Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vilken hundras??

Featured Replies

Publicerat

hej är inte så inne på det här med jakt med hund tyvärr. har nästan bara smygjagat på rådjur och lockat räv. har ingen hund i nu läget men funderar på att skaffa i framtiden. så undrar nu vilken hundras man ska välja vill ha ne hund som är bra spårhund för skadeskjutet djur(vilket jag tror de flesta hundar är) den ska även jaga de flesta vilt arter i sverige och inte driva djuren under så lång tid, räcker med 15-30 minuter.

så vad rekomenderar ni för hund?? :D

Publicerat

låter som en wachtel eller en spaniel är dit val. eller nån blandras är ju valet

Publicerat

Skulle rekommendera Tysk jaktterrier, nu är jag ju partisk men men :rolleyes: Lämpligare storlek att ha i John Deeren oxå :lol:

Publicerat
hej är inte så inne på det här med jakt med hund tyvärr. har nästan bara smygjagat på rådjur och lockat räv. har ingen hund i nu läget men funderar på att skaffa i framtiden. så undrar nu vilken hundras man ska välja vill ha ne hund som är bra spårhund för skadeskjutet djur(vilket jag tror de flesta hundar är) den ska även jaga de flesta vilt arter i sverige och inte driva djuren under så lång tid, räcker med 15-30 minuter.

så vad rekomenderar ni för hund?? :)

Ja, val av hundras är inte det lättaste....och inte det är inte lätt att få objektiva svar. Tror de flesta hundägare, genom sina känslomässiga band till sina hundar diskvalificeras... och så även rasklubbarnas representater.

Jag tror det bästa sättet är att kolla hur jaktproven ser ut för de raser du är intresserad av och gör besök på plats när de genomförs. Det ger en bild av hur rasen är tänkt att arbeta. En annan faktor att fundera på om du inte haft hund tidigare är dresserbarhet. Gå sen vidare med det inte helt lätta arbetet att hitta rätt uppfödare och rätt hund....

När du säger att den ska jaga de flesta viltarter, innefattar det även fågel? Då blir det genast svårare... Kontinental fågelhundsraser som t ex vorsteh och Kleiner Munsterländer kan användas till det mesta, men jaktproven är fokuserade på fågel. Drevskall testas inte i Sverige vilket givetvis gör det svårare att hitta en hund som i alla fall med stor sannolikhet skallar.

När det gäller "min" ras (jag är givetvis också subjektiv <_< ) KLM tror jag det är få som använder den som ren fågelhund utan har den som allround-hund.

Lycka till!

Publicerat
Ja, val av hundras är inte det lättaste....och inte det är inte lätt att få objektiva svar. Tror de flesta hundägare, genom sina känslomässiga band till sina hundar diskvalificeras... och så även rasklubbarnas representater.

Jag tror det bästa sättet är att kolla hur jaktproven ser ut för de raser du är intresserad av och gör besök på plats när de genomförs. Det ger en bild av hur rasen är tänkt att arbeta. En annan faktor att fundera på om du inte haft hund tidigare är dresserbarhet. Gå sen vidare med det inte helt lätta arbetet att hitta rätt uppfödare och rätt hund....

När du säger att den ska jaga de flesta viltarter, innefattar det även fågel? Då blir det genast svårare... Kontinental fågelhundsraser som t ex vorsteh och Kleiner Munsterländer kan användas till det mesta, men jaktproven är fokuserade på fågel. Drevskall testas inte i Sverige vilket givetvis gör det svårare att hitta en hund som i alla fall med stor sannolikhet skallar.

När det gäller "min" ras (jag är givetvis också subjektiv ;) ) KLM tror jag det är få som använder den som ren fågelhund utan har den som allround-hund.

Lycka till!

nae fågel är inget krav. har tänkt att ha hunden till hjortvilt, gris är ingen nackdel heller hehe, men vill inte ha en laika/jämte.

Publicerat
nae fågel är inget krav. har tänkt att ha hunden till hjortvilt, gris är ingen nackdel heller hehe, men vill inte ha en laika/jämte.

Låter som en wachtel i mina öron! ;)

Publicerat
Låter som en wachtel i mina öron! :D

wachtel låter fint för mina öron med ;)

• 1 month later...
Publicerat

Jag hade kört på Wachtel, riktigt roliga och trevliga hundar att jaga med.. :wub:

Publicerat

TyskJaktTerrier!

Publicerat

wachtel eller tjt.

Publicerat

Wachtel eller varför inte en Tollare, men jag tycker att du läser lite & sen stämmer träff med några uppfödare av de raser som du tycker känns vettig. Prata med folk & skapa en egen uppfattning & sen tycker JAG personligen att det är jätteviktigt att hitta en vettig uppfödare, vilken ras du än väljer.

Lycka till!

farghera.jpg

Publicerat

Finns det SÄKRA linjer med skallgivande Tollare då? Är väl lite lotteri över det hela isf?

Publicerat

TJT så klart

Publicerat
Finns det SÄKRA linjer med skallgivande Tollare då? Är väl lite lotteri över det hela isf?

Ska jag vara ärlig så har jag ingen aning! Jag har en kompis som har "tollare" & vet bara att den funkar utomordentligt.

Publicerat
Ska jag vara ärlig så har jag ingen aning! Jag har en kompis som har "tollare" & vet bara att den funkar utomordentligt.

Okej. Hoppas nån tollarmänniska/ägare kan svara på frågan då. :) För jag har för mig att jag läste i en jakttidning om någon som hade en tollare. Hunden skällde inte under drevet och hussen eller matten undrade vad det var för fel osv osv..

Men då sade hundcoachen att det inte alls var säkert att tollen skulle börja driva med skall eftersom att den inte var ämnad för det syftet?

Jag vill inte påstå att jag VET något om detta, men så är det som jag har läst i en jakttidning, så inte vet jag.

Publicerat
Okej. Hoppas nån tollarmänniska/ägare kan svara på frågan då. :) För jag har för mig att jag läste i en jakttidning om någon som hade en tollare. Hunden skällde inte under drevet och hussen eller matten undrade vad det var för fel osv osv..

Men då sade hundcoachen att det inte alls var säkert att tollen skulle börja driva med skall eftersom att den inte var ämnad för det syftet?

Jag vill inte påstå att jag VET något om detta, men så är det som jag har läst i en jakttidning, så inte vet jag.

Är ingen tollar människa men VET hur dessa SKA jobba. Det är fan inte att flänga runt i skogen skällandes. Blir trött på folk som rekommenderar ngn som vill ha en DRIVANDE hund att köpa typ spaniel o ngn retriever. Dessa är inte drivande hundar. :lol:

Publicerat

kan bara hålla med amakulu när det gäller spaniels o retrivers. Man köper en hund efter det man vill jaga. Jag började med wachtel men hon var sprängande och det passade inte mig riktigt däremot var hon duktig på vattenapport och skarp mot skadade gäss så det blev vattenapport med hene. Kommer ibland iväg på jakt där stötande passar bra och då får hon följa med. Basseten har jag tilll rådjur hare o räv men man får ju vara beredd att vänta på denna ras lite. Mina Gonicar skall användas till grisjakt och jag har då skaffat ett arrende som passar.

Köper man hund så får man se till att man har en mark som passar rasen, även jaktlaget. Då jag köpte min Basset så blev jag inte direkt omtyckt av en i laget som använde sin labbe till rådjur, spring i kapp bit dom och skalla inte på djuren. Bytte givetvis arrende.

Vad du beskriver på drevtider så lutar jag också mot tjt eller wachtel men även kopov. Se däremot upp för wachtel o kopov då många har avlat för plånboken och inte för rasens bästa. Kanske sticker utlite men det är min och många kamraters uppfattning. En bekant hämtar sina hundar utomlands för att få bra material.

Kanske lite drifting på tråden men kanske lite matnyttig info

Publicerat

Är kopov rådjursintresserad? Hur är den t.ex på mårdhund sen också?

Publicerat

Jag tycker det låter som du ska ta o köpa dej en wachtel. I wachteln få du ju en hund som facktiskt kan klara alla sysslor som en jägare kräver av en duglig jakthund du kan ju tillockmed få den o bli en ricktigt hyffsad apportör. Tjt tycker jag inte du ska köpa då den inte är lika bred i sitt arbetssät som en bra wachtel är, om du köper en tysk så kanske du får lite längre drev tider med det är också det ända fördelen den har gentimor wachteln. Jag har haft både wachtel o tjt så jag är inte helt partisk i frågan men i mina ögon så är wachteln en mycket trevligare ras

Suna

• 1 month later...
Publicerat
Är kopov rådjursintresserad? Hur är den t.ex på mårdhund sen också?

Kopoven är för snabb för rådjur och ska därför inte jaga dessa. Ägaren måste se till att göra hunden rådjursren. Här i Sverige används kopov framförallt till gris och älg. I allmänhet gäller det att tidigt prägla en kopovvalp på det vilt man vill att den ska jaga. Jag har ingen tidigare erfarenhet av kopovar, den jag hjälper till att uppfostra nu är den första, men det kanske går att få en kopov att jaga mårdhund om man tränar den till det ;) De har för övrigt ett himla bra luktsinne och kan bli duktiga spårhundar.

Andra forumister med mer kopoverfarenhet kan nog ge ett bättre svar på mårdhundsfrågan.

(hade missat den här tråden, därav uppväckandet av den ;) )