Publicerat Mars 22, 200917 yr En sak som slog mig när vi var hos kompisen var att runt hans åtel finns två små åkrar, inte stora och spridaren står mellan dom, inte ett endaste bök på de båda men däremot på en lika stor åker som ligger 150 meter från åteln där har de bökat. Någon som har teorier om detta? /Lasse
Publicerat Mars 22, 200917 yr Kan ju bero på vad som finns i åkrarna? Eller om det skiljer i tid sen de va upplöjda? Sen gör ju grisarna som de vill hur mycke vi än funderar...
Publicerat Mars 22, 200917 yr En sak som slog mig när vi var hos kompisen var att runt hans åtel finns två små åkrar, inte stora och spridaren står mellan dom, inte ett endaste bök på de båda men däremot på en lika stor åker som ligger 150 meter från åteln där har de bökat.Någon som har teorier om detta? /Lasse vad var/har varit sått på de respektive åkrarna?
Publicerat Mars 22, 200917 yr var det vall är min gissning att det var kvickrot (har hört någonstans att sockerhalten i kvickrot är högre än i sockerbetor?) i den som dom bökat på, kan vara svårt att bli av med om man slarvar med jordbearbetningen. sen kanke dom använt det bökade fältet som bete? tycker mej se att grisarna bökar där korna skitit. blir väl mycket gutt under där..
Publicerat Mars 22, 200917 yr Författare Jag tror, utan att veta att det har varit eller är vall på alla tre. När de är plöjda har jag ingen aning om. Ska bli intresant att se hur det blir om några veckor när det lenat upp i marken, kan ju vara så att det är mjukare just på den åkern, den ligger lite mer i söderläge med lite lutning. /Lasse
Publicerat Mars 22, 200917 yr var det vall är min gissning att det var kvickrot (har hört någonstans att sockerhalten i kvickrot är högre än i sockerbetor?) i den som dom bökat på, kan vara svårt att bli av med om man slarvar med jordbearbetningen. sen kanke dom använt det bökade fältet som bete? tycker mej se att grisarna bökar där korna skitit. blir väl mycket gutt under där.. Tror Calle är rätt på det. Halten socker i Kvickrotens rötter har jag svårt att tro överstiger en sockerbetas 15-18%, men jag skall låta det vara osagt. Men helt klart är att den är väldigt energirik på våren och finns i oerhörda mängder under jord på vissa platser. Förutsatt att marken är otjälad samlas mask och skalbaggar under blajorna, men då brukar det vara ganska tydligt att det är fläckvis bökat. Är det större områden som är bökade är det nog kvickroten dom har varit efter.