Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

eka-kniv swingblade???

Featured Replies

Publicerat

Är lite småsugen på denna kniv. nån som har någon erfarenhet av den? Är den bra eller dålig??

post-3419-1237492228_thumb.jpg

Publicerat

Jag tycker att den är kanon. Jag har ju föregångaren som inte har spärr så den nya måste ju vara bättre.

Publicerat

Tror att det är en bra kniv men knivslidan är för klumpig och plastig tycker jag.

Publicerat

Det lilla jag har använt min så tycker jag att den är klockren, flåsnitten går som en dans!

Det som jag inte gillar riktigt är slidan som är lite bänglig och få ner kniven i,

och även fästanordningen till densamma är lite si sådär enligt mig.

Men mitt råd: löp o köp :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

okej värkar ju lovande :rolleyes:

hur är de med skärpan då? är buköppnaren lätt att skärpa?

Publicerat

Har själv inte skärpt min ännu, men vad jag har hört så är det prima stål och inte några som helst problem att skärpa upp buköppnaren!

Publicerat

Jag har bara kört med biltemas skärpstål ;)

Publicerat

Jag är skitnöjd med min.

Jag använder ett keramiskt bryne på min och den är som ett rakblad :rolleyes:

Publicerat

Är jättenöjd med min!

Buköppnaren funkar kanon, både till att öppna buken med och att lägga flåsnitten med. Körde min tokslö (bladet) innan jag skärpte den första gången. Hade då problem med att få upp skärpan på den. Buköppnaren har jag inte behövt skärpa än.

Kan varmt rekomencdera kniven!

Publicerat

Jag tycker den är kass för att vara tvärtimot <_<

Funktionen med svingblade är ok, men som alla vik in knivar är hygenen ett minus även om den är bättre än en vanlig fällkniv.

Slidan är dålig och svår att rengöra,skulle ha en lös insats som gick att diska. Irriterar mig på att det är bara i knivläget den passar i dessutom då det skulle underlätta hygienen om du exempelvis tog ur med kniven.

Niten som håller fast slidan i bältet har släppt två gånger, tyvärr har jag hittat kniven bägge gångerna. Bältfästet är oflexibelt vilket gör den bänglig och stel att bära. Strappen som ska låsa kniven är mycket svår att knäppa med frysna fingrar eller öht.

Upplever bladet lite för kort och att stålet förvisso är lätt att skärpa men efter en knäled är den som en smörkniv igen. Handtaget är oergonomiskt för ett rent flåmoment.

Har gått tillbaka till kolstålsskniven från 1976 igen, där snackar vi skärpa :)

Publicerat

Jag är oxå skit nöjd med min!

Perfekt att skära flåsnitt med buköppnarn.

Köper du en sådan blir du inte besviken

Mvh Niklas

Publicerat

Klockrent val tycker jag.

Personligen kan jag tycka att den är något stor i både grepp och blad men det kan eventuellt bero på att jag inte har så stora händer..

Publicerat

Köpte en dylik, men itne testat den så mycket. Valde med orange handtag, då jag har en förmåga att glömma mina knivar lite varstans.. B)

Verkar ganska vettig iaf, även om jag inte ännu har tilräcklig praktisk erfarnenhet av den. Kör ju med min F1a som funkar bra i skogen. För flåning och slakt kör jag med Ekas knivsett med bla föregångaren till öppnaren till swinglblade, fast inte fällbar. Riktigt bra vid flåning etc.

Publicerat
Har gått tillbaka till kolstålsskniven från 1976 igen, där snackar vi skärpa B)

En fin årgång! Flera skarpa saker som producerades det året :ph34r:

Publicerat
Slidan är dålig och svår att rengöra,skulle ha en lös insats som gick att diska. Irriterar mig på att det är bara i knivläget den passar i dessutom då det skulle underlätta hygienen om du exempelvis tog ur med kniven.

Niten som håller fast slidan i bältet har släppt två gånger, tyvärr har jag hittat kniven bägge gångerna. Bältfästet är oflexibelt vilket gör den bänglig och stel att bära. Strappen som ska låsa kniven är mycket svår att knäppa med frysna fingrar eller öht.

Upplever bladet lite för kort och att stålet förvisso är lätt att skärpa men efter en knäled är den som en

Att slidan inte är 100 i sin utformning kan jag hålla med om. Just knäppningen är lite besvärlig, det hade varit bättre med en "svängbar" nit mellan bältfästet och sjäva slidan. Men kniven är ett kanonköp.

Publicerat
Har själv inte skärpt min ännu...

Oväntat... Man måste ju kanske använda den till nåt mer än att öppna korvpaketet för att den ska bli slö :ph34r:B)

Funderar på en själv men den verkar bökig att ha med sig som flera upplever.

Publicerat
Jag tycker den är kass för att vara tvärtimot ;)

Funktionen med svingblade är ok, men som alla vik in knivar är hygenen ett minus även om den är bättre än en vanlig fällkniv.

Upplever bladet lite för kort och att stålet förvisso är lätt att skärpa men efter en knäled är den som en smörkniv igen. Handtaget är oergonomiskt för ett rent flåmoment.

Har gått tillbaka till kolstålsskniven från 1976 igen, där snackar vi skärpa ;)

Inte för att vara stöddig, men man kan inte utfärdera en kniv efter två urtagna rådjur heller. Inbillar mig att jag hanterat tillräckligt med klövvilt med min, både egna och andras + lite annat plock, hemslakt m.m. Jag gillar funktionen med buköppnare/flåsnittare men faktum är att den är inte färdigutvecklad och stålet är inte av högsta kvalité. En bra kompromiss kanske, men inget jag köper igen.

Publicerat

Jag är väl lite motvalls gubbe jag oxå..

Har oxå en såndäringa svingblade nån stans i garaget såg jag den sist...

Har iofs alldrig kommit på grejen med dessa prylar.

Vilken skarp kniv som helts gör ju jobbet om man har handlaget lixom.

Lägger flåsnitt öppnar bukar med vilken kniv som helst bara den är vass o det funkar bra för mig.

Har inte provat med machete iofs... ;)

Tycker man bär omkring på tillräckligt med prylar ändå.

O som det påpekats så blir rengörningen knepigare med svingblade.

Publicerat

Har använt en hela säsongen och på det stora hela är jag riktigt nöjd ! Fantastisk att lägga flåsnitt med !

Visst slidan är väl inte den bästa, men hur många gånger på en jaktdag ska den in och ut där ....??? :o

Fördelen är att det inte är nån hårdplast iallafall.

Och som någon skrev så får man ta det lite lugnt med den kring ben. Men den är verkligen lätt att skärpa upp igen!

/Ekebo

Publicerat

Vad jag hört från insatt källa är att stålet är billigt och måste skärpas ofta, annars verkar idéen väldigt bra. Undrar om föregångaren;"Ekbergarn" har bättre stål?

Publicerat
Köpte en dylik, men itne testat den så mycket. Valde med orange handtag, då jag har en förmåga att glömma mina knivar lite varstans.. :huh:

Verkar ganska vettig iaf, även om jag inte ännu har tilräcklig praktisk erfarnenhet av den. Kör ju med min F1a som funkar bra i skogen. För flåning och slakt kör jag med Ekas knivsett med bla föregångaren till öppnaren till swinglblade, fast inte fällbar. Riktigt bra vid flåning etc.

Jag köpte en svart , lär inte hitta den ute på mossen igen...

Nästa gång blir det en orange.

Den var OK de gånger jag hann använda den.

Pb

Publicerat

Jag har inte hunnit använda min swing blade allt för mycket. Men det som jag upplevt hittills har varit med beröm godkänt! Tycker skaftet är greppvänligt och har f´bra fäste (är inte bara hal hårdplast). Både buköppnare och knivblad är vassa så det räcker och blir över (än så länge iaf).

Kompisar med den tidigare modellen hade klagomål om att det gjorde ont i handen vid mycket användande för att det infällda bladet tryckte mot fingrarna. Detta har de nu löst med en liten och smidig spärr.

Den enda nackdelen som jag kan hitta är slidan. Den har aningen dålig passform, känns lite klumpig och är svår att rengöra.

• 2 months later...
Publicerat
Vad jag hört från insatt källa är att stålet är billigt och måste skärpas ofta, annars verkar idéen väldigt bra. Undrar om föregångaren;"Ekbergarn" har bättre stål?

Jag tror du skojar ....

Jag har själv föregångaren (den icke låsbara) och vilken skärpa det är i den !!!!!!

Jag har ännu inte blivit besviken den rekommenderas skarpt.

// JägarNNNNNN

Publicerat
Är lite småsugen på denna kniv. nån som har någon erfarenhet av den? Är den bra eller dålig??

post-3419-1237492228_thumb.jpg

Jag har hört massa bra om den,,men gjorde som vanligt och köpte nåt dyrt och opraktiskt istället "Brusletto" ;)