Hoppa till innehåll

Hundpejl


miss_winchester

Recommended Posts

Hej! Har funderat på att skaffa pejl åt älghunden. Så man slipper leta överallt.

Har funderat på astron, men ekonomin talar emot, finns det nån annan modell typ knut eden eller liknande? Å hur e räckvidden på en sån?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kört med trackern och den funkar, har dock fått spegelsignaler ibland och det har varit inte bara 180 grader utan även 90 grader, räckvidden är bra dock inte oändlig finns en dyr i drift men billigare i inköp, har dock inte provat den än men det kommer då en på jobbet har beställt en, astron är inte oändlig den heller och trackern har nog längre räckvidd, Edén pejlen är likvärdig och har funkat på tusentals hundar tills gps via radio/mobilen kom på marknaden.

Hoppas du fått lite hjälp på vägen, kommer köra själv med Astro och tracker i höst och kanske sen kompletterar med en till nallen om hunden kommer långt bort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Edén i många år. Både för älghundar och trädskällare.

Den har fungerat bra i alla lägen tycker jag så den kan jag rekommendera.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag körde själv Swepoint i en del år. Tyckte den funkade kanon och var framför allt lätt att pejal med.

Bytte nu till Contact Pro. funkar helt ok de också..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej! Har funderat på att skaffa pejl åt älghunden. Så man slipper leta överallt.

Har funderat på astron, men ekonomin talar emot, finns det nån annan modell typ knut eden eller liknande? Å hur e räckvidden på en sån?

Vad har du för hund hade nog valt pejl efter det. Men skulle aldrig köpa en snurrpejl (annat ord för dom vanliga pejlarna) då en gps-pejl är helt överlägsen.

\mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

och jag skulle aldrig köpa en gps pejl,,inte förrän räckvidden halsband handenhet ökas,,,köp en swepoint maxi kanonpejl

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

och jag skulle aldrig köpa en gps pejl,,inte förrän räckvidden halsband handenhet ökas,,,köp en swepoint maxi kanonpejl

Jag skulle hellre aldrig köpa en Garmin om jag har en vidlyftig hund men det finns ju annat fast då är förutsättningen att man har mobiltäckning. Tycker nog detta är det mest prisvärda idag, nu börjar man även få ordning på programvaran, den senaste uppdateringen verkar funka riktigt bra.

Dogps3

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Har kört med ett par olika pejlar framför allt Éden & Tracker tycker utan tvekan att Éden pejlen är den bästa av dessa två .

Inte minst pga. mottagaren till Tracken (åtminstone min) inte tål fukt & antennerna bryts.

Eden har däremot fungerat bra.

Har också sedan oktober kört med en Garmin jagar mest i Sörmland skogsjakt kuperad terräng .

Med den lilla antennen på mottagaren så har jag ca 5 km räckvidd har inte provat den stora detta kan låta som lite men

nu har detta med räckvidd på en GPS pejl, Garmin eller någon annan inte riktigt det samma betydelse som på en vanlig pejl.

Skälet till detta är ju det att du alltid på en GPS pejl vet var hunden befann sig då du tappade kontakten med denna & kan gå mot denna punkt tills du får kontakt igen.

Du vet också alltid var du släppte (genom att markera en waypoint när du släpper).

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad har du för hund hade nog valt pejl efter det. Men skulle aldrig köpa en snurrpejl (annat ord för dom vanliga pejlarna) då en gps-pejl är helt överlägsen.

\mats

Det är en blandras som jag jagar älg med, kanske björn i framtiden. Han e ganska stor å springer ganska långt om han vill. 2, 3 mil bort i bland

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag körde själv Swepoint i en del år. Tyckte den funkade kanon och var framför allt lätt att pejal med.

Bytte nu till Contact Pro. funkar helt ok de också..

Har funderat på contact basic med skallräknare då batterierna håller längre på den än på pro

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är en blandras som jag jagar älg med, kanske björn i framtiden. Han e ganska stor å springer ganska långt om han vill. 2, 3 mil bort i bland

Då tycker jag Garminen faller bort direkt, har du bara gsm-täckning så hade jag absolut valt en Dogps eller motsvarande.

mvh\mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då tycker jag Garminen faller bort direkt, har du bara gsm-täckning så hade jag absolut valt en Dogps eller motsvarande.

mvh\mats

Jo men det e det som e problemet. <_< Det finns ingen eller dålig täckning i området där jag jagar. Så det får bli en vanlig pejl.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo men det e det som e problemet. ^_^ Det finns ingen eller dålig täckning i området där jag jagar. Så det får bli en vanlig pejl.

Då gäller det att hitta den som går längst har tyvärr dålig koll på detta och sen är skallindikator bra. Skulle nog tatt en Swepoint inte haft någon själv, men har dömt rätt många hundar där dom använt dessa och de har haft bra koll på var hundarna befunnit sig.

\mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Har kört med ett par olika pejlar framför allt Éden & Tracker tycker utan tvekan att Éden pejlen är den bästa av dessa två .

Inte minst pga. mottagaren till Tracken (åtminstone min) inte tål fukt & antennerna bryts.

Eden har däremot fungerat bra.

Har också sedan oktober kört med en Garmin jagar mest i Sörmland skogsjakt kuperad terräng .

Med den lilla antennen på mottagaren så har jag ca 5 km räckvidd har inte provat den stora detta kan låta som lite men

nu har detta med räckvidd på en GPS pejl, Garmin eller någon annan inte riktigt det samma betydelse som på en vanlig pejl.

Skälet till detta är ju det att du alltid på en GPS pejl vet var hunden befann sig då du tappade kontakten med denna & kan gå mot denna punkt tills du får kontakt igen.

Du vet också alltid var du släppte (genom att markera en waypoint när du släpper).

Lasse

Hur lång räckvidd hade du på eden?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då tycker jag Garminen faller bort direkt, har du bara gsm-täckning så hade jag absolut valt en Dogps eller motsvarande.

mvh\mats

Så astron har int så stor räckvidd då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur lång räckvidd hade du på eden?

Ursäkta att jag inte har svarat snabbare .

Kan faktiskt inte ge dig någon exact siffra på Eden,

Det är ju haken med dessa pejlar det enda du märker är att hunden är utom Pejlhåll & att han försvann i en viss riktning.

Men milen tror jag inte är något problem längre håll har jag inte testat trots allt så är markerna i Sörmland inte så stora .

Skall försöka få fram en bättre siffra från en kompis som har med vidsprungna hundar än jag.

//Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så astron har int så stor räckvidd då?

Det har skrivits spaltmeter om detta särskilt på grannforumet, vissa påstår upp till en mil! Sen experimenterar man med olika antenner mm. men får ofta problem att antenninfästningen går sönder.

Mer än två kilometer är ovanligt, den jag har och de jag jagat med brukar klarar ca 1. 5 kilometer bra, sen blir det problem.

\mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det har skrivits spaltmeter om detta särskilt på grannforumet, vissa påstår upp till en mil! Sen experimenterar man med olika antenner mm. men får ofta problem att antenninfästningen går sönder.

Mer än två kilometer är ovanligt, den jag har och de jag jagat med brukar klarar ca 1. 5 kilometer bra, sen blir det problem.

\mats

Hejsan .

Mellan två & tre kilometer är det normala som jag får på mina marker,

med lite förflyttning så att jag inte står för dumt till brukar det kunna gå att komma upp mot fem.

Har inte provat med den skogsantenn som kom med då jag köpte så jag vet inte (Man får inte ta i då den skruvas på plats).

En sak som jag märkt är att man inte får dra till halsbandet för hårt runt halsen på hunden för annars så har antennen en tendens att hamna snett.

Att jämföra en GPS (Garmin eller inte) med en vanlig pejl är lite svårt av den enkla andledningen att vi vet hur långt GPS når, det läser vi av direkt men den vanliga pejlens räckvid är egentligen bara gissningar.

Vi vet inte hur långt bort hunden var då vi tappade honom på pejlen utan endast hur lång tid det tar innan vi får in honom på pejlen igen.

Denna tid upplever jag inte som väsentligt längre med Eden än Garmin,

med en vanlig pejl vet jag desutom endast riktningen, inte var, i Sörmland där jag jagar mest, är det mycket bilar, vägar, krondiken, bäckar & åar så det är väsentligt att veta var hunden är.

Det är väsentligt som hundförare att hålla kontakten med hund annars så får du inte åka hem med honom levande.

Det är mycket sällan som vi har mer än två kilometer till väg än mindre fem ...

Men som sagt Eden når längre men kanske i så väldigt mycket mer, tvivlar starkt på att jag når milen, kanske 7-8 km.

//Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Våran har inga problem upp till 2,5-3 km med vanliga antennen (under perfekta markförhållanden upp till 4-4½ km) och nu med skogsantennen som är gjort för just garmin, så lär räckvidden vara än längre. Vi får se till hösten :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det har skrivits spaltmeter om detta särskilt på grannforumet, vissa påstår upp till en mil! Sen experimenterar man med olika antenner mm. men får ofta problem att antenninfästningen går sönder.

Mer än två kilometer är ovanligt, den jag har och de jag jagat med brukar klarar ca 1. 5 kilometer bra, sen blir det problem.

\mats

Inte mer! Det lät fjuttigt. Jagar på ett område med 7000 hektar. Å hittar hunden en älg så kan jag få vänta ett tag å det finns int så mycket vägar där så man kan inte köra runt å leta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...