Publicerat Mars 20, 200917 yr hej, vet ni någon bra litteratur om vildsvin, och ev jakt. vad jag främst är ute efter är att få större kunskap om arten och deras sociala samt geografiska beteenden osv. huvudfokus ska alltså vara kunskap/viltvård, inte jakten. mvh Kalle
Publicerat Mars 20, 200917 yr Jag har Mikael Thams bok " Vildsvin - beteende och jakt" Som jag tycker är bra sen är det ju en hel del om just jakt på vildsvin i den också men även om vildsvin hur dom lever osv. Det står även ëndel råd om förvaltning. Sen har ju Jägareförbundet gjort en bok också. HAr inte den men har dom om kronvilt och Dovvilt och dom är bra inte så mkt detaljer men täcker många områden och sen är det mkt och många fina bilder det är dom 2 böcker som jag tycker är bäst tycker jag
Publicerat Mars 20, 200917 yr Författare Jag har Mikael Thams bok " Vildsvin - beteende och jakt" Som jag tycker är bra sen är det ju en hel del om just jakt på vildsvin i den också men även om vildsvin hur dom lever osv. Det står även ëndel råd om förvaltning.Sen har ju Jägareförbundet gjort en bok också. HAr inte den men har dom om kronvilt och Dovvilt och dom är bra inte så mkt detaljer men täcker många områden och sen är det mkt och många fina bilder det är dom 2 böcker som jag tycker är bäst tycker jag jag tackar så mycket! kalle
Publicerat April 3, 200917 yr Åteljakt "vildsvinsjakt vid åtel" är en mycket bra och berättande bok med många bilder som får en att längta efter att göra foderplats , bygga vakplatser samt jaga grisen. En bok man gärna bläddrar i om & om igen. Kan varmt rekommendera den ! / Vakjägaren.
Publicerat April 6, 200917 yr Det finns alldeles för dålig kunskap om svenska vildsvin vad gäller det du är ute efter, tyvärr. Svensk vildsvinsekologisk forskning är ännu i sin linda och vi får nog vänta ett tag innan det finns bra och pålitlig litteratur. Det som skrivits redan refererar ofta till egna erfarenheter och utländska rön som dessvärre inte alltid överrensstämmer med svenska verkliga förhållanden. Det som skrivits är dock kul och intressant läsning, men man kan inte ta det som studie-/vetenskapslitteratur. Vi får se vad som händer i framtiden!
Publicerat April 7, 200917 yr Författare Det finns alldeles för dålig kunskap om svenska vildsvin vad gäller det du är ute efter, tyvärr. Svensk vildsvinsekologisk forskning är ännu i sin linda och vi får nog vänta ett tag innan det finns bra och pålitlig litteratur. Det som skrivits redan refererar ofta till egna erfarenheter och utländska rön som dessvärre inte alltid överrensstämmer med svenska verkliga förhållanden. Det som skrivits är dock kul och intressant läsning, men man kan inte ta det som studie-/vetenskapslitteratur. Vi får se vad som händer i framtiden! menar du då tex att boken skriven av mikael tham inte är korrekt med avseende på fakta eller menar du att det är för tunnt? det oroar i såfall för jag tycker den var allt som oftast kort och koncis. inga fladdrande utlägg som det ofta är. mvh Kalle
Publicerat April 7, 200917 yr Lite lustigt tycker jag nog det är.. Varför skulle svinen va annorlunda här än tex tyskland? Men det är som det alltid är med oss svenskar.. Oavsett om det är hundar, vildsvin eller va faen som så kan de ju omöjligen va likadant som det är på andra sidan sjön.. Typ alla hundraser som kommer in så ska vi ändra på jaktprov osv för som det heter svenska förhållanden.. En grej som alltid blir diskution ang grisarnas framfart är om deras bökande ger rötskador på skogen. Hör allt möjligt, boskap ska ju inte gå o trampa sönder rötterna då blir det röta osv. Måste bli likadant med gris enl många. Men hur det än är så måste sådana iaktagelser finnas på alla andra håll där det finns gris för nog har de väl granplanteringar o skog i tex tyskland? Där måste ju nån fakta redan tagits fram ang tex detta?? Skulle va väldigt bra o få reda på fakta o inte en massa åsikter...
Publicerat April 7, 200917 yr Det är inte lätt det här med vilda djur och viltbiologi... Ta älgen som exempel, vi måste ha lagt ned hundratals miljoner på forskning om älg i Sverige och ändå upptäcker vi nästan varje år nya saker som ganska drastiskt omkullkastar vår förvaltning och tro. Se bara på senaste årens rön om brunst och brunsttid samt tjurarnas funktion i en älgstam. Ser vi sen till vildsvinen så har vi knappast lagt ned ens 10 miljoner, så av naturliga skäl vet vi väldigt lite. Vi har haft två egentliga forskningsprojekt i Sverige i modern tid, ett i Sörmland och ett i Skåne. Tittar man på resultaten så upptäcker man ganska stora skillnader. Om skillnaderna beror på geografin eller det faktum att de gjordes med några års mellanrum lär vi aldrig få veta. Vildsvinen är också i en extrem expansionsfas vilket säkert påverkar deras beteende och biologi. Dessutom pratar vi om ett flockdjur som är extremt anpassningsbart genom bland annat sitt flockbeteende och snabba reproduktion. Ser vi t ex till Tyskland så händer där massor hela tiden på grund av förändringar i odlingskulturen, klimatet och gud vet vad. Det går antagligen lika fort här men vi har ärligt talat inte riktig koll. Givetvis har vi massor att lära av andra länder med god erfarenhet av vildsvin men man ska alltid vara kritisk i sin granskning och den dag man slutar vara nyfiken blir man snabbt förbisprungen. I mina ögon borde en god del av den energi som läggs på att oroa sig för vildsvinens expansion idag istället läggas på att ta reda på fakta. Jag skulle ärligt talat skämmas om jag jobbade på NV eller någon annan statlig institution då jag upptäckte att nästan all svensk vildsvinsforskning är gjord att ett Jägareförbund och ett Lantbrukarförbund med medlemspengar...
Publicerat April 7, 200917 yr "Det vi vet minst om är vildsvinets beteende. Varför det är så svårt att lära sig det, beror på många olika omständigheter, beroende i vilken biotop du jagar, antal grisar, åldersfördelning, klimat, fodertillgång och jakt. Ett generellt beteende som stämmer överallt går nog aldrig att fastställa" Slut citat! Därför kan vi inte heller förkasta några som helst undersökningar om grisarna, eftersom de är så otroligt anpassningsbara i de olika miljöer de lever. Även områden av samma karaktär, skiljer det sig ibland markant, som i ovan skrivna citat! Nej, vi har mycket kvar att lära oss, och att komma fram till ett "facit" om vildsvinets liv, tror jag aldrig vi gör. Kanske är det just därför grisjakten är så spännande!
Publicerat April 7, 200917 yr Författare var fasen tog inlägget vägen som jag skrev innan frontier? nåja, jag skrev ngt liknande hans inlägg. vi människor ändrar djurens biotoper löpande, så det kommer aldrig att vara statiska förhållnden, därför kan det vara bra trots allt att läsa olika böcker kanske.
Publicerat April 8, 200917 yr var fasen tog inlägget vägen som jag skrev innan frontier?nåja, jag skrev ngt liknande hans inlägg. vi människor ändrar djurens biotoper löpande, så det kommer aldrig att vara statiska förhållnden, därför kan det vara bra trots allt att läsa olika böcker kanske. NS: Jag skriver under på ovanståendes uttalanden och kommentarer. Mer info behövs och då i olika landskap - vi har ju gris i ren skogsmark, i brutna landskap, i byar och snart kanske även i fjällen! :-) Och visst borde NV göra något.
Publicerat April 8, 200917 yr Författare NS: Jag skriver under på ovanståendes uttalanden och kommentarer. Mer info behövs och då i olika landskap - vi har ju gris i ren skogsmark, i brutna landskap, i byar och snart kanske även i fjällen! :-) Och visst borde NV göra något. NV inte bara borde göra något utan ska väl, det är inom deras åtagande. det var någon mindre smart som flyttat grisar till sälen nu när jag var där med motiveringen att vargen och grisen inte kommer överens. jag kunde inte hålla mig och sa i affären till en som pratade på att han förmodligen får värre hund och tomtbekymmer med grisarna än vargen. Dom bara glodde på den dumma skåningen... lycka till sa jag, se till att skaffa lås på potatisåkern sa jag och gick. stackars grisar, inte fan har dom bett om att få frysa som fan hela vintern.
Publicerat April 8, 200917 yr JO.. visst har ni rätt. Kunskap är alldrig en tung börda o bära. Men ibland känns det som en del grejer utreds o forskas på lite väl mycket. Hur mycke behöver vi egentligen veta? Vissa saker läggs ofantliga summor på i forskning. Andra får inga anslag alls. Helt offtopic nu,.,. men kul.. Hade en liten diskution med en kille idag ang grisarnas framfart. Problem med bök på tomten.. Hänga med ström sa jag är det enda som verkligen hjälper. Nä sa gubben de har de försökt med men grisarna backar genom elstängslet serru... Jag gav sedemera upp... Snacka om smarta grisar.. Kan ju va nått o forska på om grisen tål ström i arslet bättre än där fram..
Publicerat April 9, 200917 yr NS: Jag skriver under på ovanståendes uttalanden och kommentarer. Mer info behövs och då i olika landskap - vi har ju gris i ren skogsmark, i brutna landskap, i byar och snart kanske även i fjällen! :-) Och visst borde NV göra något. Och inte någonstans är grisarnas beteende lika! En storskalig forskning från alla typer av miljöer från söder till norr, är så omfattande och ekonomiskt betungande att det aldrig är möjligt att genomföra. Men detta är ändå inte tillräckligt då man även måste ta hänsyn till alla de faktorer som spelar in, som jag citerade i ett tidigare inlägg.
Publicerat April 9, 200917 yr Tror många försöker göra svinet till nåt det egentligen inte är, nämligen ett komplicerat vilt att förvalta bara för att det är nytt i stora delar av sverige. Vad är det som är så svårt frågar jag mig ödmjukt? Svinen, väl etablerade, klarar oerhört hård avskjutning så länge huvudet är med. Det krävs förhållandevis stora arealer för helhetsgreppet "förvaltning" - och tillhörande samsyn. Det är väl det som är komplicerat i min värld. Vad är målet med förvaltningen, att skjuta max med gris eller att leva i symbios med intressenterna utanför själva jakten? När vi sedan har begränsat med inhemsk forskning existerar växer det upp egna sanningar i varje landskap. Bokskog vs granskog. Öppna landskap vs skogsmark. OK, nyansskillnader finns nog, men länder som Litauen, Lettland och Estland, Polen och Tyskland har alla dessa biotoper också, de tre första identiskt klimat dessutom. Dags att någon tar det helhetsgreppet för en bok kanske?
Publicerat April 9, 200917 yr Tror många försöker göra svinet till nåt det egentligen inte är, nämligen ett komplicerat vilt att förvalta bara för att det är nytt i stora delar av sverige.Vad är det som är så svårt frågar jag mig ödmjukt? Svinen, väl etablerade, klarar oerhört hård avskjutning så länge huvudet är med. Det krävs förhållandevis stora arealer för helhetsgreppet "förvaltning" - och tillhörande samsyn. Det är väl det som är komplicerat i min värld. Vad är målet med förvaltningen, att skjuta max med gris eller att leva i symbios med intressenterna utanför själva jakten? När vi sedan har begränsat med inhemsk forskning existerar växer det upp egna sanningar i varje landskap. Bokskog vs granskog. Öppna landskap vs skogsmark. OK, nyansskillnader finns nog, men länder som Litauen, Lettland och Estland, Polen och Tyskland har alla dessa biotoper också, de tre första identiskt klimat dessutom. Dags att någon tar det helhetsgreppet för en bok kanske? Krävs nog en väl så samlad kunskap innan det blir aktuellt.
Publicerat April 9, 200917 yr Krävs nog en väl så samlad kunskap innan det blir aktuellt. Säger du det