Publicerat Mars 24, 200917 yr Avfyrningsteknik Tidigare har jag pratat lite grann om skjutställningen vid liggande skytte med benstöd, det finns givetvis en massa annat som också har stor betydelse för resultatet. Jag tänker då bland annat på andning, siktesbild, uppföljning och inte minst avfyrningen. Näst efter skjutställning är det här som det avgörs om skottet skall bli en träff eller bom. Det finns en väldig massa olika uppfattningar och tankar i detta ämne men jag skall försöka hålla mig så objektiv som möjligt. Grunderna Det finns två centrala delar i en korrekt avfyrning, för det första skall den ske under full kontroll dessutom skall den förorsaka så liten rörelse av vapnet som möjligt. Om vi börjar med den första delen att avfyrningen skall ske under full kontroll så kan man ibland läsa att ”det skall komma som en överraskning när skottet går” i mina ögon är det ett kvalificerat skitsnack som bara visar att skribenten inte har en susning om ämnet. Om du blir överraskad av att skottet avlossas så bör du rimligen också bli överraskad av eventuella träffar. Givetvis skall du ha full kontroll på exakt när skottet går, det är bara då du kan uppnå goda resultat. Grunden är att du verkligen känner din avtryckare, detta säkerställs lämpligen genom omfattande torrklickningsövningar. Det är också viktigt att du i avfyrningsögonblicket genomför en kontrollerad avfyrning där avtryckaren pressas rakt bakåt utan tveksamheter. Sedan finns det ett ganska stort utrymme för personlig preferens runt vilken typ av trycken man föredrar, det kan handla om vikt, direkt- eller tryckpunktstryck, eftertryck kontra avtryckarstopp eller avtryckarskons utformning. Handposition/Pistolgrepp Här finns det också en hel del att fundera på, det gäller att dels hitta ett pistolgrepp som gör det bekvämt att skjuta samtidigt som det gäller att inte förflytta rörelser från handen till vapnet mer än absolut nödvändigt. Egentligen är det två arbetsuppgifter som skjuthanden skall genomföra, med lill-, ring- och eventuellt även med långfingret så skall kolven föras mot axeln. Man brukar säga att det skall vara samma kraft som i ett fast handslag. Den andra uppgiften är givetvis att pekfingret skall trycka in avtryckaren till dess att skottet avfyras. Här är det oerhört viktigt att fingret förs i en rörelse som är helt parallell med pipan, för att nå dit brukar man säga att nageln på pekfingret skall vara exakt 90 grader i förhållande till pipan. Rörelsen skall alltså vara rakt bakåt, att som vissa förespråkar placera avtryckarskon i leden mellan den yttersta och mellersta falangen på fingret innebär som regel att en högerskytt pressar avtryckaren bakåt och åt höger. Konsekvensen av detta blir ofrånkomligen att träffen sitter tillvänster på tavlan. Om man å andra sidan av olika anledningar får ett felaktigt avstånd mellan handen och avtryckaren så att man inte riktigt ”når fram” så innebär det att avtryckaren pressas bakåt och åt vänster, skotten kommer då att hamna till höger i målet. Det rätta sättet att genomföra en avfyrning är att både yttersta och mellersta falangen på fingret håll vinkelrätt mot pipan under hela avtryckarrörelsen. Jacob Byrnum har även denna gång haft vänligheten att demonstrera detta på ett mycket bättre sätt än vad jag klarar av med min begränsade pedagogiska förmåga. Egentligen så räcker det med hans klockrena demonstration, vilket innebär att jag kan hålla detta inlägg betydligt kortare än vad jag först planerade. Det är kanske enklast att istället besvara eventuella frågor som kan finnas? Trigger School by Rifles Only Direkt eller Tryckpunktstryck? Utan att veta skulle jag tro att långt över 90% av dagens bössor utrustas med direkttryck, den genomsnittlige jägaren funderar helt säkert inte på alternativen om han ens känner till vad ett tryckpunktstryck är. Jag har av olika anledningar valt att lämna snälltryck utanför den här sammanställningen även om dessa har sitt givna användningsområde men då främst när det på olika brytvapen handlar om att kombinera ett lite hårdare säkert trycke med ett ”fintrycke”. De allra flesta är nog medvetna om hur de vill ha sina trycken, vi har en preferens när det gäller vikter, eftertryck etc.. Det gäller då i de allra flesta fallen direkttrycken som är det som de allra flesta har erfarenhet av . Ett intressant faktum är att tävlingskyttar i väldigt många olika discipliner nästan mangrant väljer tryckpunktstryck till sina bössor, detsamma gäller de flesta fabrikstillverkade prickskyttevapen. Klart att man kan fråga sig varför det är så? Finns det några fördelar med att välja tryckpunktstrycken och vad består de i sådana fall av? Kanske skall man börja med att förklara vad som kännetecknar ett tryckpunktstrycke. Detta karakteriseras av ett ”förtryck” där man tar en del av tryckets vikt och ett ”slutryck” där resten tas ofta är förhållandet 50/50 mellan dessa . Fördelen med detta typ av tryck är bland annat att det är lättare att ”ta trycket” med det menar jag den förbelastning som man gör som en del av avfyrningsprocessen. Du börjar med att hitta rätt siktbild, placerar hårkorset där det skall vara, tar den första delen av trycket, släpper ut luften ur lungorna och låter skottet gå. En annan som har en del idéer kring detta är David Tubb som tvivelsutan är en av vår tids duktigaste allroundskyttar. Givetvis föredrar han också tryckpunktstrycken och då mer specifikt Anschütztryckena, i länken nedan kan den intresserade ta del av hans tankar kring trycken och avfyrningsteknik. Avfyrningsteknik enligt David Tubb Utöver detta finns det ytterligare två faktorer som talar för tryckpunktstryckena, för det första är konstruktionen säkrare än motsvarande direkttryck, med det menar jag att man kan ställa ned ett tryckpunktstryck till lägre vikt med bibehållen säkerhet än vad som är fallet med ett direkttryck. Den andra och i mina ögon minst lika viktiga fördelen är att de tryckpunktstryckena som vi talar om här går att justera på ett helt annat sett än vad som är normalt för ett direkttryck. Du kan flytta avtryckarskon rätt så generöst, om så skulle vara önskvärt kan du dessutom vinkla den eller helt sonika byta ut den mot en annan utformning. Fördelen med detta är såklart att det blir betydligt lättare att hitta en samverkan mellan pistolgreppet, din hand och avtryckaren som resulterar i en både korrekt och avslappnad position för handen. Jag klistrar in en bild på det trycke som jag funderar på för mitt nästa projekt för att illustrera det hela (även om bilden visar CG trycket för en rem 700). Fler tankar finns säkert i detta ämne men de tar vi allt eftersom . Lev väl och skjut rakt! Henrik
Publicerat Mars 24, 200917 yr Henrik- som alltid mycket uppskattat och lärorikt, jag har en fråga om den tillåts, jag är nyfiken på vad tummen bör eller skall göra? Mr Tubb säger att tummen är lika viktig som pekfingret men anger inte exakt vad man skall göra för att minimera påverkan från den, själv har jag experimenterat med att lägga tummen rakt upp på stocken, dvs i samma slags fattning som man håller en hammare för att göra en liknelse. Jag tycker att detta verkar fungera vid torrträning även ur ett rent logiskt synsätt, borde ett tryck rakt fram från tummen vara mindre påverkande på vapnet i avfyrningsögonblicket än ett balanserande sidostryck, ie tummen och pekfingrets tryck som balanserar varandra. Jag kan utveckla mig mer ikväll om detta ovan mest verkade vara svamligt. Återigen tack för dina inlägg. /Christian
Publicerat Mars 24, 200917 yr Jag har inte gett mig tid att se länkarna ännu då jag lagar mat samtidigt som detta men, jag vågar mig ändå på en gissning varför många sportskyttar väljer tryckpunkt och tror att det helt enkelt är för att det finns regler om avtrycksvikt. Med ett tryckpunktstryck kan man helt enkelt klara vikten men ändå få ett lättare trycke då förtrycket tas innan avfyrningen så att säga. Jag har inte haft ett tryckpunkts sedan man som slyngel sköt Diana 35 och hoppas slippa det för jag gillar dem inte och ända som skulle få mig att välja ett är just detta om man krävde viss vikt på trycket är det inga sådan krav hittar jag bara nackdelar och vad jag vet skjutet ingen bänkskytt tryckpunkt. Visst är det lite säkrare men jag använder mig av en väldigt enkelt sätt då jag håller fingret på varbygeln sedan samma moment som man tar tryckpunkten utförs istället när fingret söker igen avtryckaren. Vad gäller tummen är nog jag på samma linje som S-C låter bli att lägga den över greppet eller om man gör det ska det vara väldigt löst så den inte tar någon rekyl. Så nu är palten färdig kokt mumsa
Publicerat Mars 24, 200917 yr Så nu är palten färdig kokt mumsa nu blir jag få jättesugen på palt får man komma och hälsa på
Publicerat Mars 24, 200917 yr nu blir jag få jättesugen på paltfår man komma och hälsa på Dem är slut nu och det var raspeballe riktigt god och extremt enkelt
Publicerat Mars 24, 200917 yr Nu var det ett tag sen jag sköt med tryckpunkt på gevär och som Lars skrev så saknar jag det inte, främst för att jag vill ha avtryckarfingret i rätt vinkel från början, glocken jag försöker bli vän med känner jag att handen vill flytta sig lite från första skottet som är sämre, jag möter trycket på ett mer rätt sätt till efterkommande skott, första skottet sitter oftast till vänster och lite lågt, skrev mer om detta i bloggen, fördelen med pistolskyttet är att man inte kan kompensera läs fuska i avfyrningen. Tackar Henrik för sina bra texter och goda information i ämnet, det är alltid läsvärt och ger mer än en eftertanke hur man gör.
Publicerat Mars 24, 200917 yr Kollat filmen nu och inser en fördel med förtryck som jag aldrig tänkt på Jag skjuter med ett direkt tryck på ca: 200gram och då är det i princip omöjligt att uppnå denna 90 graders vinkel som han säger. Åtminstone mitt finger kräver mera motstånd för att lyckas med det bara att inse min egna teori var fel och Henrik hade rätt igen Jag skjuter med bägge lederna i ungefär 45 istället är det helt galet Henrik?
Publicerat Mars 24, 200917 yr Jag försökte anamma detta idag med 22:an på banan, men det var fantamej helt omöjligt. Det greppet är helt omöjligt att göra sånt här med. Får bli nåt att testa med Choaten och TRG:n / R som just spenderat 2 timmar av sitt liv med att stånga sig blodig med en Linksys router
Publicerat Mars 24, 200917 yr Lars- mfl jag vill inte sjunga tryckpunktstryckets lov onyanserat men det har sina fördelar, sköt med en Unique 96 förr i världen, den pistolen hade förmodligen pistol väldens bästa tryck med störst justeringsmån, även jag är uppfödd med en Diana 25 med tryck punkt och påföljande tävlingsluftgevär samt ett och annat mausertryck, slutsatsen jag gjort tidigare är att det är bra med ett tryckpunktstryck till bana men inte för jakt, ev är det kanske dags att tänka om men innan man gör det tänker jag lägga mycket tid på att hitta rätt form. Lars är det verkligen 200 gr tryck bara, helt fantatiskt att du kan hantera det, jag hade varit överallt på tavlan då, finner det intressant att se hur andra, i detta fall du löser detta med en bra avfyrning. Då så, skall sluta att spamma tråden nu, såg på videolänken att tummens placering var sekundär, det viktiga var att man inte hade anläggning, "dragging wood" och att man inte styrde stocken med handgreppet, det tål ju att tänka på när vi tidigare talat om handgreppets vinkel. /Christian
Publicerat Mars 25, 200917 yr Författare Kanske dags för en liten avstämning, jag skall väl börja med att påpeka att precis som direkttryck är inte alla tryckpunktstrycken konstruerade på samma sätt eller tillverkade med samma omsorg. Med andra ord det finns bra och tämligen usla tryckpunktstrycken. När det sedan gäller jämförelsen med bänkskyttet vet ni sedan tidigare att jag inte i alla lägen köper de sanningar som etablerats i den verkligheten. Vad jag då menar är att bara för att bänkskyttarna gör på ett visst sätt är det inte säkert att samma "mindset" funkar vid långhållskytte av mer praktisk karaktär. Givetvis är det så att om man skjuter en bössa med "fri rekyl" från en betongbänk med stöd under både förstock och bakkolv så har man helt andra krav på trycken. När det däremot handlar om andra skytteformer jag tänker då bland annat på luftgevär, skidskytte, palmaskytte, olympiskt gevärsskytte så är det tryckpunktstrycken som dominerar oavsett om det finns begränsningar när det gäller avtryckarvikten eller ej. Samma sak när det gäller de fabrikstillverkade prickskyttebössorna, antingen är de utrustade med tryckpunktstrycken som standard eller också så finns dessa som tillbehör. Det är i stort sett bara våra amerikanska vänner som i någon större omfattning använder direkttryck på deras prickskyttebössor. Samtidigt vill jag poängtera att det mesta av det jag skriver om är baserat på mina egna erfarenheter och kunskaper, det är sådant som jag vet funkar men det är helt säkert inte det enda sättet att göra saker på. Inom skyttet precis som inom de flesta andra aktiviteter sker det en kontinuerlig utveckling, det gäller med andra ord att vara lyhörd och ödmjuk inför nya rön och tendenser. Givetvis finns det "more then one way to skin the cat" och det som passar mig passar kanske inte dig. Vissa saker som kommit för att stanna inom gevärskyttet så som "raceguns" och "Tubeguns" har inte alls slagit igenom på samma sätt inom det "taktiska skyttet" även om grunderna för skytteformerna är desamma. Däremot så börjar det dyka upp allt fler modulstockar så det kanske är dessa som är framtidens melodi. Fördelen av att kunna justera i stort sett varenda mått skall såklart ställas mot "fältmässigheten". När det gäller tummens placering så kan det vara på sin plats att prata lite grann om "sympathetic movements", jag tror att det på svenska skall tolkas som rörelser som styrs av det autonoma nervsystemet, det är alltså sådana rörelser som vi inte styr medvetet utan de är en frukt av diverse inbyggda reflexer. Om du håller dina fingar rakt utsträckta framför dig och gör en avtryckar rörelse med pekfingret kommer du med all sannolikhet att få se att det inte är det enda fingret som rör sig såväl tummen som långfingret kommer med stor sannolikhet också att börja röra sig. Om du istället formar din hand runt ett imaginärt pistolgrepp innan du utför din simulerade avfyrning med pekfingret kommer du att se betydligt mindre "sympati rörelse". Till saken hör också att dessa sympatirörelser kan ta en del andra intressanta former, det är t ex ganska vanlig att skytten samtidigt som han med skjuthandens pekfingerpressar tillbaka avtryckaren så pressar han också ihop stödhanden runt beanbagen. Som skjutledare har jag dessutom observerat hur en del skyttar pressar tårna bakåt i skottögonblicket Åter till tummens placering, den placering av tummen som minimerar dessa sympatirörelser är den placering som en tumhålskolv erbjuder d v s med tummen så nära ett slutet grepp med pekfingret som möjligt. Att placera tummen högt upp på tumhalsen är också en rätt bra lösning eftersom sympatirörelsen då kommer att stäva nedåt och mot vapnets centumlinje. Sedan kan man faktiskt lägga tummen uppe på pekfingret vilket kan kännas lite krampartat för en del men med den placeringen minimeras verkligen sympatirörelserna till ett minimum. Avslutningsvis är det viktigt att konstatera att det finns rätt stort utrymme för individuella skillnader bara man inte tummar på grundreglerna. Alla människor och alla händer ser olika ut, det som funkar bra för mig kanske inte funkar alls för dig. Hoppas att detta i varje fall besvarade några av era frågor. Henrik
Publicerat Mars 25, 200917 yr Henrik! En fråga bara... När beställer vi? Jag vill ju också ha ett till min femnitti.
Publicerat Mars 25, 200917 yr Robban M: Det är ju bara att trycka på "Buy now". http://www.webshop.roedale.de/index.php?ca...f6666dde9011df0 Det har jag gjort... + det andra som sitter på avtryckaren / Johan
Publicerat Mars 25, 200917 yr Robban M: Det är ju bara att trycka på "Buy now".http://www.webshop.roedale.de/index.php?ca...f6666dde9011df0 Det har jag gjort... + det andra som sitter på avtryckaren / Johan Humpf... Nu bara måste jag gå in å gnälla för frugan om hur synd det är om mig och att allt blir jättebra om jag får just ett sånt.
Publicerat Mars 26, 200917 yr Humpf... Nu bara måste jag gå in å gnälla för frugan om hur synd det är om mig och att allt blir jättebra om jag får just ett sånt.