Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Zeiss classic diavari 2.5-10x50

Featured Replies

Publicerat

Någon som har ett sånt som kan berätta lite om vad ni tycker?

Kanske trillar in extrapengar om någon månad eller så..funderar på att byta upp mig från mitt sunkiga leupold 3-9x40.

Nej..så dåligt är det ju inte, men skarpare optik gjorde inget.. Ni som har ett Zeiss classic, vad tycker ni?

Meningen är att det ska fungera med belåtenhet till allt. Älgbanan, bockjakten, drev och vakjakt på gris osv..

Tankar om det? Kanske andra förslag för samma peng, dvs 10-14 tusen.

Publicerat

Hej Bender

Jag har ägt ett gammalt Zeiss 2.5-10x 52 med skena som jag köpte av en tysk gubbe för han hade köpt ett Zeiss 3-12x56 med belysning då vi jämförde dom 2 siktena i mörkret så visst 56an såg man lite bättre i men det var marginellt o jag har vakat räv o jagat rådjur med den också o det har inte vart några problem klockren till det med tanke på ett så pass gammalt sikte så var det skarpt o fin o färgåtergivning kanon o med förstoringsgraden på det siktet du valt kan ju inte bli mer allround jag hade utan tvekan köpt.

Mvh.

Publicerat
  • Författare
Hej Bender

Jag har ägt ett gammalt Zeiss 2.5-10x 52 med skena som jag köpte av en tysk gubbe för han hade köpt ett Zeiss 3-12x56 med belysning då vi jämförde dom 2 siktena i mörkret så visst 56an såg man lite bättre i men det var marginellt o jag har vakat räv o jagat rådjur med den också o det har inte vart några problem klockren till det med tanke på ett så pass gammalt sikte så var det skarpt o fin o färgåtergivning kanon o med förstoringsgraden på det siktet du valt kan ju inte bli mer allround jag hade utan tvekan köpt.

Mvh.

Låter suveränt det!

Riktmedelena är 4, 8 och 42.

Tänkte att det blir 8, synpunkter om det någon?

Mvh

Bender

Publicerat
Låter suveränt det!

Riktmedelena är 4, 8 och 42.

Tänkte att det blir 8, synpunkter om det någon?

Mvh

Bender

Ja du Bender 94st som kollat din tråd men ingen som hjälper dig med råd :huh:

Köp det riktmedlet som du tror att du kommer o trivas med o passar din jakt vi är ju så olika här det är inte självklart att det riktmedlet som passar mig o andra att det passar dig in o prova olika sikten o pröva vilket riktmedel som du tror passar din jakt.

Mvh.

Publicerat

8:an blir nog bra om du inte har belysning. Själv är jag riktigt förtjust i 4:an men då har jag aldrig provat 8:an.

Publicerat

För 10-14 kkr borde du kunna hitta ett beggat belyst Zeiss Victory (Varipoint eller Diavari).

Har själv ett Varipoint 2,5-10x50 och jag kan tycka att det är nära nog det perfekta kikarsiktet... :wub: Blev varse om det när jag gick en kulstig i vintras där det var mål på 40-200 meter, både rörligt och stillastående, hur flexibelt siktet är.

/Må

Publicerat
  • Författare

Får börja med att tacka alla som svarat.

Sen undrar jag, är det värt de extra slantarna för att få en med belysning?

Jag menar, jag har ju klarat mig bra hitills med mycket sämre optik utan belysning. Men ska man nu gräva i plånkan kanske man inte ska vara dumsnål?

Tanken är att jag bara ska ha en studsare, 30-06, med ett sikte som ska fungera mycket bra till allt. Även om man får kompromissa lite.

Publicerat

Jag har en slikt,

belyst nr o riktmedel, barnsligt trevlig sikte, väldigt mycket jakt och helt rätt i storlek.

/C

Publicerat
  • Författare
Jag har en slikt,

belyst nr o riktmedel, barnsligt trevlig sikte, väldigt mycket jakt och helt rätt i storlek.

/C

Låter gott, får se om det blir belyst eller ej..

Finns det någon smidig sida på nätet där man kan se olika riktmedel och nummer?

Publicerat
  • Författare

Är det stor skillnad på zeiss classic diavari och leupolds vx3?

Gamla vx3 ( kom ny nu 2009 tydligen) kan man få för runt 6500, nya runt 9000.

Publicerat

Skillnaden märks nog mest i mörker.

Publicerat

Med din budget hade jag utan tvekan köpt en ny belyst victory istället!

har en belyst 3-12x56 klockren till vak och och pürsch, min 1,5-6x42 är ultimat till drev och annat..

billigt

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Det vart en belyst meopta i slutändan, om någon nu undrar.. :D