Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken Kula??

Featured Replies

Publicerat

Nu ställer jag frågan här också för att få lite nyare svar. Jag undrar vilken kula ni rekomenderar till 3006?

Tanken är att kunna använda samma kula till all jakt även om det mest kommer att bli rådjur på relativt korta håll. Har redan provat Lapua Mega men den sköt som en kratta i min bössa (BAR).

Vill som sagt var kunna använda samma kula till allt vilt förekommande i norden, håller på att prova Winchester silvertip nu är den bra ? en del säger att den är för blöt vad säger ni ?

Ett krav är dock att kulan ni rekomenderar är 11.7g efterso mmin bösa inte vill ha tyngre än så. Kommer så småningom att börja handladda men tills dess är det bara fabrikspatroner som är intressant

Publicerat

Federals linje med Trophybonded kulorna är riktigt bra, Oryx brukar ge bra precision i de flesta vapen, kulan är bondad med utan mellanvägg, vilket innebär att den svampar upp snabbt. Normas TXP linje är mkt bra, men kostar.

Publicerat

har hört en massa bra om oryx men tycker den är för jävla dyr färdigladdad :( men det verkar som att det får bli de ändå iofs så sköt min bössa mycket mycket bra med Norma alaska men den verkar vara en smula förlegad eller hur man ska säga eller är det bara skrönor ?

Publicerat

Alaskan tycker jag du kan lägga åt sidan,finns många som fått kulhaverier med den.

Jag skulle vilja slå ett slag för Vulkan,hög precision,billig,bra effekt.

Själv jagar jag med den i 9,3x62 (V0-800) och ser inget behov av att byta till en bondad.

Som kuriosa kan nämnas att Peter Vilidu(hovjägaren) bara använder Vulkan(11gram) till sin 7mm rem mag oavset vad han jagar och var i världen.

/Micke

Publicerat

ok har funderat på vulkan också men det är ju en djungel att välja rätt kula kommer så småningom att börja ladda själv ska bara få ihop hylsor först

Publicerat

Vulcan har jag sett bra och dåliga exempel på...jag skulle inte ladda med den, annat än för jakt på tex räv edyl...skulle inte lite på den helt enkelt, har sett allt från perfekta svampar till rena splitterbomberna, vid rena sidoskott i lungorna fungerar den bra, då är det mkt död i den.

Oryx, Trophy bonded, TXP, mfl kostar en hel del fabriksladdade, helt klart, men hur många smällar drar du av under jakt?

Publicerat

Jag har de senaste åren enbart använt Lapua Mega, 13 gr kulan..

Är mycket nöjd med den.. sköt bla en kalv under älgjakten, tog lite högt, slog av ryggen mm... hittade kulan i skinnet på utsidan, relativt hyffsat svampad mycket hög restvikt, ändå hade den passerat mycket ben..

Megan skjuter fina träffbilder dessutom i min 30-06..

Publicerat

13g Mega skjuter jättebra i min bössa också (Tikka m690) värre var det med Norma Oryx 13g, där kan vi snacka om spridning. Jag har hört att många har problem att skjuta 13grammare i sin 06:or, fick även en förklaring till det som jag har glömt bort.

Publicerat

Rhino.....

• 1 month later...
Publicerat

Hornady Interlock eller Interbond, Vo ca 800 m/s.

Publicerat

Nosler Accubond...Hög BC...Bondad...Billig om man jämför med t,ex Throphy Bonded...

Mvh Fredde

Publicerat

Om det är mestadels rådjur du ska skjuta så kan du skippa alla dyra bondade historier direkt, finns ingen anledning. Tvärtemot min store antagonist ( Mr Mauser även om han har snygg frisyr) så vill jag såga Vulcan! Skjutit ngr älgar med den i 8x57 och det var tidvis läskigt.. en gick rätt igenom båda lungorna på en kviga utan att svampa upp det minsta tex..

Silvertipen som du var inne på är såvitt jag vet rätt mjuk men kan du leva med det så..

Det finns bara en lösning egentligen, köp en hel radda olika skott och testa dej fram! Personligen så skulle jag nog sneglat lite mer på hur pass bra pluggen skjuter än vilken kula som satt i fram.. utom när det gäller just Vulcan  ;D

Vem som skjuter med vad och hur mycket spelar mindre roll, det handlar om vilket förtroende du bygger upp för just den kula du valt.

Mvh!

Publicerat
( Mr Mauser även om han har snygg frisyr)

Tillåt mig att återgälda komplimangen :-*

Håller delvis med dig om Vulkan hip.Har skjutit den i 6,5x55,7x57 och 9,3x62,i de två förstnämnda så fungerade de inte alls för mig,men i min 9,3x62 så gör den ett sagolikt jobb. V0 i dessa kalibrar är ju nästan samma.

Undrar om Vulkan har olika manteltjocklek i olika kalibrar och i vilka farter den är tänkt att fungera optimalt?

Det går ju till exempel inte att ladda en obondad kula till dels 700Ms i en kaliber och i 930Ms i en annan kaliber och förvänta sig att den ska uppföra sig likadant.

/Micke

Publicerat
ok har funderat på vulkan också men det är ju en djungel att välja rätt kula kommer så småningom att börja ladda själv ska bara få ihop hylsor först

Jag har hemladdade oryx o de funkar fint till allt för mig. Men så har jag ingen längre erfarenhet!

Hylsor har jag i överflöd!

Vad e de värda för dig? Normas Jaktmatch skjuten 1gång ej omladdade me andra ord!

Publicerat

Prova Nosler partition, "billig", hög BC, mkt fin effekt i viltet, kända för sin höga precision och minimala mantling.. skulle kunna skriva betydligt mer  :) har aldrig upplevt något negativt med den i min 3006.

Publicerat
Tillåt mig att återgälda komplimangen :-*

Håller delvis med dig om Vulkan hip.Har skjutit den i 6,5x55,7x57 och 9,3x62,i de två förstnämnda så fungerade de inte alls för mig,men i min 9,3x62 så gör den ett sagolikt jobb. V0 i dessa kalibrar är ju nästan samma.

Undrar om Vulkan har olika manteltjocklek i olika kalibrar och i vilka farter den är tänkt att fungera optimalt?

Det går ju till exempel inte att ladda en obondad kula till dels 700Ms i en kaliber och i 930Ms i en annan kaliber och förvänta sig att den ska uppföra sig likadant.

/Micke

Just det! Jag har hört klokt folk hävda att Norma inte har lyckats med att göra en enda kula som fungerat i "hela" spannet av kalibrar förrän de lyckades göra Oryxkulan (och det finns folk som har genommärkliga berättelser om den också, tyvärr, men inte lika många).

Exempelvis Normas gamla Silverblixt med den gula plastspetsen - allmänt bespottad och hatad av alla, men farsan har nog fällt  kanske 40-50 älgar med den kulan utan att den har strulat någon gång, då med sin 8x57JS. Det finns folk som är beredda att ta gift på att den suger h*******e i en 6x5x55. Dessa människor blir mycket förvirrade då de får höra att KH Lundin har skjutit ohyggligt många älgar med just den kulan, då i .30-06.

Min åsikt är att folk är lite väl nervösa över detta med bondade vs obondade kulor. Det är jättefarligt att träffas av en obondad kula också, särskilt om man är ett rådjur..  ;D

Publicerat
Min åsikt är att folk är lite väl nervösa över detta med bondade vs obondade kulor. Det är jättefarligt att träffas av en obondad kula också, särskilt om man är ett rådjur..  ;D

Visst är det så.

Jag har jagat med kal .222 sen jag slutade med blöjor(känns det som iaf)och har i mitt yrke(kommunjägare)haft förmånen att prova ganska många olika kulor.

Åtskilliga äro gångerna då jag fått höra att den kalibern är fullständigt oduglig för just rådjur iom att kulorna ofta havererar och därför ger många svåra eftersök.

Helt ärligt så kan jag säga att ingen av de gånger då eftersök har behövts har orsakats av kulhaverier,däremot så har kulorna vid flera tillfällen träffat på små hinder i kulbanan som inte gick att se genom kikarsiktet.

Faktum är att det längsta e-sök jag haft var när jag provade 3,2g Barnes-X sköt på ett kid på ca 80-90m central bogträff, och spårade djuret ca 150m innan det påträffades dött.Utan hinder i kubanan.

Jag tror att vid många av de tillfällen där kulorna inte uppför sig som förväntat finns sanningen i andra orsaker än dålig kulkonstruktion att finna.

Dessutom har jag i mitt yrkesutövning dispans för att jaga rådjur med kal 22Hornet viken jag laddar med Winchesters 2,9g varmintkula,en kula man skulle kunna tro att rådjuren endast uppfattar som välgörande massage.

Har sedan 1nov fällt 42 rå med den kulan och inte haft ett enda e-sök,vid central bogträff så ger den kulan ett hålrum genom lungorna på 3cm i diameter.

Idag har jag bytt från .222 till .223 och har den här hösten jagat med norma 3,6g blyspets och sako 3,6g blyspets,15 djur fällda utan några som helst problem,men eftersom jag gärna provar nya saker för att få mer erfarenhet så har jag beställt några askar Federal 3,6g Trophy Bonded,även om jag inte tror att den kommer att göra någonting bättre.

Fick idag höra från en som jobbar i vapenbranchen att norma slutat tillverka 15g Vulkan i 9,3x62 pga att folk istället väljer 15g oryx.

Förmodligen så kommer de flesta obondade kulor att gå samma väg så småningom.Tyvär!

Jag har inte upplevt att Bondade kulor är oavsett kaliber den bästa vägen till absolut framgång.

/Micke

Publicerat

Mr Mauser.. Får du genomskott med dessa 2,9 gr kulor? Heter de Varmint så torde det innebära extremt mjuk kula eller nåt.. Läge för Winchester att döpa om sin lilla mördarkula månne?

HerrBerg..

Tror vår gemensamme vän Uffe sköt älg med sina plastspetsar uppe i Dalarna och jag har för mej att det var något knas där, gick inte en kula hel rätt igenom en kviga? Måste nog ha lite hastighet på dessa plastspetsar för att de ska vara bra. Farsan använde dem i sin 30-06 för många år sedan och såvitt jag minns så fungerade de utmärkt. Nu har jag utrustat honom med en drös hemladdade Oryx i stället..

Baugetten klar med licenser och allt?

Mvh!

Publicerat
Mr Mauser.. Får du genomskott med dessa 2,9 gr kulor? Heter de Varmint så torde det innebära extremt mjuk kula eller nåt.. Läge för Winchester att döpa om sin lilla mördarkula månne?

Kulan heter CXP1 Varmint"Rapid expansion or fragmentation on impact"

Får inte genomskott om jag skjuter genom bägge bogarna men väl om jag håller mig bakom bogarna upp mot 100m.

Har hittills inte hittat någon "hel" kula utan bara blysplitter och sönderrivna mantelrester,ofta är det flera utgångshål.

/Micke

Publicerat

Jag tror man ska ta alla dessa skräckexempel på havererade kulor med en nypa salt. Visst händer det att kulor havererar men nånga gången beror det säkert på hinder i kulbanan som skytten inte har sett.

Jag har aldrig upplevt att en kula har havererat och jag har heller aldrig hört talas om det i mina kretsar trots att jag jagar i hop med många som skjuter både med vulcan och alaska.

Däremot så har jag gjort eftersök på rådjur som var påskjutet med norma txp i 30-06. Skottet satt lite långt bak och kulan hade betett sig i princip som en helmantel. Rådjuret gick ur sårlegan efter ca 400 m spårning då det kunde skjutas.

Med en mjukare kula hade det garanterat legat dött!

Publicerat

har gett upp nu kör med 180 gr Mega eller winchester silvertip 180gr beroende på vad som ska jagas

• 1 month later...
Publicerat

Zab.. vidhåller mitt råd, köp på dej lite olika och prova. Välj den som skjuter tätast i din bössa. Alla halvmantalde kulor skjutan i 30-06 fyller sin funktion.

Mr Mauser..

Ok då är jag med. Vart lite förvirrad, folk tjafsar om bonade kulor och vill ha genomskott o fina blodspår vid ev eftersök. Du ska ha stopp på ett specifikt rådjur helst på plats och då torde den beskrivna kulan vara optimal! Har en kompis som skjuter sina rådjur med Sierra Varminter i kal .222 och tja den fäller djuren på plats  ;D

Hörrö, skaffar du en .243:a så kan du ju skjuta älg med den!

;D ;D ;D

Må väl!

/ Rikard

• 3 years later...
Publicerat

Hej!

Har letat lite på forumet och blir mer och mer förvirrad... ;)

Det finns ju så jäkla många varianter på kulor, kalibrar och fabrikat så man blir ju förvirrad av alla svar.

Alltså: Jag ställer en "egen" fråga och får ytterligare svar! :lol:

Har en gammal 30-06 som jag köpt fabriksladdad Norma Vulkan och Norma Jaktmatch till.

Jag har skjutit lite med dessa kulor och skillnaden i hur de slår är inte större än min egen felmarginal på ca 80 - 90 meter och ett sikte med 2,5 ggr förstoring som har "tyska ettan" när man sitter vid ett bord med en kudde under bössan... B) Det finns med andra ord ingen möjlighet för mig med min utrustning att skjuta "hålihål" på 300 m...

En anledning att jag köpte Vulkan är att den inte har bly i spetsen eftersom jag tvingas ta ur kulorna med mantelrörelse ur bössan. En blyspets skulle jag nöta ut innan skott...

Har nu upptäckt att det finns räv på marken jag kan jaga på och tänkte fråga:

Vilken av kulorna skulle ni föreslå till räven?

Jag skjuter alltså inte på 150 m eller så utan under 100 m och båda är vad jag förstått godkända för räv...

Med tanke på om man skulle vilja ha kvar eventuellt ett fint skinn...

Hinner Vulkanen göra ett vulkanhål på utgångssidan tror ni?

Samma fråga gäller snart även för mård då jag (troligen) såg en sådan när jag satt och väntade på "grisen som aldrig kommer"...det är ju snart 1 november.

Alltså; Vulkan, Jaktmatch eller ev. annan kula (fabriksladdad)? (Att byta bössa är inte ett alternativ. -_- )

Tips och idéer mottages tacksamt!

Publicerat

vulkan är fina att skjuta med fast jag tror att vulkan är lite för brutalt för att användas till inskaffning av frugans rävboa men är inte helmantel tillåtet till räven eller har det ändrats