Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

9,3-62 kortad pipa.

Featured Replies

Publicerat

Hej hej alla tokiga bössbärande människor.. =)

Jag har nu under vintern sprungit på en husqvarna 640 med en kortad pipa.

pipan är 50 cm.

o Jag då undrar ni som har mer vetto om detta, om de gör någe skilnad på en bössa med kortad pipa.

Sen så undrar jag vad ni som använder 9,3, och vad ni föredrar för kulor,

Jaa de va väl typ de... =) hoppas på roliga svar.

Publicerat

jag hade en 640 som jag kapade pipan på och jag tyckte balansen blev helt åt skogen.

lite lägre fart blir det ju säkert också men det är inget som märks om man ska vaka kan mynningsflamman lite påtagligare.

Publicerat
pippan är 50 cm.

:D:D:D ursäkta men ändra till pipa ;) om det är bössan du menar :)

Min blaser har 50cm och äldre hva visserligen i 9,3x57 kortade man förr till 43cm utan att tappa något, 62:an kan nog kapas ytterligare utan att tappa något, kulval vet jag inte riktigt men funderar på woodleigh alternativt vulcan.

Publicerat
  • Författare
:D:D:D ursäkta men ändra till pipa ;) om det är bössan du menar :rolleyes:

Min blaser har 50cm och äldre hva visserligen i 9,3x57 kortade man förr till 43cm utan att tappa något, 62:an kan nog kapas ytterligare utan att tappa något, kulval vet jag inte riktigt men funderar på woodleigh alternativt vulcan.

Jaa denna pipa är tydligen förkortad av en vapensmed. så den är snyggt gjord, för jag vet att min andra 640 är grymt bra balanserad o man skjuter bra tät på 150 meter med 18,2 gr oryx. hoppas att denna ej gör sämre.

men den som lever lär få se de. =)

Publicerat

Jag njuter av min 9,3x62 med 47cm pipa - inget problem att kapa ned till 45 cm som är lägsta lagliga gränsen för piplängder på kulvapen för jakt. Man förlorar ingenting i prestanda av betydelse, men mkt i hanterbarhet. Om man vill ha det.

Publicerat
Jag njuter av min 9,3x62 med 47cm pipa - inget problem att kapa ned till 45 cm som är lägsta lagliga gränsen för piplängder på kulvapen för jakt. Man förlorar ingenting i prestanda av betydelse, men mkt i hanterbarhet. Om man vill ha det.

Om man kortar pipan ska man ringa och meddela detta till polisen då det står piplängd på licensansökan?

Publicerat
Om man kortar pipan ska man ringa och meddela detta till polisen då det står piplängd på licensansökan?

Ja det är viktigt, det står inte på licensen men i vapenregistret. När jag skulle kapa på min 9,3a så ringde jag licenstanten först, hon sa att det räckte med att man ringer själv och uppger den nya piplängden. Det är bara så att det stämmer om man blir offer för en kontroll av farbror blå, hur ofta det nu inträffar -_-

Publicerat

Polisen behöver längden endast för utfärdande av EU-vapenpass, såväl av pipa som totalt. För jakt i sverige är det irrelevant så länge man följer naturvårdsverkets regler. För målskytte gäller det dock att man inte ändrar vapnet så att det inte längre är godkänt för de skyttegrenar som är aktuella.

Publicerat

Det är lämpligt att kapa så att man fortfarande har nån cm kvar innan minimåttet, så att man kan åtgärda en kröning som blivit skadad eller liknande i framtiden

Publicerat
  • Författare

post-2881-1237660616_thumb.jpg

När jag sökte licensen på denna bössa så stog de förkortad pippa, så de va redan me.

Kul att höra att de finns andra med korta pipor =) denna är som sagt 50 cm.

För de man får höra av dessa `allvetare`så är det inge bra att den är kortare osv.

så därför va de kul att höra med er andra att de inte har nå betydelse.. =)