Publicerat Mars 25, 200917 yr Är uppväxt med stövare i huset, av mina 38 år har det bara saknats stövare vid 2 säsonger, varav den senaste.............höll ju på att bli tokig av att inte ha en egen hund att jaga med. Min förra Hamilton fick jag ta bort pga allergi. Har väntat på att en tik som uppfödaren , som är en god vän, har ska löpa, vilket inte har skett............ikväll ringde han och berättade att en bekant till honom som är känd uppfödare och domare hade en tik på 2 år som han sökte nytt hem till, rå-ren, har börjat lovande. Han skänkte tiken om den kom till ett bra hem som han kunde lita på, så jag slog till!! Hämtar henne på fredag troligtvis. Äntligen hund i huset igen!!!!!!!!!!!!!!!!
Publicerat Mars 25, 200917 yr GRattia till dej hoppas att du kommer få många stunder ihop med nya hunden
Publicerat Mars 25, 200917 yr Författare GRattia till dej hoppas att du kommer få många stunder ihop med nya hunden Tackar!!! Kommer att ligga sömnlös av längtan!!!! Blir ju värre än när man vänta på paket från hobbex när man var liten pöjk!!
Publicerat Mars 25, 200917 yr Bra, då vet jag vem som ska få komma och jaga hare i höst. Vi har tämligen gott om hare. När vi sitter och vaktar på räv på sommarkvällarna brukar man kunna räkna in 10-15 harar samtidigt på samma klövervall. Är lite sugen på att smygjaga dom med 22:an i september.
Publicerat Mars 26, 200917 yr Grattis! Visst är huset tomt utan hund när man har haft det under en längre tid?
Publicerat Mars 26, 200917 yr Jag känner igen tomheten. Det måste vara en enorm lycka att hitta en injagad unghund. Jag var snubblande nära förra året men ägarens fru hann komma hem från jobbet och stoppade det hela, fem minuter ifrån en ung wachtel. Nu blev wachteln kvar och den äldre tollaren togs bort. Så jag förstår din lycka. lycka till
Publicerat Mars 26, 200917 yr Författare Bra, då vet jag vem som ska få komma och jaga hare i höst. Vi har tämligen gott om hare. När vi sitter och vaktar på räv på sommarkvällarna brukar man kunna räkna in 10-15 harar samtidigt på samma klövervall. Är lite sugen på att smygjaga dom med 22:an i september. Men för helvete Bohman!!!!!!!!! Hare utan hund!!!!!! Är inte det olagligt!!!!! , det får vi ändra på, klart jag ställer upp med hund!
Publicerat Mars 26, 200917 yr Författare Tack allihopa för gratulationerna!!!! Jobbar ju och är singel, att ta en hand om en valp då med allt vad det kräver tar ju sin tid, perfekt att hitta en hund i rätt ålder som är lite lagom injagad, spar mycket tid och slit. Men å andra sidan saknar jag lite det där med.............
Publicerat Mars 26, 200917 yr Författare Lite smolk i bägaren..................ett litet missförstånd..........skulle inte bara få henne, det var som fodervärd, så jag blir inte ägare .Men uppfödaren vill ju att jag jagar så mycket som möjligt med henne, vilket passar mig bra ändå.......... Jaja.........kan ju inte få allt.
Publicerat Mars 26, 200917 yr Som fodervärd äger du hunden i sig. Uppfödaren äger bara rätten till 2 valpkullar innan 5 års ålder
Publicerat Mars 26, 200917 yr Författare Som fodervärd äger du hunden i sig. Uppfödaren äger bara rätten till 2 valpkullar innan 5 års ålder Tack Jämta!! Har dålig koll på det där. Finns det några andra "regler" att hitta nånstans, eller kan det vara lite hur man gör upp sinsemellan??
Publicerat Mars 26, 200917 yr Finns fodervärdsavtal att skriva ut från nån sida, har inte koll på om det är kennelklubben eller jordbruksverket. Sen kan ni ju givetvis lägga till eller ta bort vissa delar i avtalet. Allt är ju upp till er att komma överens.
Publicerat Mars 26, 200917 yr Om du blir helfodervärd, så är det som jag skrev ovan. Uppfödare kan vilja ha rätt att meritera hunden själva, vilket då skrivs in i kontraktet, men oftast är det ju fodervärden som sköter sådant. Viktigt att veta är att uppfödaren KAN ALDRIG återta en hund från en fodervärd. Tyvärr har jag läst på nätet att sådant händer titt som tätt, så det brukar jag upplysa om + att man som fodervärd givetvis inte ska betala något för hunden. Viktigt är att använda skk's kontrakt, för skulle det bli strul så har man det att stödja sig mot och kan då också få hjälp från skk om man är medlem.
Publicerat Mars 26, 200917 yr Författare Finns fodervärdsavtal att skriva ut från nån sida, har inte koll på om det är kennelklubben eller jordbruksverket.Sen kan ni ju givetvis lägga till eller ta bort vissa delar i avtalet. Allt är ju upp till er att komma överens. Tackar!!!
Publicerat Mars 26, 200917 yr Författare Om du blir helfodervärd, så är det som jag skrev ovan.Uppfödare kan vilja ha rätt att meritera hunden själva, vilket då skrivs in i kontraktet, men oftast är det ju fodervärden som sköter sådant. Viktigt att veta är att uppfödaren KAN ALDRIG återta en hund från en fodervärd. Tyvärr har jag läst på nätet att sådant händer titt som tätt, så det brukar jag upplysa om + att man som fodervärd givetvis inte ska betala något för hunden. Viktigt är att använda skk's kontrakt, för skulle det bli strul så har man det att stödja sig mot och kan då också få hjälp från skk om man är medlem. Tackar igen!!!!! Litar iofs på uppfödaren, så det blir säkert bra!!! Men bra att ha lite kött på benen.
Publicerat Mars 26, 200917 yr Avtalet hittar du på SKK's sida under trycksaker om jag inte minns helt galet.
Publicerat Mars 26, 200917 yr Författare Avtalet hittar du på SKK's sida under trycksaker om jag inte minns helt galet. Tack och åter tack!! Hittade formuläret, och det stämmer precis som du sa!!
Publicerat Mars 27, 200917 yr Författare Hemma med hynna...................kom hem vid 15 tiden. Maken till lungn hund får man leta efter, verkade hemma direkt. Inget nervöst eller nåt, kan fan inte tro att hon inte ens är 2 år, som att komma hem med en gammal hund man haft sen den var valp.