Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt med blyhagel

Featured Replies

Publicerat

I Förordning (1998:944) om förbud m.m. i vissa fall i samband med hantering, införsel och utförsel av kemiska produkter Står följande att läsa:

Ammunition som innehåller bly

14 a § I denna förordning avses med

ammunition: patroner laddade med hagel eller med kula,

våtmark: ett vegetationstäckt område där vattenytan är nära under, i nivå med eller nära över markytan och där vattennivån tillåts variera med de naturliga säsongsvariationerna, och

jaktstigsskytte: skytte mot målfigurer i terräng. Förordning (2007:988).

14 b § Patroner som är laddade med blyhagel får inte användas

1. vid skytte som inte är jakt,

2. vid jakt på våtmarker, eller

3. vid jakt över grunda delar av öppet vatten. Förordning (2007:988).

Jag undrar helt enkelt:

Vad är våtmark? Var drar man gränsen mot "torra land" och "öppet vatten" Förklaringen i 14a§ kan ju ingen vettig människa förså eller bli lagförd för?

Hur djupt ska det vara för att man ska få använda blyhagel då man jagar över öppet vatten? Definiera "grunda delar"

Jag har skickat 4 mail till NVV fördelade på 1½år och ännu inte fått något svar från dem, tänkte därför att det kunde vara intressant att höra hur Ola resonerar i frågan...

Publicerat

Morn,

frågan hur man juridiskt valt att se på det hela när det gäller blyhagel skall jag med varm hand släppa till Ola. Våtmarksdefintionen kan jag däremot åta mig eftersom jag jobbat en hel del just med strandängar och våtmarker.

Det finns ett antal definitioner av vad som är en våtmark; den som ingår i författningstexten du refererar till är den som man vanligen använder i Sverige, och som exempelvis ligger till grund för Naturvårdsverkets våtmarksinventering. Fullt klart är att sumpskogar och myrar är våtmarker, om vi börjar i den mer torra ändan. Normalt räknar man (NV) också in fuktiga gräsmarker, stränder, småvatten, dammar och gölar. Det finns dock tyvärr ingen "yttre gräns" i den definitionen. Däremot finns det också en mer vidsträckt definition, som används inom Våtmarkskonventionen (Ramsarkonventionen), som Sverige skrev på i mitten av 70-talet. Där definieras våtmarker som allt ut till ett djup av 6 meter vid lågvatten. Vilket onekligen ger ganska mycket större områden...

Publicerat

Vår tolkning, som kanske i och för sig inte rätar ut alla frågetecken finns att läsa i vår jakttidtabell och lyder som följer:

Begreppet våtmark innebär i vissa lägen

gränsdragningsproblem. Därför måste man i första hand

se till syftet med bestämmelsen – att förhindra att främst

sjöfåglar kommer åt blyhagel. Enligt Jägareförbundets

uppfattning bör man i detta avseende betrakta bl a

följande områden som våtmarker. Alla former av småvatten

(viltvatten, märgelgravar, bevattningsdammar, små

sjöar etc), kärr, bäckar, åar och älvar, grunda sjöar (t ex

Tåkern, Hornborgasjön), grunda områden i andra sjöar

och hav samt säsongvis översvämmade områden. Förbudet

gäller även på isbelagd våtmark.

Publicerat

Man kan också svara såhär - ingen vet idag exakt eftersom vi inte har någon vägledande dom på området. Vi kan bara gissa och tycka, och det gör vi, precis i enlighet med vad mina kära kollegor skriver ovan.

Publicerat
  • Författare
Morn,

frågan hur man juridiskt valt att se på det hela när det gäller blyhagel skall jag med varm hand släppa till Ola. Våtmarksdefintionen kan jag däremot åta mig eftersom jag jobbat en hel del just med strandängar och våtmarker.

Det finns ett antal definitioner av vad som är en våtmark; den som ingår i författningstexten du refererar till är den som man vanligen använder i Sverige, och som exempelvis ligger till grund för Naturvårdsverkets våtmarksinventering. Fullt klart är att sumpskogar och myrar är våtmarker, om vi börjar i den mer torra ändan. Normalt räknar man (NV) också in fuktiga gräsmarker, stränder, småvatten, dammar och gölar. Det finns dock tyvärr ingen "yttre gräns" i den definitionen. Däremot finns det också en mer vidsträckt definition, som används inom Våtmarkskonventionen (Ramsarkonventionen), som Sverige skrev på i mitten av 70-talet. Där definieras våtmarker som allt ut till ett djup av 6 meter vid lågvatten. Vilket onekligen ger ganska mycket större områden...

Tackar för den utläggningen! Jag är nöjd och köper förklaringen...

Man kan också svara såhär - ingen vet idag exakt eftersom vi inte har någon vägledande dom på området. Vi kan bara gissa och tycka, och det gör vi, precis i enlighet med vad mina kära kollegor skriver ovan.

Jag vet att det finns en hovrättsdom som är några år gammal, där man friade jägarna för att man inte kunde klargöra våtmarksbegreppet.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.