall det vara möjligt att se turbulensen av kula i siktet åtminstone på avstånd 300+ Det kan mycket väl stämma, får jobba på skjutställningen. Tack för svar