Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

medel mot glapp i bygelmekanism, behöver råd om bakkappa

Featured Replies

Publicerat

hej,

sköt en del med win 94:an 30-30 idag, den var onådigt trög att repetera med patroner i magasinet, riktigt kärv.

Detta trots att jag oljat in den väl innan. den är lite glappig men så djävlig är den inte.

Jag provade att smörja hela mekanismen med marint konsistensfett som är temperaturokänsligt och väldigt "mjukt fett" och i stort sett allt skrammel försvann och repeteringen går smidigt och fint.

ett tips om ngn annan har liknande bekymmer.

jag skulle behöva en gummibakkappa med mellan 4-5cm bygglängd som gärna får dämpa den snärtiga rekylen, har ni erfarenheter?

/Kalle

Publicerat

Tjenare!

Min lilla erfarenhet av Winchester säger mig att dom är mer "rappligare" än exempelvis Marlin. En annan orsak till kärvandet kan bero på att vissa delar har nötts fel pga att nått skägg eller liknande har lagt sig emellan och gett skador på exempelvis bygeln. Likaså kan kärvandet bero på att bössan är för ny och att den inte gått genom tillräckligt många repetioner.

Det går att fila ner allt skägg och ojämnheter med en fil också men då är det bäst att man vet vad man pysslar med.

Enligt min mening så skall man hålla sig borta från att överanvända fetter då det är som en magnet varav skräp, damm och överblivna rester från dom avlossade skotten hamnar i fettet och får det att funka som slippasta istället.

Mvh. Robban

Publicerat
  • Författare

du har säkert rätt i det du skriver. men det går så trögt så att det gör ont i skälen. jag får göra rent den varje gång istället tror jag, nu till en början. jag tolkar det så, att om jag är lite sparsam så får man :)

jag provar, det kanske gör så att det som skavts rundas av lite och blir jämnare och då kanske den blir bättre med tiden.

vi provar.