Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka M55 223rem

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Tänkte höra ifall det är någon här som har koll på vilken räffelstigning Tikka gjorde sina 223:er med när Mod. 55 kom ut.

Ska nämligen beställa lite kulor m.m till min kommande m55:a och vill veta om man kan satsa på 60 - 70grs kulor eller om man får hålla sig runt 55grs kulor.

Med vänliga hälsningar Joacim

Publicerat

Jag tippar på 1-12" då det var denna stigning som M558:an levererades i. Antar att detta var på den gamla goda tiden innan kunderna ville ha 223:orna till något annat än varminting. Det är som jag förstår först på senare tid som 1-8" och liknande stigningar erbjuds.

I så fall bör du fixa upp till 65 grains ungefär enligt www.6mmbr.com

Publicerat
  • Författare
Jag tippar på 1-12" då det var denna stigning som M558:an levererades i. Antar att detta var på den gamla goda tiden innan kunderna ville ha 223:orna till något annat än varminting. Det är som jag förstår först på senare tid som 1-8" och liknande stigningar erbjuds.

I så fall bör du fixa upp till 65 grains ungefär enligt www.6mmbr.com

Okej. Jag tackar och bockar för denna information.

Det räcker ju till med kulor upp till 65grs... Ska ju mest ha den till smygjakt och då blir det nog 53grs TSX som gäller för rå och räv.

Alternativt 60grs Hornady SP då dom är grymmt billiga och verkar fungera hyffsat vid skott bakom bogarna på rå.

MVH/Jocke

Publicerat

Jag kan ju inte svära på om det gäller M55:an oxå, men jag skulle vara VÄLDIGT förvånad om stigningen är snabbare än 12" eller 14".

Publicerat
  • Författare
Jag kan ju inte svära på om det gäller M55:an oxå, men jag skulle vara VÄLDIGT förvånad om stigningen är snabbare än 12" eller 14".

Det är ju bara till att hoppas på att den är 1/12" eller snabbare! 14" har jag hafft i en 222:a som för övrigt ägs av min mamma nu och den tycker jag inte var så rolig. Det fanns lixom inga direkt roliga alternativ. Nu har det dock blivit lite bättre sedan Barnes tog sitt förnufft till fånga och kom med en 45grs TSX. Även 55grs Oryx torde kunna fungera på rå och räv.

MVH/Jocke

Publicerat

Du kan ju mäta själv med en läskstång å lämplig borste i ändan om du vill vara säker. Stigningen är ju hur många tum det tar för räfflingen att snurra ett helt varv

Publicerat
  • Författare
Du kan ju mäta själv med en läskstång å lämplig borste i ändan om du vill vara säker. Stigningen är ju hur många tum det tar för räfflingen att snurra ett helt varv

Jo det vet jag. Men jag är bekväm av naturen och gör helst inte denna prosedur om man inte är illa tvungen :o

Men tack för tipset.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Sökte på Google med sökordet "tikka m55 + twist" och fick då fram en tråd på robsoft där någon hade forskat i räffelstigningen på en m55 i 223rem följande var svaret i tråden.

"Nu har jag forskat lite och det vissade sig att de gammla tikkorna "Master 595" och M55 kaliber .223rem har en "rate of twist" på 1/12" och inte 1/8". Det är bra och veta om ni har en sådan gammal tikka att ni inte skall använda tunga kulor."

Så Exabit! Du verkar ha helt rätt ^_^

Ska ladda min med 55grs SGK tänkte jag.

MVH/Jocke