Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bästa vapen att börja med...

Featured Replies

Publicerat

Hej hopp. Det finns många frågor i huvudet på en 18-årig jägare... Här är några av dem;

Vilka vapen är det bra att ha som ny jägare? Vilka vapen började ni med?

Tack på förhand.

Publicerat

En beg tikka i kal 308win och en hagelspruta som passar mig även den begagnad.

Publicerat

Välkommen till jaktsnack.se!

Wow vilken start, din frågeställning lämnar fältet fritt för personliga böjelser, tycke och smak B)

Vad är mest troligt att du kommer att ägna dej åt den dagen du står där med din första licens klar? Ut på älgjakt? Toppfågel? Fågeljakt?

Dessa parametrar måste du nog delge oss för att det ska vara möjligt att svara ngt vettigt..

Mvh!

Publicerat
Hej hopp. Det finns många frågor i huvudet på en 18-årig jägare... Här är några av dem;

Tack på förhand.

Med en Bra .308 win kommer du långt. det var mitt första, och den presterar fortfarande både på jakt och bana.

Glöm inte att budgetera för ett bra kikarsikte, du kommer bara att ångra dig om du köper "billigt"

En beggad Sako, Tikka eller om det kniper en Rem 700 + en bra begagnad Tysk kikare skulle vara mitt recept.

Lycka till.

Publicerat

Tack på förhand.

Med erfarenhet från tidigare liknande trådar bör du även ange en budget för dina inköp.

Publicerat
  • Författare
Välkommen till jaktsnack.se!

Wow vilken start, din frågeställning lämnar fältet fritt för personliga böjelser, tycke och smak ;)

Vad är mest troligt att du kommer att ägna dej åt den dagen du står där med din första licens klar? Ut på älgjakt? Toppfågel? Fågeljakt?

Dessa parametrar måste du nog delge oss för att det ska vara möjligt att svara ngt vettigt..

Mvh!

Tack! B)

Det jag skall få är en 8x57 JS, som jag kommer att jaga älg och björn med. Jag vet inte riktigt vad jag skall jobba som än, men eventuellt jaktguide/yrkesjägare. ;)

Så lite spridda skurar... Älg- och björnjakt, toppfågel, annan skogsfågel, skata/kråka/ripa m.m.

Publicerat

Ok!

Kalibern är klockren, får du den så är det ju ännu bättre för då slipper du den utgiften och kan lägga några kronor extra på fästen och optik!

Ang hagel..

Vilken som helst Browning, Beretta eller liknande tror jag funkar utmärkt och går att finna begagnat.

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Ok!

Kalibern är klockren, får du den så är det ju ännu bättre för då slipper du den utgiften och kan lägga några kronor extra på fästen och optik!

Ang hagel..

Vilken som helst Browning, Beretta eller liknande tror jag funkar utmärkt och går att finna begagnat.

Mvh!

Ok. Vilken hagelkaliber tycker ni är bäst? 12 eller ngn annan?

Kan det vara en bra idé att skaffa en 22:a? Vilken sorts kaliber? 22lr.?

Publicerat

Jag skulle nog råda till en tolva. Men egentligen är det lite kluvet, 20:orna är vansinnigt trevliga dom med. 12:an motiverar jag med tillgång på ammo då det troligen ska skjutas en del...

klart du skaförsöka skaffa en 22:a! Trevligare träning finns inte och det är nästan det billigaste sättet att träna också. Endast luftvapen är billigare, dom är lika roliga också, men du skulle ju skjuta nån skata så då får det bli en 22:a.

Publicerat

Få saker slår en .22lr när det gäller mängdövning. Ammunition är ju rent skamligt billig, så man har råd att öva mycket med en.

Nu vet jag inte hur gränserna ser ut i Sverige, men i Finland så kan man komma upp en vapenklass genom att välja .22WMR, men då minskar igen ammunitionstillgången (färre alternativ, dyrare patroner).

Vad gäller hagel så är ammunitionsurvalet nog störst då det gäller kaliber 12, och det finns också klart fler begagnade vapen på marknaden än i kaliber 20, så även om kaliber 20 har sina förespråkare så skulle jag nog gå på en 12.

Publicerat

Min filosofi är att fylla upp garderoben, dels pga de idiotiska regler kring vapengarderoben som sannolikt bara kommer att bli sämre med åren, men även för att jag tycker det är kul med bössor.

Därför är min idé:

Tänk billigt, det är inga problem att skaffa de bössor man behöver för 1000 kr/st, sen tillkommer det "alltid" nån gång kikare, fästen mm som slinger iväg.

Sen måste du fråga dig själv hur mycket du vill skruva, själv stormtrivs jag att få sitta och pilla och klura på hur jag ska få en gammal mauser M98 att gå bättre i slutstycksgången och har inga större problem att stå på banan och konstatera att nya kikarn sitter för lågt för slutstycket(gör man dock bara en gång).

Vill man fixa och dona med bössan finns hur mycket husqvarnor som helst att tillgå, måde i 96låda och 98låda, men om man retar sig på halvtaskig slutstycksgång och relativt tunga bössor mm mm är en moderna bössa att föredra.

Vad gäller hagel så duger helt klart en gammal sbs som ligger bra till jakt, men ska du nöta bana krävs en modernare bössa som tål stålhagel.

Lite som med bilar, vill man skruva och lära sig har man inget med en ny bössa att göra(och hur många 18åringar har en ny bil?), en gammal trotjänare, helst med få "mil på mätaren" är kanske bättre.

Själv började jag med en husqvarna 1640 i 30-06 och en simson sbs 12, bägge tyckte jag om men idag har de "lämnat boet"

Publicerat

+1 på cardics inlägg om att fylla upp. Sen skulle jag rekomendera en tightneckad 416 super duper ultra magnum. Varför, jo då hamnar du i laddträsket på en gång utan att dra ut på pinan B)

Publicerat
+1 på cardics inlägg om att fylla upp. Sen skulle jag rekomendera en tightneckad 416 super duper ultra magnum. Varför, jo då hamnar du i laddträsket på en gång utan att dra ut på pinan :D

Ha ha :D ja börja handladda oavsett kaliber, du lär dig massor som vapenägare i allmänhet tenderar att missa som exempel "va kan olika sorters ammo skjuta olika?" :D

Handladdning ger dig råd att skjuta mer, det blir inte billigare om man säger som så men du får skjutigt mer för pengarna plus kunskapen om ballistik etc. etc. ;)

Mvh. Robban

Publicerat
  • Författare
+1 på cardics inlägg om att fylla upp. Sen skulle jag rekomendera en tightneckad 416 super duper ultra magnum. Varför, jo då hamnar du i laddträsket på en gång utan att dra ut på pinan ;)

Jag får kolla upp vad tightneckad 416 super duper ultra magnum är... :P

Ha ha :lol: ja börja handladda oavsett kaliber, du lär dig massor som vapenägare i allmänhet tenderar att missa som exempel "va kan olika sorters ammo skjuta olika?" ;)

Handladdning ger dig råd att skjuta mer, det blir inte billigare om man säger som så men du får skjutigt mer för pengarna plus kunskapen om ballistik etc. etc. ;)

Mvh. Robban

Ok. Tack för tipset! Jag tror absolut att jag skall börja handladda om några år(grannen sysslar med handladdning), men först och främst ska jag nog köra fabriksladdat.