Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken bössa bör jag satsa på..

Featured Replies

Publicerat

Jag har sedan tidigare en hyffsat ny 308á som jag är skapligt nöjd med.

Har även en ärvd gammal 8x57 med orginalkolv på.

Nu har jag dessutom blivit erbjuden en gammal 30-06, även den med orginalkolv.

Båda är husqvarnor från tidigt 50-tal.

Min tanke är att ta en av bössorna (8x57 el 30-06) och fixa till med ny kolv och tryck. Tror jag behåller flaggsäkringen för jag har

nog tänkt ha rödpunkt på.

Ska väl även skriva att det mest blir älg och rådjur som ska jagas... fast till rå har jag ju 308án och en 222á också..

Tankar och synpunkter mottages gärna.

/ Thomas

Publicerat

Jaga själv Älg med 30 - 06 trivs rätt så bra med 30-06. Har en själv en Husqvarna. En del säger ju att det är en alround bössa 30 - 06:an men mitt tips är prova skjuta med en 30 - 06 känn dig för hur du kommer att trivas med den och så.

Publicerat

jag jagar med en husqvarna 8x57 JS med bytt trycke. Jag trivs underbart bra med denna! Jag håller med foffe... det här med kaliberval är personligt... provskjut båda och se hur du gillar rekylen och vilken du skjuter bäst träffserier med.

Publicerat

Utan att ha skjutit med en 8x57 så skulle jag nog valt den. Du har redan en 308 och en .222 så en 30-06 käns lite fel eler hur man ska säga, en 8x57 är ju en storlek större en 30-06 och 308 så den skulle nog blivit mitt val.

Men som föregående talare sa så är det ett personligt val och det ska man inte sticka under stol med.

30-06 är en underbar kaliber och jag saknar min lite ibland.

/Lasse

Publicerat

Hade nog gåt på 8x57an, har 30.06 själv som jag är nöjd med iofs, men 8an är ju mjuk å fin i rekylen, tyngre kulor (som regel) , så den blir nog trevlig som drevjaktsvapen.

Publicerat

enkelt, 8x57.

Publicerat
enkelt, 8x57.

+1 <_<

Publicerat
  • Författare

Tack alla för era synpunkter.

Jag har nog bestämt mig nu. Det blir en ny stock på 8x57án!

Det är nyligen monterat fästen på den och det sitter ju ett aimpoint på den, det blir bra inför höstens älgjakt.

Kanske blir det så att jag skickar ett brev till licens-tanten då jag har en plats ledig i skåpet....

Skulle det dyka upp en kolv begagnad eller ny, kanske man kan ha den till något....

Tack igen för era synpunkter.

Det känns bra att satsa på morfars gamla bössa.!

/ Tompa

• 2 weeks later...
Publicerat
Tack alla för era synpunkter.

Jag har nog bestämt mig nu. Det blir en ny stock på 8x57án!

Det är nyligen monterat fästen på den och det sitter ju ett aimpoint på den, det blir bra inför höstens älgjakt.

Kanske blir det så att jag skickar ett brev till licens-tanten då jag har en plats ledig i skåpet....

Skulle det dyka upp en kolv begagnad eller ny, kanske man kan ha den till något....

Tack igen för era synpunkter.

Det känns bra att satsa på morfars gamla bössa.!

/ Tompa

Grattis till ett bra val! :)

Publicerat
  • Författare
Grattis till ett bra val! :P

Tackar :-)

• 4 months later...
Publicerat
Grattis till ett bra val! :lol:

Håller med! :P

Publicerat
Håller med! :P

Alltid roligt med medhåll... :D:D

Publicerat

hej,

jag förutsätter för mina tankar att det ärrelativt gamla Husqvarna -vapen du syftar på...

som jag ser det finns det ingen som helst anledning att komplettera .308an med en .30-06. det är samma kuldiameter, nästintill samma kulbana och skillnaden i anslagskraft är försvinnande liten. däremot kommer .30-06an sparka hårader om det är något som uppskattas :mad:

8-57 är enligt uppgift en pålitlig älgklubba som tom. Blaser numera erbjuder pipor i. dock kommer sannolik en "renovering av bössan kosta mer än du tänkt dig, så varför inte sälja båda (om man får något för dem?) ochuppgradera till en bössa du verkligen trivs med? Husqvarna har alltid gjort bra grejer, men de är inte fantastiska jämfört med nyavapen bara för att det är bra grejer... :angry:

Publicerat

Enkelt, den bra är en tysk armékaliber och den sparkiga är en amerikansk :angry:

Upp och ner är världen, dom tunga och långsamma kaliberna var nästan på väg bort helt för 10 år sedan, nu skall alla ha 8x57 och 9,3x57.

Men i 8mm finns det skapligt med kulor, även lite lättare. Kanske inte som i 7,62 men en 8x57 går att använda på andra sett än som potatiskastare också. Mycket trevlig kaliber att skjuta med dessutom. I en orginalstockad 640 är det skillnad som natt och dag kaliberna i mellan. Med standardammo är effekterna likvärdiga upp till 100 meter.

Publicerat

Har själv en husqvarna 8,57 JS! Svinit nöjd med den kalibern :angry:

• 2 weeks later...
Publicerat

Det enda som egentligen talar för 30-06'an är utbudet av kulor. Jag har själv 30-06 och en 8x57'a. Rent prestandamässigt så är den att jämföra med 30-06'an. Vill man ha flack kulbana så drar man på en 9.7g (150gr) i 900m/s och vill man ha tung kula i älg så hivar den iväg en 14.2g (220gr) i gissningsvis 750m/s.

Även fast jag jagar mest med 30-06'a så har jag ofta funderat på om inte 8x57 är en av de bättre allroundkalibrarna.

Publicerat

att skjuta med föredrar jag 8x57 IS. den är inte så vass. Kalibern är på väg tillbaks och detta för den är en väl utvecklad sådan. den är genomtänkt och i god balans. Det är lite av en varg i fårakläder, där går att få bra drag i ammunitionen på en 8:a också.

(Kalle