Publicerat Mars 21, 200917 yr Nu har jag grejat med prylarna igen. Nockläget är borta och jag har bara loopen kvar. Papperstestet är perfekt. Jag har limmat på en rundstav och fixat alla kanter i greppet. Det skall bara centrera perfekt mellan tum- och pekfingerbasen. Det övre hjulet som var snett berodde på att den ena delen av kabeln var tvinnad sex till sju varv extra (bra jobbat Bear ! ) . Mitt nya TruGlo med singelpinne fungerar perfekt men....!!! Varför står siktet en cm till vänster om strängen ! Jag träffar bra hela tiden. Det är ok har jag fått höra. Det blir så med wiskerbisciten. Träffar du på samma ställe hela tiden så bry dig inte. Ja, men jag har en kompis som skjuter bra. Han har tävlat mycket och är grymm ! När han skjuter min båge träffar han naturligtvis två dm till höger (där jag också borde träffa), ler och skakar på huvudet lite och förklarar att så här skall det inte vara. Det sitter i handladen förstår du. Fan, jag blir tokig ! Det är inte lätt att göra det här perfekt. Desutom är jag lite besatt av att åstakomma en perfekt pilflykt med optimal penetrering. Det går ju inte om jag skjuter snett så här. Lade föresten nästan ner min första troffe' i går. Stod ute och sköt och hade hängt upp säcken inne i garaget. Det flög omkring mycket kråkor och vi har ofta rådjur på tomten. I en vindby vinglade jag till och missade säcken med några cm. Där var bara ett hål i väggen. Kände att nervositeten steg. På andra sidan, i boden, hänger cyklarna och skidorna på väggen. På väg runt garaget viste jag inte om jag skjutit en 20.000 kronors landsvägsracer eller ett par klasiska längdskidor. Fan, det hade varit jobbit att förklara för Malin att: -"jo, äskling jag måste nog köpa en ny ram till cykeln....." Klarade överröret på racern med en och en halv centimeter. Kan föresten rekomendera limmet (Saunders NPV Arrow mate cement) jag köpte av Lasse på IL-produkter. Efter att ha passerat två spånskivor med lite isoliering mellan såg fenorna för jäkliga ut men satt fortfarande lika bra som innan spånskivesnedträffen.
Publicerat Mars 22, 200917 yr Nu har jag grejat med prylarna igen. Nockläget är borta och jag har bara loopen kvar. Papperstestet är perfekt. Jag har limmat på en rundstav och fixat alla kanter i greppet. Det skall bara centrera perfekt mellan tum- och pekfingerbasen. Det övre hjulet som var snett berodde på att den ena delen av kabeln var tvinnad sex till sju varv extra (bra jobbat Bear ! ) . Mitt nya TruGlo med singelpinne fungerar perfekt men....!!! Varför står siktet en cm till vänster om strängen ! Jag träffar bra hela tiden. Det är ok har jag fått höra. Det blir så med wiskerbisciten. Träffar du på samma ställe hela tiden så bry dig inte. Ja, men jag har en kompis som skjuter bra. Han har tävlat mycket och är grymm ! När han skjuter min båge träffar han naturligtvis två dm till höger (där jag också borde träffa), ler och skakar på huvudet lite och förklarar att så här skall det inte vara. Det sitter i handladen förstår du. Fan, jag blir tokig ! Det är inte lätt att göra det här perfekt. Desutom är jag lite besatt av att åstakomma en perfekt pilflykt med optimal penetrering. Det går ju inte om jag skjuter snett så här. Lade föresten nästan ner min första troffe' i går. Stod ute och sköt och hade hängt upp säcken inne i garaget. Det flög omkring mycket kråkor och vi har ofta rådjur på tomten. I en vindby vinglade jag till och missade säcken med några cm. Där var bara ett hål i väggen. Kände att nervositeten steg. På andra sidan, i boden, hänger cyklarna och skidorna på väggen. På väg runt garaget viste jag inte om jag skjutit en 20.000 kronors landsvägsracer eller ett par klasiska längdskidor. Fan, det hade varit jobbit att förklara för Malin att: -"jo, äskling jag måste nog köpa en ny ram till cykeln....." Klarade överröret på racern med en och en halv centimeter. Kan föresten rekomendera limmet (Saunders NPV Arrow mate cement) jag köpte av Lasse på IL-produkter. Efter att ha passerat två spånskivor med lite isoliering mellan såg fenorna för jäkliga ut men satt fortfarande lika bra som innan spånskivesnedträffen. Tjena Johan! Lite råd på vägen! Så länge du träffar det du siktar på och fältspets och jaktspets grupperar lika på 30-40 meter så är det inga fel på ditt skytte eller prylarna. På somrarna brukar jag faktiskt finlira och få jaktspets och fältspets att skjuta lika på 70 meter. Jag har övergett papperstestet för flera år sedan. Ibland kan jag göra det mest för att visa nya skyttar att det finns. Som bågjägare är papperstestet fullständigt ointressant. Det intressanta är att få en intrimning som tillåter dig att skjuta båda spetstyperna lika. Mitt sikte står också lite till sidan om strängen. Det har inte bara med whisker biscuit att göra. Jag hade likadant med muzzys fallhylla också. Många gånger har det att göra med hjulens utformning och placering i lemklykorna. Greppet om handtaget på bågen är mycket viktigt. Greppar du olika så kan du ge dig på att du träffar olika också. Det är här din skjutstil och hur van du är som skytt kommer in. En van skytt känner direkt om greppet blir olika mellan pilarna. Man kan customisera greppet för att underlätta handisättningen och på så sätt underlätta att få samma grepp om bågen varje gång. Jag har inte haft några problem med min Bear båge och har aldrig behövt fila på någon handtag. På min Mathews bytte jag till trägrepp. Men det var mest för att trägreppet är snyggare än plast. Om din kompis träffar annorlunda med din båge än vad du gör så är det ganska naturligt. En intrimmad båge är ju för fasen mer personlig än vad frugan/tjejen är. Syftet med intrimning av bågen är att kompensera/anpassa allt till just dig och din kropp. Så du har ingen större hjälp av att låta någon annan skjuta in grejorna åt dig. Grejorna ska skjutas in av dig för dig. Att din kompis träffar bra är bara ett bevis på att hans skytteform är bra och att han göra allt lika i sitt skytte pil efter pil. Numrera dina pilar. Då ser du om det är en och samma pil som hela tiden avviker från samlingen. Då kan man anta att det är fel på just den pilen. Ring mig om det är mera funderingar du har. Det är synd att du bor så långt från mig annars hade jag kunnat erbjuda mer hjälp än bara via telefon eller forumet. Sen har jag ytterliggare ett råd som jag brukar ge mina "lärlingar". Skjut mer och skruva mindre. Om du har fått till ovanstående trimning med jaktspets/fältspets, så är det sen bara att släppa pil och få lite rutin på sitt skytte som gäller. Jag har sett en tendens bland nya skyttar att de vill gärna skruva på prylarna när det går lite dåligt med skyttet. Men man kan inte köpa/skruva sig till träffsäkerhet. Det måste man jobba sig till genom att just skjuta mycket. Att skjuta mängdträning på tavla är mycket bra. Notera även resultatet så har man lite statistik att gå på. Ta en titt på Internetcupen på detta forum.
Publicerat Mars 22, 200917 yr Hej Johan! Jag tycker du ska fortsätta skjuta papperstesten när du trimmar dina grejer! Varför? Jo, du får snabbt ett kvitto på om något är galet istället för att gissa om pilen flyger konstigt i luften! Att ha en pil som slänger med bakdelen i luften när den lämnar bågen gör att du kommer tappa både fart och energi. En annan sak du bör hitta är bågens så kallade "center shot". Ta en 90 graders vinkel och lägg plant på utsidan stocken och markera vart på den vinklade delen strängen tar. Nocka en pil och gör om samma procedur men vänd vinkel så den är framför bågen så du ser vart du har strängmärket i förhållande till pilen. Märket bör hamna rakt ovanför pilen eller max 3/16 tum (4.76 mm) till vänster om du har en högerbåge. Detta gör att pilen kommer gå exakt rakt ur bågen med minimal energi- och fartförlust som följd! Det finns speciella laser "mätare" för att hitta bågens center shot om man nu vill göra det lite lättare men dyrare för sig. Blir man tvungen att flytta pilhyllan allt för långt ifrån denna inställning så bör man nog se över pilarnas spine eller byta vikt på spetsen. OM man nu vill lägga ner tid och energi för att kanske lyckas få jakt- och fältspets att gå "hål i hål" är det ju bara att gratulera! Men eftersom 90% av tiden går ut på att skjuta tavelspets, varför lägga ner så mycket tid för att uppnå detta? Utan skjut in med fältspets och träna med dem, ska man åka och jaga så skjuter man in med jaktspets! Det behövs inte så många pilar förens man är inskjuten med jaktspets. En jaktspets med utfällbara blad är nog betydligt lättare att få att gå "hål i hål". Själv tycker jag det är den lates väg till en perfekt pilgång! En annan grej du bör kolla på är ju hur jaktspetsen "spinner". Skruva i en jaktspets och snurra den på fingertoppen för att känna om den wobblar. Gör den det, så värm runt insatsen så att du kan vrida spets och insats. Vrid lite, prova spinna igen.. Upprepa detta tills du känner att spetsen slutat wobbla! För att citera Farbror Barbro: -"Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet!" I detta fallet den perfekta pilgången..
Publicerat Mars 22, 200917 yr Skjuter ni inte några barskaft när ni trimmar? Tittar man på Eastons Guide när det gäller trimning så är barskaft överkurs om du skjuter comp med releaser! Att skjuta barskaft verkar mer vara för fingerskyttar (oavsett båge) enligt dem. Men visst finns det säkert dem som kör barskaft och releaser vid intrimning..
Publicerat Mars 22, 200917 yr Allt vad laser och pappertest heter kan man kringå genom att ha en uppsättning kvalitetspilar och jaktspetsar. Är alla spetsar rakt monterade och pilarna ok i övrigt så är det bara ut och skjuta. När du väl trimmat in din båge så att jaktspetsar och fältspetsar skjuter lika på alla avstånd så är din båge i trim. De andra trimningsmetoderna är bara ett sätt att kränga på folk prylar som de egentligen inte behöver. Efter att ha skjutit så länge som jag gjort känner jag inget behov av att köpa nån laser eller andra specialverktyg för att få reda på om min båge skjuter bra och att pilgången är perfekt. En pil med en jaktspets är garanterat den bästa avslöjaren av taskig pilgång. Har du inte bra pilgång så kommer dina jaktspetsar aldrig att gruppera som dina fältspetsar. Men gillar man prylar så ska man givetvis gå den långa vägen och köpa på sig varenda specialverktyg som man tror kan hjälpa dig att skjuta bättre. Jag vet att det enda som hjälper är träning och ovanstående enkla intrimning är mer än nog. Resten av pengarna spar jag till min kommande älgjakt i Kanada. Fick iallafall ihop 286 poäng av 300 idag när vi sköt internetcupen. Då har jag inte trimmat med annat än att pilen på whisker biscuit hyllan ställs 90 grader i förhållande till strängen och att angreppsvinkeln är jämt skägg från pilhylla till spets. Om du sen tror att du behöver mer "avancerade" trimningsmetoder så är det bara att prova.
Publicerat Mars 22, 200917 yr Men eftersom 90% av tiden går ut på att skjuta tavelspets, varför lägga ner så mycket tid för att uppnå detta?Utan skjut in med fältspets och träna med dem, ska man åka och jaga så skjuter man in med jaktspets! Det behövs inte så många pilar förens man är inskjuten med jaktspets. Nja, för mig är det nog nästan tvärtom. Kanske inte att man skjuter 90% jaktspets. Men fifty fifty blir det på en säsong. Tränar otroligt mycket med just jaktspetsar. Detta för att avdramatisera skyttet med jaktspets. Till slut blir det normalt att skjuta jaktspets. Ethafoam är ju förhållandevis billigt material. Om man köper direkt från fabrik. Köper man via detaljhandeln så kan man lätt tro att man köper guld. Som bågjägare gör man nog rätt i att träna mycket med jaktspetsar. Jag tror man har igen det i slutändan. Är man mest intresserad av att skjuta 3D och kanske åker på jaktresa vart 5 år, så kan man hålla sig till fältspetsar. 3D djur ska man självklart skjuta med fältspets. Dessa är så pass dyra att man snackar om kapital förstöring att skjuta en jaktspets i dom.
Publicerat Mars 22, 200917 yr Allt vad laser och pappertest heter kan man kringå genom att ha en uppsättning kvalitetspilar och jaktspetsar. Är alla spetsar rakt monterade och pilarna ok i övrigt så är det bara ut och skjuta.När du väl trimmat in din båge så att jaktspetsar och fältspetsar skjuter lika på alla avstånd så är din båge i trim. De andra trimningsmetoderna är bara ett sätt att kränga på folk prylar som de egentligen inte behöver. Efter att ha skjutit så länge som jag gjort känner jag inget behov av att köpa nån laser eller andra specialverktyg för att få reda på om min båge skjuter bra och att pilgången är perfekt. En pil med en jaktspets är garanterat den bästa avslöjaren av taskig pilgång. Har du inte bra pilgång så kommer dina jaktspetsar aldrig att gruppera som dina fältspetsar. Men gillar man prylar så ska man givetvis gå den långa vägen och köpa på sig varenda specialverktyg som man tror kan hjälpa dig att skjuta bättre. Jag vet att det enda som hjälper är träning och ovanstående enkla intrimning är mer än nog. Resten av pengarna spar jag till min kommande älgjakt i Kanada. Fick iallafall ihop 286 poäng av 300 idag när vi sköt internetcupen. Då har jag inte trimmat med annat än att pilen på whisker biscuit hyllan ställs 90 grader i förhållande till strängen och att angreppsvinkeln är jämt skägg från pilhylla till spets. Om du sen tror att du behöver mer "avancerade" trimningsmetoder så är det bara att prova. Det spelar ju ingen roll om jag har världens bästa pilar och jaktspetsar om angreppsvinkeln inte är ok! Då kommer pilarna att sitta runt hela tavlan som bäst.. Angreppsvinkeln kollar man ju med en sån vinkel jag skrev om. Eller om man nu har råd och måste ha en "laser vinkel testare" bara för att det finns en sån.
Publicerat Mars 22, 200917 yr Det spelar ju ingen roll om jag har världens bästa pilar och jaktspetsar om angreppsvinkeln inte är ok!Då kommer pilarna att sitta runt hela tavlan som bäst.. Angreppsvinkeln kollar man ju med en sån vinkel jag skrev om. Eller om man nu har råd och måste ha en "laser vinkel testare" bara för att det finns en sån. Nu vet jag inte riktigt om råden vi ger på denna sida ska riktas till någon som aldrig sett en compoundbåge eller om vi ska förutsätta att de åtminstone har lite baskunskaper i baggaget när man vill prata om intrimning av sin utrustning. Man behöver inte ens en vinkel för att korrekt kunna ställa in angreppsvinkel. Det räcker med att ha en pil utan fenor. 1. Nocka på en pil på strängen. 2. Placera en pil utan fenor dikt emot siktfönstret i bågen. Kolla så att avståndet ute vid spetsen är lika stort som avståndet längst inne mot pilhyllan. Sen är det bara ut och skjuta jaktspetsar och fältspetsar. Att börja mäta med skjutmått och annat är helt onödigt. Det räcker med ögonmått. resten får du ju reda på när du börjar skjuta grupperingar med de olika pilarna. 1. Om jaktspetsarna träffar till höger om fältspetsarna så ska du flytta pilhyllan lite mot fällspetsarna. (1 mm är en stoooor förflyttning, Vi snackar alltså väldigt små förflyttningar) 2. Om jaktspetsarna slår lägre än fältspetsarna så ska du sänka nockläget lite. (Samma sak här, 1mm är en stor förflyttning) Du ska alltså jaga fältspetsarna med jaktspetsarna tills de träffar lika. 3. Gör endast en ändring åt gången. Då vet du vilken ändring som gjorde vad! Här är en länk till en bild som visar det! http://www.redhawk-archery.com/bh-tuning.html 4. Fortsätt så här i små steg och skjut en serie pilar mellan ändringarna tills jaktspets och fältspets träffar i samma punkt på 20 meter. Fortsätt intrimmandet till du får samma resultat på alla avstånd. Ju längre håll du skjuter på desto noggrannare intrimning får du. men tänk på att det kräver också mycket av dig som skytt. Du ska ha en bra skjutstil och endast släppa iväg bra pilar. Med andra ord ska du kunna skjuta för att ha någon större hjälp av en intrimning på långa håll. Jag vill med detta visa att man inte alls behöver en massa nya prylar och att intrimning av en compound inte är nån större match. Tyvärr så brukar begränsningen ligga i personen som skjuter snarare än prylarna. Men ditt tips om vinkel är riktigt bra! Då är det lätt att få till perfekt centershot direkt. Om du har en sån vinkel så ta gärna ett kort och lägg ut.
Publicerat Mars 22, 200917 yr Men ditt tips om vinkel är riktigt bra! Då är det lätt att få till perfekt centershot direkt.Om du har en sån vinkel så ta gärna ett kort och lägg ut. Tyvärr har jag ingen bild på denna enkla vinkel.. Ska dock leta lite bättre! Men jag hittade en bild på lasern: http://www.fulldrawproshop.com/catalog/d545_1_b_10_1.JPG Den sätts alltså där siktet skruvas fast och justeras in/ut så den röda punkten träffar strängen vid nockläget. Man nockar pilen och vrider "laserhuvudet" så den röda punkten följer pilen hela vägen ut mot spetsen. Gör den inte det utan halkar på sidan om, så bör pilhyllan justeras så punkten hamnar mitt på pilen igen. På det sättet får man en perfekt center shot! Men jag återkommer angående lowtech varianten..
Publicerat Mars 22, 200917 yr Författare Hmmm, allt det där är säkert rätt, men.... Jag är helt säker på att pilarna går rätt ur bågen. Jag tror att jaktspetsarna kanske slår två till tre cm höger på 25 m men rätt i höjd. Det är ju trots att mitt sikte står lite till vänster. Innebär inte det att om jag har siktet till vänster men skjuter mitt i fläcken att mina pilar flyger snett ? Att jag vrider bågen i handen och skickar iväg vingelpilar inna de stabiliserar sig. Om papperstesten visar att pilarna går spikrakt ur bågen men jag kompenserar en taskig handisättning med ett "felinställt" sikte så måste ju pilarna flyga snett. Det fungerar ju men retar mig lite att polaren som kan det här faktiskt träffar där siktet står. Jag skulle kunna skita i det och vara glad att jag träffar där jag siktar (med felinstälda grejor) men förlorar jag inte i fart och penertation med en sned pilflykt ?
Publicerat Mars 22, 200917 yr Hmmm, allt det där är säkert rätt, men.... Jag är helt säker på att pilarna går rätt ur bågen. Jag tror att jaktspetsarna kanske slår två till tre cm höger på 25 m men rätt i höjd. Det är ju trots att mitt sikte står lite till vänster. Innebär inte det att om jag har siktet till vänster men skjuter mitt i fläcken att mina pilar flyger snett ? Att jag vrider bågen i handen och skickar iväg vingelpilar inna de stabiliserar sig. Om papperstesten visar att pilarna går spikrakt ur bågen men jag kompenserar en taskig handisättning med ett "felinställt" sikte så måste ju pilarna flyga snett. Det fungerar ju men retar mig lite att polaren som kan det här faktiskt träffar där siktet står. Jag skulle kunna skita i det och vara glad att jag träffar där jag siktar (med felinstälda grejor) men förlorar jag inte i fart och penertation med en sned pilflykt ? Du förlorar helt klart både fart och penetration om du inte har en pil som flyger rakt! Kan tänka mig att det kan bli så illa att när den otrimmade pilen tar i djuret så vinklar den iväg snett, istället för att passera rakt igenom.. Men det är värsta cenariot med en pil som flyger ungefär som en orm ringlar. För en tid sedan laborerade jag med lite olika kolfiberskaft.. Fick tag på ett skaft som visade sig vara fel styvhet på, men jag lyckades få en perfekt stjärna i papperstesten med jaktspets. MEN då var hyllan flera cm ute till vänster och låååångt ifrån center shot. Så man kan bli lurad av papperstesten men står pilhyllan för långt ut/in så det är uppenbart utan mätutrustning, så är det något som är galet! Om du lyckas vrida handen eller att du kniper runt handtaget i skottögonblicket så skulle du aldrig få snygga kryss i papperet.
Publicerat Mars 23, 200917 yr Hej Jag använder alltid laser, har inte tid och ork att fippla utan vill ha ett bra resultat direkt Detta och med rätt förutsättningar (spine och vinkel mot sträng) gör att jag kan skjuta både tavel och jaktspets med samma träffläge. Lasern är inte så dyr, kanske eran klubb kan gå ihop för att köpa en? Barskaftat skjuter jag också, kanske mest när jag testar något nytt skaft. Det är lätt att skjuta bort sig i ett papperstest, optimala är om man har tillgång till en skjutmaskin typ SpottHogg, men vem har det? /s
Publicerat Mars 23, 200917 yr Gör ett pappers test, mest för att se om du har stora kast, jag noterade får några år sedan att mina pilar satt väldigt snett i tavlan, justerade detta med hjälp av pappers testet, fick dock inga perfekta x i pappret vilket inte heller spelade någon roll, men det värsta försvann. Men jag tror vi glömmer det som JS va inne på tidigare, FORMEN/tekniken den spelar mycket större roll än man tror, vet inte hur länge du har skjutit men tror absolut inte du ska mickla för mycket förens du vet att du skjuter med rätt teknik, videofilma 30 pilar, kolla att du ankrar rätt varje gång, en kamera zoomad på ansiktet kan avslöja små saker du inte noterar/känner själv. Skruvar man för mycket tappar man snart tråden, dvs man vet till slut inte om det är bågen/utrustning eller skytten och man blir frustread. Att siktet sitter som det gör och du grupperar rätt är inget bekymmer, så tillvida det inte är extremt off center vi är alla olika skapade och med båge gäller det att hitta det som passar en själv bäst.
Publicerat Mars 24, 200917 yr Författare Gör ett pappers test, mest för att se om du har stora kast, jag noterade får några år sedanatt mina pilar satt väldigt snett i tavlan, justerade detta med hjälp av pappers testet, fick dock inga perfekta x i pappret vilket inte heller spelade någon roll, men det värsta försvann. Men jag tror vi glömmer det som JS va inne på tidigare, FORMEN/tekniken den spelar mycket större roll än man tror, vet inte hur länge du har skjutit men tror absolut inte du ska mickla för mycket förens du vet att du skjuter med rätt teknik, videofilma 30 pilar, kolla att du ankrar rätt varje gång, en kamera zoomad på ansiktet kan avslöja små saker du inte noterar/känner själv. Skruvar man för mycket tappar man snart tråden, dvs man vet till slut inte om det är bågen/utrustning eller skytten och man blir frustread. Att siktet sitter som det gör och du grupperar rätt är inget bekymmer, så tillvida det inte är extremt off center vi är alla olika skapade och med båge gäller det att hitta det som passar en själv bäst. Jag håller med er angående skyttet. Har inte hållit på så länge med bågskytte. Har skjutit och jagat mycket ! med gevär och visst, träning är A och O. Men , jag skulle aldrig jaga eller övningsskjuta med en sned pipa, skimmsad kikare, sned låda eller förstock som ligger mot pipan även om skiten träffar rätt. Jag vill att mina grejor skall vara rätt inställda. För det första från fabrik och återförhandlare. Resten fixar jag gärna själv med jag vill ha det bra. Riktigt bra.... Fel men med hyfsad träffbild är inte ända fram. Tack för alla råd. Ovärdeligt för mig mitt i ingen stans. Iof mitt bland en massa bågskyttar men jag har för stark båge för att få vara med.
Publicerat Mars 24, 200917 yr Tack för alla råd. Ovärdeligt för mig mitt i ingen stans. Iof mitt bland en massa bågskyttar men jag har för stark båge för att få vara med. Nog tror jag du får vara med som medlem och träningsskjuta trots att du har en båge över 60 lbs!? Det är ju tävlingarna som kräver att man har max 60.. Jag brukar skjuta hos Gothia bågskytteklubb här i Göteborg. Där är det inga problem med en 70 lbs båge. De är bara glada över att få in lite fler medlemmar till klubben!
Publicerat Mars 25, 200917 yr Nog tror jag du får vara med som medlem och träningsskjuta trots att du har en båge över 60 lbs!?Det är ju tävlingarna som kräver att man har max 60.. Jag brukar skjuta hos Gothia bågskytteklubb här i Göteborg. Där är det inga problem med en 70 lbs båge. De är bara glada över att få in lite fler medlemmar till klubben! Då har du en välvilligt inställd klubb. Men det finns SBF klubbar som är allergiska mot allt över 59.9 pound. Min lokalklubb tänkte införa max 60 pound på allt skytte i sin verksamhet. Då sa vi som skjuter över 60 pound att det blir tack och hej för våran del om den regeln införs. En av motiveringarna dom hade var att 70 pounds bågarna förstör tavlorna. Jag upplyste dom om att deras "inne" pilar 2613 gjorde större hål än mina kolfiber. Den regeln infördes aldrig. Jag skulle däremot kunna tänka mig att gå ur allt vad SBF heter p.g.a av deras inställning i bågjaktsfrågan. Men det är en annan historia!