Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hare och rävjägare

Featured Replies

Publicerat

Slut på stövarjakten? :o Jäpp, om man menar att hunden inte får vara lös. För mig startar jakten för min unghund nu, har tänkt slänga mina joggingskor jag köpte för att hinna ifatt rådjursdreven denna säsongen. I höst ska jag jaga hare och räv från 21/8 utan några rådjursdrev. :o Det innebär att det går åt många trevliga timmar på cykel för tassarna skull och så ser vi många rådjur på bete att fya på. Lydnaden är den viktigaste egenskapen som vi kan påverka på våra hundar, resten ska hunden klara själv. Har vi bra lydnad så slipper vi koppel när vi cyklar, vi kan ha hunden lös hemma på trädgården, ja det finns inga negativa sidor av att ha en lydig och lycklig hund enl. mig iaf. Hur förbereder ni er och era stövare?

Publicerat

jaa.. liknar mycket du beskrivit och speciellt då hunden vart yngre. viloperioden är en ypperlig tid att lägga tid på klövdjursrenhet för stövaren. nu handlar det mest bara om att cykla eller jogga med den för att upprätthålla lite "rörlighet". lydnaden är jag lite lat för att träna med en äldre hund.. det ligger i en viss grund på stövaren som lagts då den vart ung och som jag har försökt upprätthålla på nåt vis. synd att stövaren inte gillar att simma för det vore ypperlig träning...

Publicerat
  • Författare
jaa.. liknar mycket du beskrivit och speciellt då hunden vart yngre. viloperioden är en ypperlig tid att lägga tid på klövdjursrenhet för stövaren. nu handlar det mest bara om att cykla eller jogga med den för att upprätthålla lite "rörlighet". lydnaden är jag lite lat för att träna med en äldre hund.. det ligger i en viss grund på stövaren som lagts då den vart ung och som jag har försökt upprätthålla på nåt vis. synd att stövaren inte gillar att simma för det vore ypperlig träning...

Nackdelen med simträning är att dom mister lite av respekten av vatten, då tänker jag mest på den första isen som kan vara förödande och vi som bor söderöver har nästan alltid "första isen". Norröver tränar dom sina hundar med sparken på snön och men där går vi "bet" pga av snöbrist. Lydnaden läggs grunden helt rätt i yngre år men den behöver nästan alltid underhållas mer eller mindre beroende på individ.

Publicerat

Har min första finnstövarvalp nu och hur ska jag träna henne rådjursren nu under sommaren? räcker det med att fya när hon intresserar sej för rådjursspår?

Publicerat
  • Författare
Har min första finnstövarvalp nu och hur ska jag träna henne rådjursren nu under sommaren? räcker det med att fya när hon intresserar sej för rådjursspår?

Grattis till ett bra val av hund, då menar jag stövare :lol: Det beror lite på ålder, jag brukar börja hemma i köket med att lära henne bra och nej/fy redan som 8 veckorsvalp. Var konsekvent i lydnaden från början och hon kommer att vara lydig i skogen också. Det är alltid bra att fya eller iaf vara mörkare i rösten än vanligt när man stöter på rådjur, allt beroende av ålder och intresse. Jag "knorrar" lite på mina hundar varje gång jag ser ett rådjur oavsett hur gamla dom är, det gör jag mest för att befästa mitt ledarskap.

Publicerat

Nu till hösten när hon ska jagas in på riktigt hur är det bästa sättet att jaga in henne då för att undvika rådjursdrev?

Vill bara ha henne att driva räv, hare får någon annan jaga <_<

Publicerat
Nu till hösten när hon ska jagas in på riktigt hur är det bästa sättet att jaga in henne då för att undvika rådjursdrev?

Vill bara ha henne att driva räv, hare får någon annan jaga <_<

Så många positiva kontakter med räv som möjligt så hunden vet vad som gäller. Och mitt råd angående rådjuren är att inte försöka undvika dem, för det är en omöjlighet och situationer kommer alltid att uppstå mellan hund o rådjur. Sedan bara neka hunden alltid då tillfälle ges vid rådjurs kontakt.

Genom att undvika rådjur tror jag man bara skjuter problemet framför sig utan att tackla det.

Tålamod behövs en hel del i de flesta fall.

Lycka till !!

• 4 months later...
Publicerat
  • Författare

7 dagar kvar!!!!! "Huka er gubbar och kärringar" för snart släpper vi loss!!

Hoppas vi alla slipper "baggadrev" och att dom driver som gudar och gör dom det, då ses vi i Oskarshamn på SM:et :P

Publicerat
7 dagar kvar!!!!! "Huka er gubbar och kärringar" för snart släpper vi loss!!

Hoppas vi alla slipper "baggadrev" och att dom driver som gudar och gör dom det, då ses vi i Oskarshamn på SM:et :P

HAHAHA, HOPPAS KAN MAN JU.... Om man är harjägare :lol:

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Det har gått över förväntan, endast rå i några minuter. Rävdreven däremot är lite för långa, vill helst jaga in dom på hare för då brukar dom inte ta för kalla slag på räv. Nu kan hon ta runt timman gamla slag på räven och driva 100min innan dom kryper in. <_<

Publicerat
Nu kan hon ta runt timman gamla slag på räven och driva 100min innan dom kryper in. :lol:

Ja det är inget att ha ! Pisshund !

Ge henne till mig i stället ! :D:D

Mvh.

Publicerat
Det har gått över förväntan, endast rå i några minuter. Rävdreven däremot är lite för långa, vill helst jaga in dom på hare för då brukar dom inte ta för kalla slag på räv. Nu kan hon ta runt timman gamla slag på räven och driva 100min innan dom kryper in. :D

HAHAHA, en timme gamla... VOJVOJ!! Du har nästan en rävren hund ju :D

Mina får gärna byta från drev på hare till 6-7 timmar gamla rävspår.. Än så länge är jag inte där men hoppas kan man ju :lol:

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jag är inte så inbiten rävjägare så min idealhund tar bara 30-40 min gamla slag men får gärna driva dom i några timmar. Problemet med hundar som tar 4 tim gamla slag är att här i småland så håller du bara grannens granne med hund :rolleyes: och ser bara på pejlen att dom driver, och jag har fått hundar överkörda och hjiälkörda. :)

• 2 weeks later...
Publicerat

i går fick man höra ett hardrev i ca 7,5h utan större tapt ojoj vad bra stövarn gick, haren drog långa repor efter stranden

som han fixade galant :o

kul när det går bra och man kan mysa till härliga drev

Publicerat
i går fick man höra ett hardrev i ca 7,5h utan större tapt ojoj vad bra stövarn gick, haren drog långa repor efter stranden

som han fixade galant -_-

kul när det går bra och man kan mysa till härliga drev

lite för brutalt långt drev det där :o

Publicerat
lite för brutalt långt drev det där :)

man får tro vad man vill men äger inte själv någon stövare utan var med en annan och jagade och han har erkänt duktiga stövare inom den kretsen det är ju inte räv som jagas så snit farten blir nog lägre då

Publicerat
  • Författare

Det är själavård att få lyssna på ett riktigt stövardrev, har då hunden lidelse och passion i skallet blir det inte sämre :rolleyes:

Vad är det för ras på hunden du jagade med?

Publicerat

det är en finstövare och saken blir litte lättare på en ö då den inte kan springa rakt fram efter en mil eller så så haren drar inte på så långa sträckor utan gör mera avhopp och drar efter stränder men det som var i lördags är man inte med om så ofta i sitt liv det är mer ofta att dom driver i snitt 4h, vi skjuter nämligen inte haren jämt utan han får löpa vi riktar mer in på att se om det kommer någon stänk räv.

Publicerat
  • Författare

Förstod nästan att det var stövarens F1 ni jagade med :rolleyes: Jagar man med hundar som kan hålla igång haren så pass som du beskriver så har man bra hundar som du skrev tidigare. Vet du vilken stam det är i den?

Publicerat

rikko är från

Muurivuoren Joiku far

Renholmens Jenna mor

Publicerat
  • Författare

Renholmens kennel har alltid tagit fram bra hundar så jag är inte förvånad att Rkko fungerar bra. Rikko är förvisso inte från Renholmens kennel utan söderifrån men blodet finns där.

Publicerat

jag vet då denna hund tillhör min svärfar som har haft ett par bra hundar typ Kringsövikens Reijo vilket han är uppfödare till.

jag brukar även jaga med renholmens uppfödare så man lär sig något nytt varje gång, mycket tips och trix man suger åt sig av deras erfarenhet som en svamp :)

vilket hjälper mig med min tax att hitta vad som fungerar för oss

Publicerat
  • Författare

På svärfar att han måste starta hunden på jaktprov för det är av den kalibern hundar vi ska använda i avlen. ;)

Jag har personligen lite idéer på vad som krävs på avelshundar.

I första hand ska kommer jaktlusten, i andra hand kommer jaktlusten, i tredje hand kommer jaktlusten, och skulle han då även vara snygg (färger) är det en ren bonus men inget krav. Givetvis så måste hunden vara kroppad för en tvåa på utställning men det är inte många som inte är det.

Publicerat

ja vi får se vad som händer man vet aldrig vad han hittar på