Hoppa till innehåll

Kan hunden ha fått noskvalster?


Kristin

Recommended Posts

Jag funderar på om kopoven har fått noskvalster. Han fnyser och frustar väldigt mycket. Fnysningarna låter likadant som när en människa fnyser (när man tar ett djupt andetag och andas ut genom näsan), frustningarna är svåra att beskriva. Ibland nyser han också.

Till saken hör att han "alltid" har gjort detta, sedan vi hämtade honom vid 9 veckors ålder. Nu är han snart 11 månader. När han får spåra efter utlagda spår så går det jättebra och han hittar alltid rätt, men de spåren är korta och tar bara någon eller ett par minuter att gå. Han nosar väldigt mycket på allt så det verkar ju inte vara något större fel på luktsinnet ^_^ Kan han ha noskvalster ändå eller kan det bero på något annat? Självklart finns möjligheten att han bara är sådan som individ, men det vore himla synd om luktsinnet är dåligt när han ska få börja jaga <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på om kopoven har fått noskvalster. Han fnyser och frustar väldigt mycket. Fnysningarna låter likadant som när en människa fnyser (när man tar ett djupt andetag och andas ut genom näsan), frustningarna är svåra att beskriva. Ibland nyser han också.

Till saken hör att han "alltid" har gjort detta, sedan vi hämtade honom vid 9 veckors ålder. Nu är han snart 11 månader. När han får spåra efter utlagda spår så går det jättebra och han hittar alltid rätt, men de spåren är korta och tar bara någon eller ett par minuter att gå. Han nosar väldigt mycket på allt så det verkar ju inte vara något större fel på luktsinnet ^_^ Kan han ha noskvalster ändå eller kan det bero på något annat? Självklart finns möjligheten att han bara är sådan som individ, men det vore himla synd om luktsinnet är dåligt när han ska få börja jaga <_<

Hunden kan absolut ha noskvalster, även om nysningarna också kan bero på något annat. När min jycke fick noskvalster så frustade och nös han en del, men det tydligaste symptomet var att han sprang rakt in bland fåglarna som han egentligen skulle stå för. Han kände helt enkelt inte var de fanns.

Åk till vet med hunden och be dem kolla upp honom. Noskvalster är lättbehandlat men det är lika bra att kolla så det inte är något annat som orsakar din hunds problem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare, visst kan det vara noskvalster, åk till vet å få ett expertutlåtande.

Mvh. Robban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Behandla mot noskvalster så kommer han garanterat sluta nysa, det brukar fungera att spåra ett tag när dom har kvalster. Men sen när dom börjar bli varm efter ett tag så brukar det spåra ur rätt så rejält.

Även om det inte skulle vara noskvalster utan några andra typer så har dom endå ingenting i snoken att göra på din hund

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Jag ska meddela ägaren detta. Skulle det visa sig vara noskvalster så lär vi få behandla drevern också, för noskvalster smittar lätt om jag har förstått saken rätt? Kan katter smitta hundar med noskvalster?

Konstigt nog har drevern jagat riktigt bra under hösten så de eventuella noskvalstren måste ha kommit under vintern i så fall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukar behandla mina hundar varje år innan jakten och en sväng senare på hösten, dom gånger man har glömt bort har man fått ångra.

Noskvalster är väldigt vanligt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En tanke kring detta med att behandla "utifall att" :

Jag som är livrädd för restistens mot allt möjligt i dagens läge (bakteriestammar/parasiter etc) skulle kanske hellre välja att göra ett test innan behandling, för det är ändå ett starkt gift vi stoppar i dem i fråga om t.ex. avmaskningsmedel. Visst går det enkelt att konstatera noskvalster hos veterinären - eller är det jag som är svamlig? <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En tanke kring detta med att behandla "utifall att" :

Jag som är livrädd för restistens mot allt möjligt i dagens läge (bakteriestammar/parasiter etc) skulle kanske hellre välja att göra ett test innan behandling, för det är ändå ett starkt gift vi stoppar i dem i fråga om t.ex. avmaskningsmedel. Visst går det enkelt att konstatera noskvalster hos veterinären - eller är det jag som är svamlig? <_<

Ofta brukar vet prova behandla direkt med interceptor (tror dom heter det) för vanligtvis är det noskvalster vid dessa symptom. För att fastställa kvalster tror jag de brukar spola ur nosen och undersöka det som kommer ut, och detta är väl inte allt för trevligt för hunden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ofta brukar vet prova behandla direkt med interceptor (tror dom heter det) för vanligtvis är det noskvalster vid dessa symptom. För att fastställa kvalster tror jag de brukar spola ur nosen och undersöka det som kommer ut, och detta är väl inte allt för trevligt för hunden.

Okej, ja då kostar det mer än det smakar förstås.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej, ja då kostar det mer än det smakar förstås.

Det är lite klurigt det här med noskvalster. Dels är de ytterst svåra att påvisa på klinik - man måste sedera hunden och skölja näshålan från svalget och fram, och sedan försöka hitta de små gynnarna. Inte många gör det. Man anser även att de flesta hundar bär på dem men långt ifrån alla visar symptom - det handlar således om individuell känslighet och andra faktorer såsom nedsättning av lokalt eller allmänt immunförsvar vilket gör att hunden blir påverkad. Det händer att valpar visar symptom tidigt, men i det läget är det bra att utesluta annat, vilket ni redan diskuterat. Det kan vara en lokal förslappning eller förtjockning av slemhinnan i näsan, allergi, missbildning eller annat. Och som ni sade - ofta är det en snabb undersökning och sedan behandling med till exempel Interceptor som gäller. Dock är vi vets lite restriktiva med att bara skriva ut mediciner bara sådär och framför allt inte till jägare som behandlar rutinmässigt inför varje säsong. Det är just i sådana fall som risken för resistens ökar och det gläder mig att se att en del djurägare tänker i de banorna! Många av oss försöker få bort rutinmässig användning av läkemedel när indikationen kanske inte ens finns där. Och som sagt, de flesta hundar är infekterade redan och efter behandling är det inte ovanligt att infektionen kommer tillbaka.

lite matnyttigt från jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vet-jonas: Tack för informationen, alltid kul att lära sig något nytt. :)

Du rekommenderar alltså inte att man ger Interceptor slentrianmässigt innan jakten?

PS. Veterinärerna gillar nog mig, som t.o.m. kräver bakterieodling vid minsta lilla öronklåda :D har nämligen haft en hund med dåligt immunförsvar, demodex m.m., därav nojorna. :blush::D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vet-jonas: Tack för informationen, alltid kul att lära sig något nytt. B)

Du rekommenderar alltså inte att man ger Interceptor slentrianmässigt innan jakten?

PS. Veterinärerna gillar nog mig, som t.o.m. kräver bakterieodling vid minsta lilla öronklåda :D har nämligen haft en hund med dåligt immunförsvar, demodex m.m., därav nojorna. :unsure::D

Tackar själv. Nej, det är som med de flesta åkommor, inkl. parasiter. Ju mer slentrianmässig användning - ju mer risk för resistens. Redan nu börjar man se tecken på resistens hos till exempel nöt och får mot ivomec - det bästa antiparasitära medel som någonsin upptäckts. Och saken är den att forskningen kring läkemedel hos djur är så liten och det är inte många nya medel som kommer ut. Så de som finns är de som vi har - utan dem är vi chanslösa och då blir djuren lidande. Först en korrekt diagnos - sedan behandling. Det är många länder nere på kontinenten som redan förbrukat ett flertal medel som i Sverige fortfarande fungerar, tack vare uppmärksamma djurägare och återhållsamma veterinärer. Men man kan inte generalisera - det finns visst rötägg både bland veterinärer och djurägare.

Och det glädjer mig att höra att du efterfrågar odling vid öronproblemen - hoppas det även innefattar svamp! :-)

Eftersom i princip alla hundar anses bära på kvalstrena året om men så få blir sjuka av dem är det bara dumt att slentrianmässigt ge medel till dem. Då sabbar man på sikt för dem som verkligen behöver det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...