Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

aggressiv hund i gatan

Featured Replies

Publicerat

hej,

socialen hyr ett hus längre ned i gatan till en familj med en aggressiv hund. Hunden bet grannen i benet förra torsdagen (vissa straffar gud direkt) men hunden hoppar faktiskt på folk. hunden sticker ut och stryker runt längs gatan och har gett sig efter några av ungarna. frun har blivit rädd och utrustat sig med en skiftnyckel av lämplig storlek när hon går ut med vagnen men om vi ser det realistiskt har hon inte en chans mot en blandning mellan schäfer och riesenschnauser.

snuten skiter i det, dom har inte gjort ngt än. detta verkar konstigt då de inte brukar strunta i sånt men när jag hörde efter så hade detta redan hänt två gånger innan i en annan by.

jag ÄLSKAR hundar, men nu är jag lite orolig, jag har fru och två små barn, vad f-n gör man åt det?

Publicerat

Anmäl, anmäl, anmäl.

Kontakta socialen också givetvis och påtala problemet!

Publicerat
  • Författare
Anmäl, anmäl, anmäl.

du menar ringa polisen igen? socialen var ett bra tips, ska göra det imorgon.

Publicerat

Har granner polisanmält att han blivit biten, efter tillräckligt många anmälningar så misstänker jag att polisen är skyldig att vidta åtgärder

Publicerat
  • Författare
Har granner polisanmält att han blivit biten, efter tillräckligt många anmälningar så misstänker jag att polisen är skyldig att vidta åtgärder

det är 3:e bitanmälningen och om jag frågar arbetskolleger norrut (jag är inte polis men dom är) så borde det gjorts ett hembesök och hundpsyktest. vad vet jag...

Publicerat

Ja, det är bara att anmäla om och om igen. Inte så mycket annat att göra tyvärr :)

Publicerat

Passa på och anmäl till länsstyrelesen då ägaren ganska uppenbart brister i sin tillsyn av hunden dvs även farligt för hunden att inte vara under uppsikt - den tex bli påkörd. Du blir inte av med problemet pga detta men ju fler myndigheter som blir inblandade desto bättre...!

/K9

Publicerat

En ide kan vara att prata med andra grannar så ni blir fler som anmäler det om ni inte redan gjort det.

Och ser ni hunden ute på gatan utan uppsikt fotografera det om det finns möjlighet. Och nämn det för polisen.

Jag tror det är lättare att få polis att agera om det finns något slags bevis. Det eftersson när dem har tid att komma till er för att prata med hundägaren så är hunden troligtvis redan inne igen och hundägaren kommer att neka, har ni då fotograferat eller filmat har polisen lättare att gå vidare med ärendet.

/Petter

Publicerat

Det finns ett hundansvarigt befäl som har hand om polisens egna hundar, han är bättre påläst vad gäller juridiken prata med honom och påtala jyckens olater, hade jycken jagat min grabb hade processen blivit ganska kort, biter den oprovocerat så är den inte frisk.

Publicerat

Efter att min bayrare varit i slagsmål med en av dessa trubbnästa skithundar - i en rastgård - så var det bara att konstatera att den hunden inte var frisk - och inte dess ägare heller tyvärr. Jag erbjöd mig artigt att avliva jycken åt killen eftersom han säkert själv kunde se att hunden inte var frisk, den högg ju till och med åt sin husse.

Allt han skulle behöva göra var att binda hunden vid ett träd och gå därifrån så skulle jag gå hem och lämna min hund, komma tillbaka och hämta denna miserabla trubbnos, så skulle allt kännas bättre efteråt. Killen såg ut att allvarligt överväga erbjudandet när han hade lugnat ned sig :lol: Men tyvärr nobbade han detta storstilade erbjudande. ;)

Publicerat
Anmäl, anmäl, anmäl.

Håller med Jämta. Prata ihop dig med grannarna så ni blir flera som ringer polisen. Tar samtalen tillräckligt med tid kommer ärendet att prioriteras! "Lag (2007:1150) om tillsyn av hundar och katter" är nyligen skärpt, så möjligheter finns för polisen om hunden tidigare visat agressivitet.

Publicerat
Håller med Jämta. Prata ihop dig med grannarna så ni blir flera som ringer polisen. Tar samtalen tillräckligt med tid kommer ärendet att prioriteras! "Lag (2007:1150) om tillsyn av hundar och katter" är nyligen skärpt, så möjligheter finns för polisen om hunden tidigare visat agressivitet.

Hur då??

En viktig grej är att se till att alla händelser verkligen ÄR anmälda, många gånger så är det ett jävla liv men när man kommer till en konkret anmälan och tvingas stå för det som målsägare så backar nog många.

K9 föreslog Lst.. han har säkert koll men min spontana tanke var kommunens djurskyddshandläggare. Vet att katterna övergått i Lst ansvar, gäller det alltså hundarna med?

Mvh!

Publicerat

Tycker så synd om alla dessa hundar som hamnar hos fel personer, ja det finns givetvis ostabila hundar med men majoriteten av alla skumma vovvar kommer från dåliga hundägare, åtminstonde enligt min erfarenhet. B)

Det borde finnas ett hundkörkort för fasiken, vilken apa som helst kan köpa vilken hund som helst men det är alldeles för få ggr som hunden får rätt uppfostran tyvärr... B)

I slutändan är det hunden som får lida för husses å mattes felaktigheter. :D

Mvh. Robban

Publicerat
Hur då??

En viktig grej är att se till att alla händelser verkligen ÄR anmälda, många gånger så är det ett jävla liv men när man kommer till en konkret anmälan och tvingas stå för det som målsägare så backar nog många.

K9 föreslog Lst.. han har säkert koll men min spontana tanke var kommunens djurskyddshandläggare. Vet att katterna övergått i Lst ansvar, gäller det alltså hundarna med?

Mvh!

Nyligen är kanske att ta i men lagen trädde i kraft den 1 jan 2008. Bl.a. ges polisen ökade befogenheter att omhänderta hundar (se prop http://www.regeringen.se/content/1/c6/08/44/83/4c087260.pdf).

Kommunala djurskyddshandläggare finns inte sedan årsskiftet utan djurskyddet utförs av lst.

Publicerat

Har haft samma problem i min by, efter flera anmälningar blev lyckligtvis hunden omplaserad. Hunden var det inget fel på men växer man upp hos en familj där man får stryk varje dag, ej blir rastad och aldrig tvättad förstår jag om den beter sig aggresivt.

Tyvärr har familjen skaffat en ny hund, korsning mellan amstaff och rottis. Den är nu ca ett år och fullkommligt galen.

Jag älskar hundar och går i hund köpar tankar men skulle inte ha några problem att skicka hunden till de sälla jaktmarkerna.

Fast det är nog ägarna som skall dit.

Stor eloge till er som lägger hela ert liv på era hundar och deras välbefinnande.

Publicerat

Mvh!

Gäller alla djur!

Kommunen har inget med djurskyddet att göra längre.

Publicerat
hej,

socialen hyr ett hus längre ned i gatan till en familj med en aggressiv hund. Hunden bet grannen i benet förra torsdagen (vissa straffar gud direkt) men hunden hoppar faktiskt på folk. hunden sticker ut och stryker runt längs gatan och har gett sig efter några av ungarna. frun har blivit rädd och utrustat sig med en skiftnyckel av lämplig storlek när hon går ut med vagnen men om vi ser det realistiskt har hon inte en chans mot en blandning mellan schäfer och riesenschnauser.

snuten skiter i det, dom har inte gjort ngt än. detta verkar konstigt då de inte brukar strunta i sånt men när jag hörde efter så hade detta redan hänt två gånger innan i en annan by.

jag ÄLSKAR hundar, men nu är jag lite orolig, jag har fru och två små barn, vad f-n gör man åt det?

Inte för att verka cynisk, men det låter som det Landskrona jag bodde i en kort period för ett antal år sedan. Bodde iofs i Hilleshög men varje promenad inåt centrum var lite skakigt. ;)

Publicerat

Det tråkiga i sådana situationer är att det går ut över fel individ dvs. hunden. Är ju ägaren som borde ha sig en fetsmäll. Kan bara hålla med övriga : anmäl om o om igen.

Hade jag haft en sådan hund i grannskapet ......................................

Publicerat
  • Författare
Inte för att verka cynisk, men det låter som det Landskrona jag bodde i en kort period för ett antal år sedan. Bodde iofs i Hilleshög men varje promenad inåt centrum var lite skakigt. <_<

det var säkert så då inne i stan men jag bor i en liten by utanför. socialen flyttar ut problemen till dem som har hus att hyra ut för grova pengar utanför stan. de som kommer till dessa hus är inte trevliga människor och passar inte in. man ska vara storsint osv men det finns gränser och de uppnås ganska raskt, dvs dessa personer kan systemet och "kollar var gränserna är vart de än kommer.

deras hund är en raggig byracka som inte lärt sig veta hut.

sedan är det mina grannars inställning som frambringar hundens dåliga sidor. skriker man och viftar, ja då blir hunden likadan, enkelt.

mig kommer den till när man kallar, men dom som är rädda, då är det kört.

jag ska ta mig samman och snacka ihop folket här och först gå bort till ägaren och förklara vad som händer om det inte sköts bättre.

tänker säga att jag kommer att anmäla honom om det händer hunden något.

jag snackade med han som hyr ut och frågade vad han tänker med, han sa att han skulle be dem att ta hunden från byn eller sköta sig om dom skulle bo kvar, får se om det funkar.

jag blir så dyster när jag tänker på det, jag vill själv ha hund och har gjort något som är samvetsdelande:

anmält intresse för en borderterrier alt blandras border - annan terrier hos djurskyddet. dom hundarna finns ju redan

och behöver ett bättre liv. får se om det kommer upp något. jag väntar till 2010 annars amakulu så kommer jag och kollar på en hos dig!! senast 2010 blir det vovve!!

det är synd om djuren, inte fan har dom bett om att få leva i skiten. inte deras barn heller...

tack alla för smarta och bra förslag i era inlägg, jag ska använda dem.

/Kalle

Publicerat

Och människorna som äger hunden, går inte dom att prata med? Att dom börjar ha ordning på hunden osv..

Publicerat
det var säkert så då inne i stan men jag bor i en liten by utanför. socialen flyttar ut problemen till dem som har hus att hyra ut för grova pengar utanför stan. de som kommer till dessa hus är inte trevliga människor och passar inte in. man ska vara storsint osv men det finns gränser och de uppnås ganska raskt, dvs dessa personer kan systemet och "kollar var gränserna är vart de än kommer.

deras hund är en raggig byracka som inte lärt sig veta hut.

sedan är det mina grannars inställning som frambringar hundens dåliga sidor. skriker man och viftar, ja då blir hunden likadan, enkelt.

mig kommer den till när man kallar, men dom som är rädda, då är det kört.

jag ska ta mig samman och snacka ihop folket här och först gå bort till ägaren och förklara vad som händer om det inte sköts bättre.

tänker säga att jag kommer att anmäla honom om det händer hunden något.

jag snackade med han som hyr ut och frågade vad han tänker med, han sa att han skulle be dem att ta hunden från byn eller sköta sig om dom skulle bo kvar, får se om det funkar.

jag blir så dyster när jag tänker på det, jag vill själv ha hund och har gjort något som är samvetsdelande:

anmält intresse för en borderterrier alt blandras border - annan terrier hos djurskyddet. dom hundarna finns ju redan

och behöver ett bättre liv. får se om det kommer upp något. jag väntar till 2010 annars amakulu så kommer jag och kollar på en hos dig!! senast 2010 blir det vovve!!

det är synd om djuren, inte fan har dom bett om att få leva i skiten. inte deras barn heller...

tack alla för smarta och bra förslag i era inlägg, jag ska använda dem.

/Kalle

Problemet är att han som hyr ut bostaden till socialen som jag har förstått hyr bostaden åt problemfamiljen inte kommer kunna göra ett skit åt saken. Bara ta kontakt med polisen då det är dom som avgör hundens öde. Annars är det bara gå dit o förklara för familjen att hunden kommer försvinna om inget görs åt saken. Men jag tycker du ska lägga allt krut på polisen för det är dom som kommer att kunna hjällpa dej. Lättast o få polisen o förstå allvaret i det hela är att avända ordet HOTAD eller HOTAR då jävlar kommer det hända saker o grejer ska du se

Publicerat

Mvh!

Tror det ligger nått i detta uttal.

Många kan ringa och gnälla men att sätta sitt namn på en anmälan görs nog inte av många.

Om en anmälan är gjord och man blivit biten av hunden så kan man väll kräva att ägaren ser till att det inte åter upprepas eller att hunden blir avlivad.(?)

Ställ frågan här , http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=17534 han borde veta vad som gäller.