Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första studsare?

Featured Replies

Publicerat

Jag har ju som sagt inte tagit examen ännu, men jag har eventuellt en klass 1 studsare som väntar på mig till bra pris. Det är en 8-57JS, har inga erfarenheter av den kalibern själv så det vore kul om man kunde få lite feedback från folk som ägt eller äger en sån. :P

Publicerat

Det var min första och hittills enda studsare. Fick ärva en husqvarna 8x57 JS efter farfar. Innan jag fyllde 18 böt jag trycke och plastbäddade den. Jag måste säga att jag är mer än nöjd med kalibern!

Det är inget vidunder till precitionsbössa (3skottsserier på 2.5-3 cm) men det räcker för mig. Har skjutit älg, rådjur och vildsvin med den och de faller alla till marken tämligen omgående. En "rejäl" kaliber som gammelgubbarna säger som biter bra på viltet och ger en bra sårkanal (iaf med alaskakulan som jag jagar med).

Rekylen är inte alls något att tala om. Iofs har jag en gummibakkappa och inte orginal, hårdplast, kappan. Men denna tror jag inte sitter kvar på många vapen. Rekylen är hård men mjuk och känns allt annat än obehaglig i axeln.

Publicerat
Jag har ju som sagt inte tagit examen ännu, men jag har eventuellt en klass 1 studsare som väntar på mig till bra pris. Det är en 8-57JS, har inga erfarenheter av den kalibern själv så det vore kul om man kunde få lite feedback från folk som ägt eller äger en sån. :)

Roligt att det finns några nyutbildade jägare bland herrskapet... :)

När jag köper ett vapenskåp så kommer en Husquarna 8x57 JS vara det första vapnet som jag stuvar dit... Jag är mycket nöjd med den, då det redan sitter ett Leupold V-II 3-9x40 på den, men även den är kolven omgjord på.

Rekylen är inte alls hård och som sagt skapar den en stor och fin sårkanal på vilket vilt som helst...

Hoppas du blir lika nöjd med din som jag med "min". ;)

857js.jpg

Publicerat

Jag fällde min första råbock med en 8X57J och en RWS TIG..Inga klagomål på 8 mm..

Publicerat
  • Författare

Tackar så mycket för utlåtanden från er allihop, det blir en 8x57JS som första studsare. <_<

• 2 years later...
Publicerat
  • Författare

Första bössan blev en 8x57 JS M96, det var kärlek vid första skottet. :)

I våras köpte jag en 8x57 JS M98, som i stort sett var ett vrak. Jag skickade ner

vraket till en vapensmed i Uppsala, och fick hem en custombyggd dröm som skjuter hål i hål på 100

meter. Jag kommer nog aldrig att göra mig av med denna bössa, den ska jag tamefan begravas med. ;)

Vad gäller kalibern så vågar jag nog påstå att det är en av dom bästa allroundkalibrar man kan ha. :)

Sen vill jag slå ett slag för begagnade äldre vapen, det går att få dom ruskigt fina. :)

Publicerat

Bilder tack...

Mvh

Håkan H

Publicerat
  • Författare

Bilder tack...

Mvh

Håkan H

Jag ska ta några kort på den och lägga upp, med lite tur så har jag någon "före" bilder också. :)

Publicerat
  • Författare

Då försöker jag lägga in en "före" bild då! :)

post-3589-0-95170300-1311106973_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

Också kommer några "efter" bilder! :)

post-3589-0-41771300-1311107057_thumb.jppost-3589-0-69496900-1311107077_thumb.jppost-3589-0-72557100-1311107103_thumb.jppost-3589-0-48598700-1311107117_thumb.jppost-3589-0-69833900-1311107257_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

Kanske ska nämna vad som är gjort på den också. :)

Omstockad

Plastbäddad

Nyblånerad

Nytt trycke

Ombyggt slutstycke

Leupold QR monterat

Gummi bakkappa

Kikarsikte monterat och inskjutet

Jag har säkert glömt något, hursomhelst så är jag riktigt nöjd. :)

Publicerat

Blev riktigt snyggt, bra jobbat ;)

Publicerat

Snygg och prydlig!! :wub:

Publicerat
  • Författare

Blev riktigt snyggt, bra jobbat ;)

Tackar, det är dock inte jag som gjort arbetet även om jag önskar att jag besatt den kunskapen. :)

Det är Reloading center som gjort jobbet, och jag är somsagt grymt nöjd. :)

Snygg och prydlig!! :wub:

Tackar! :)